Gemeente Boxtel

Raadswerk

* 15-10-2009

In Raadswerk besteden we elke week aandacht aan de Boxtelse gemeenteraad. U leest wat er voor de commissies en raad op de agenda staat of u krijgt een verslag van werkbezoeken of andere bijeenkomsten. Ook besteden we aandacht aan de besluiten van de gemeenteraad.

Link: http://www.boxtel.nl

Begroting 2010 in raad

De Begroting 2010 staat centraal tijdens de raadsvergadering op dinsdag 20 oktober 2009 die wordt voortgezet op dinsdag 3 november 2009. De vergaderingen beginnen om 19.30 uur en vinden plaats in de raadzaal van het gemeentehuis, ingang aan de Dr. Van Helvoortstraat. Bekijk de agenda...

Voor of tegen:
In 2010 zijn er weer gemeenteraadsverkiezingen. Tijd om alles weer even op een rij te zetten. Wat speelt er allemaal in de gemeente Boxtel? Wat zijn de meningen van de gemeenteraadsleden? In de komende tijd gaan elke week twee gemeenteraadsleden in op de stelling van die week. Ze stemmen dan ?voor? of ?tegen.?

De kwestie van deze week: Parkeergarage of niet, er is het Boxtelse college wat aan gelegen om de Markt autovrij en het hele centrum autoluw te maken. Het College van B? is ondertussen in overleg met Arriva / de Provincie over een betere dekking van de Boxtelse wijken en Liempde door de buurtbussen. In verschillende buitenlandse gemeenten heeft het bestuur er vanwege die reden voor gekozen om het openbaar vervoer voor iedereen gratis te maken. Zou dit ook een optie zijn voor Boxtel?.
De stelling: Met gratis en goed openbaar vervoer binnen de hele gemeente Boxtel zou het aantal auto?s in het centrum sterk verminderen.

Aan het woord zijn Eric van den Broek van de SP en Ton Jonkers van de VVD.

Ton Jonkers stemt tegen. Waarom?
?Gratis openbaar vervoer werkt wel in grote steden, boven de 150.000 à 200.000 inwoners, maar niet in een kleine plaats als Boxtel. Als je gratis openbaar vervoer aanbiedt, dan moet je de bussen niet één keer in het uur laten rijden, maar elk kwartier. Want je moet zonder spoorboekje in het centrum kunnen komen. Dat wordt een kostbare zaak. Ik vind het heel sympathiek, maar het leidt tot niets.?

Gebeurt het elders al wel?
?Volgens mij is er wel gratis openbaar vervoer in België, maar alleen in grote plaatsen. Ik heb nog nooit gehoord van gratis openbaar vervoer in kleine plaatsen.?

Wat zou uw oplossing dan zijn om minder auto?s door het centrum van Boxtel te laten rijden?
?Het zou mooi zijn als de mensen iets vaker hun fiets pakken, maar ik vind dat iedereen een vrije keuze heeft om de auto of de fiets te pakken. En een parkeergarage biedt mogelijkheden, maar is alleen rendabel als je er winkels bovenop zet, en eventueel woningen. Dan moet je ook denken aan een winkel met een regionale uitstraling, zoals bijvoorbeeld een C?. Dat geeft een grote impuls. Verder moet het eerste halfuur vrij parkeren zijn. Dan vinden mensen het meestal niet erg om daarna wel te betalen. Als mensen maar eventjes ergens moeten zijn en meteen moeten betalen, dan is daar weinig begrip voor. Soms moet je een beslissing nemen die ver gaat, maar die op de lange termijn wel goed is. Op die manier is ooit ook de spoorlijn van Boxtel naar Tilburg aangelegd. Toen zeiden ze eerst ook dat het best kon met paard en wagen!?


Eric van den Broek stemt voor. Waarom?
`Er zijn twee redenen. We zouden het een zegen vinden als de Markt autovrij en het centrum autoluw zou worden. Zo weinig mogelijk blik langs de cultuurhistorische as, dan trek je ook meer toeristen. En we willen een bruisend centrum met veel activiteiten. Kerstboom met kerstmis, veel terrasjes, en veel activiteiten dus. Er zijn de laatste tijd wel meer activiteiten, maar het kunnen er nooit genoeg zijn. ?

Hoe zou u dat aanpakken?
?Een fijnmazig buurtbussennetwerk met duidelijke opstapplaatsen in de wijken. Die opstapplaatsen bleken vroeger niet zo duidelijk te zijn en dat moet wel echt veranderen. En verder moet het aantakkend zijn aan het regionale netwerk van bussen en treinen. Dat is ook goed voor studenten, ouderen en mensen die slecht ter been zijn. Maar dan ben je er nog niet; je hebt nog flankerende maatregelen nodig. Fiets- en voetgangerspaden erop aansluiten en je zou ook een gratis fietsenparkeerplaats moeten aanleggen in het centrum.?

Er zijn al voorbeelden waar je lering uit kunt trekken?
?Ja, er zijn proeven gedaan in Europa. En in Hasselt, in België, is gratis openbaar vervoer. Maar Hasselt heeft wel een regionale functie en Boxtel niet. Dus je moet het wel aanpassen aan de Boxtelse maat: dus buurtbussen en geen gewone bussen. Het nadeel daarvan is wel dat er veel minder mensen in gaan, maar het moet wel betaalbaar blijven. In Hasselt hebben ze overigens ook verbindingen met parkeerplaatsen en fietsenstallingen, en je bent daar met de bus binnen tien minuten in het centrum.?