ABP
Persbericht
15 oktober 2009
ABP behaalt hoogste servicescore in wereldwijde vergelijking
pensioenfondsen
Pensioenfonds ABP behaalt een 8.8 voor de service aan deelnemers. Daarmee krijgt het fonds de
hoogste score van de participerende pensioenfondsen wereldwijd. Dit blijkt uit een recente
internationale vergelijking van pensioenfondsen over 2008, uitgevoerd door het gezaghebbende
Canadese instituut CEM Benchmarking Inc. Aan het onderzoek hebben wereldwijd 65
pensioenfondsen deelgenomen. De gemiddelde servicescore van deze fondsen is wereldwijd 7,3.
CEM doet jaarlijks vergelijkend onderzoek naar de kwaliteit van de uitvoering van
pensioenfondsen.
Aan het onderzoek van CEM hebben Amerikaanse, Canadese, Australische en Europese
pensioenfondsen deelgenomen, in grootte variërend tot 4 miljoen deelnemers. Onder de noemer
`service' zijn uiteenlopende aspecten beoordeeld, zoals de juistheid en adequaatheid van
pensioenuitbetalingen en ramingen, voorlichting en presentaties aan deelnemers, contact met
deelnemers via het callcenter, service aan werkgevers en de kwaliteit van communicatie-uitingen
zoals website, nieuwsbrieven en pensioenoverzichten. ABP scoort ten opzichte van de andere
fondsen wereldwijd gemiddeld hoog op de onderdelen pensioenbetalingen en toekenningen (9,9
versus 9,0), voorlichting deelnemers (8.7 versus 6.4), contact met deelnemers via het callcenter
(8,5 versus 6,2), service aan werkgevers (9.4 versus 6.3) en kwaliteit van de communicatie-
uitingen (8.3 versus 6.7).