ABP


Persbericht

15 oktober 2009

ABP behaalt hoogste servicescore in wereldwijde vergelijking pensioenfondsen

Pensioenfonds ABP behaalt een 8.8 voor de service aan deelnemers. Daarmee krijgt het fonds de hoogste score van de participerende pensioenfondsen wereldwijd. Dit blijkt uit een recente internationale vergelijking van pensioenfondsen over 2008, uitgevoerd door het gezaghebbende Canadese instituut CEM Benchmarking Inc. Aan het onderzoek hebben wereldwijd 65 pensioenfondsen deelgenomen. De gemiddelde servicescore van deze fondsen is wereldwijd 7,3. CEM doet jaarlijks vergelijkend onderzoek naar de kwaliteit van de uitvoering van pensioenfondsen.

Aan het onderzoek van CEM hebben Amerikaanse, Canadese, Australische en Europese pensioenfondsen deelgenomen, in grootte variërend tot 4 miljoen deelnemers. Onder de noemer `service' zijn uiteenlopende aspecten beoordeeld, zoals de juistheid en adequaatheid van pensioenuitbetalingen en ­ramingen, voorlichting en presentaties aan deelnemers, contact met deelnemers via het callcenter, service aan werkgevers en de kwaliteit van communicatie-uitingen zoals website, nieuwsbrieven en pensioenoverzichten. ABP scoort ten opzichte van de andere fondsen wereldwijd gemiddeld hoog op de onderdelen pensioenbetalingen en ­toekenningen (9,9 versus 9,0), voorlichting deelnemers (8.7 versus 6.4), contact met deelnemers via het callcenter (8,5 versus 6,2), service aan werkgevers (9.4 versus 6.3) en kwaliteit van de communicatie- uitingen (8.3 versus 6.7).