Nederland bloeit
Persbericht
15 oktober 2009
Boer zoekt succes in
reclamewereld met Nederland Bloeit
"Wie zaait zal
oogsten" moet boer Jan Ham hebben gedacht bij het bewerken van zijn land. Nederland Bloeit, de campagne ter versterking van het imago van de Nederlandse agrarische sector is de eerste reclame voor een non-profit organisatie die op zijn akker te zien is. Te zien vanuit de hoogte, voor zo'n twee miljoen passagiers die jaarlijks op Schiphol landen of vertrekken.
NederlandBloeit.nl wordt via GPS (zoals
TomTom) op maandag 19 oktober op 5 hectare land (oftewel 10 voetbalvelden) nauwkeurig ingezaaid met wintertarwe in de Haarlemmermeer.
Agrarische sector is Nederlands
trots
"De agrarische sector is goed voor
een kleine 10% van het bruto nationaal product (BNP) en daar mag Nederland best trots op zijn", vertelt de enthousiaste boer Ham die met zijn akkerbouwbedrijf nu ook de lusten van het ondernemen bij Schiphol ervaart. "Boeren zijn het hart van de Nederlandse maatschappij met hun gebruik van meer dan 50% van de Nederlandse grond en meer dan een half miljoen arbeidsplaatsen. Met het promoten van NederlandBloeit.nl streven we ernaar dit ook aan de 'vliegende Hollander' te laten zien." Nooit eerder is voor deze afmetingen een dergelijke reclameboodschap
ontworpen.
De innovatieve kracht van de
agrarisch ondernemer
Door te investeren in een geavanceerd
GPS-systeem was boer Ham enkele jaren geleden al zeer vooruitstrevend. Inmiddels is het een mooi voorbeeld van creatief ondernemerschap dat zichzelf nu terugverdient. De gebroeders Ham telen al jaren onder meer tarwe, aardappelen, suikerbieten en koolzaad. In het traditionele akkerbouwbedrijf keken ze naar slimmere methoden voor het inzaaien. Het gebruik van GPS wordt in de agrarische sector doelmatig toegepast: voor efficiënt gebruik van gewasbescherming en daarmee milieubewust omgaan met land, bescherming van het grondwater en ten slotte ook economisch door de besparing op bestrijdingsmiddelen of op zaaiproducten. Boer Ham voegt met zijn 'levende'
tarwereclame er nog een duurzame toepassing aan toe met een biologisch afbreekbaar promotie-instrument.
NederlandBloeit.nl is te zien vanuit het
vliegtuig vanaf medio november tot en met de oogst in augustus 2010. En dan levert de tarwe uiteraard ook nog op, een dubbele 'oogst' dus.
Nederland Bloeit is het gemeenschappelijke
initiatief van agrarische ondernemers om het belang en de maatschappelijke betrokkenheid van hun sector onder de aandacht te brengen van een breed publiek. Met een publiekscampagne wordt het imago van de agrosector verder versterkt.
www.nederlandbloeit.nl.
Enkele wetenswaardigheden:
Met de huidige bevolkingsgroei zijn we in 2050 met zijn 9 miljarden, een groei van een kleine 30%. Hoe gaan we deze monden goed en gezond voeden? Wat deze hoeveelheden betekenen voor land- en tuinbouw, het streven naar duurzaamheid en energieverbruik laat zich raden. De Food and Agriculture Organization voorziet dat de agrarische productie met 70% moet stijgen. (FAO, 12 oktober 2009) Op Wereldvoedseldag (16 oktober) uitgebreid aandacht voor deze ontwikkelingen.
Precisielandbouw is een tak in de land- en tuinbouw in Nederland die In Nederland nog in de kinderschoenen staat. In landen met grootschalige landbouw en grote percelen wordt het al veel toegepast. Toch verwachten deskundigen juist veel van precisielandbouw in een land als Nederland. Goed opgeleide boeren investeren en profiteren nu van deze hightech ontwikkeling.
Als het ondernemerschap van een boer verder gaat dan het verbouwen of houden van vee, wordt dat multifunctionele landbouw genoemd. Hieronder vallen bijvoorbeeld zorgboerderijen, recreatie, boerderijverkoop en agrarisch natuurbeheer. Ook het aanbieden van gewas als promotie-instrument valt hieronder. Deze vorm van landbouw levert de boer steeds meer op: in 2007 werd al 322 miljoen omgezet. Gestreefd wordt naar een omzetverdubbeling tot 2013 (Taskforce Multifunctionele Landbouw).
Boer innoveert met 100% afbreekbare
reclame ingezaaid op 5 hectare wintertarwe.
Foto: Google Earth
Noot voor redacties
(