Financieel adviseurs beoordelen prestaties verzekeraars
15/10/2009 17:30
DAK, NBVA en NVA
NBVA, NVA en DAK: kwaliteit verzekeraars meewegen in keuze voor verzekeringsproducten
Wie verstandig wil kiezen uit het grote aanbod van verzekeringsproducten kijkt niet alleen naar de prijs, maar ook naar de voorwaarden én naar de kwaliteit van de verzekeraar zelf. NBVA, NVA en DAK presenteerden op 15 oktober 2009 de uitkomsten van het negende Prestatie Onderzoek onder verzekeraars. In dat onderzoek worden de verzekeraars beoordeeld op diverse aspecten. Zo wordt onder meer gevraagd naar de kwaliteit van hun producten, naar hun bereikbaarheid, naar het (vlotte) verloop van hun processen. De prestaties laten een stijgende lijn zien, maar er is nog veel verschil tussen de prestaties van verzekeraars onderling.
Verzekeringen zijn in de beleving van veel consumenten een noodzakelijk kwaad waar ze liever niet veel tijd aan besteden. Bovendien is nauwelijks sprake van herhalingsaankopen en wordt vaak pas bij een schade of uitkering van vermogen duidelijk of de juiste keuze is gemaakt. Hierdoor bouwen consumenten weinig tot geen ervaring op bij de keuze voor verzekeringen en verzekeraars. Intermediair dat samenwerkt met de verzekeraars heeft die ervaring wel. De uitkomsten van het negende Prestatie Onderzoek Verzekeraars, dat NBVA, NVA en DAK jaarlijks onder hun achterban houden, bewijst opnieuw dat consumenten er verstandig aan doen zich goed te oriënteren. Er is veel prijsverschil in de markt, maar ook veel kwaliteitsverschil van producten én veel kwaliteitsverschil in de performance van aanbieders. Met name de kennis over deze kwaliteitsverschillen van verzekeraars is voor consumenten moeilijk of niet verkrijgbaar. Financieel adviseurs werken dagelijks met de verzekeraars, en kunnen zich beter een oordeel vormen over de kwaliteit van hun processen, betrouwbaarheid en soliditeit, dan consumenten dat over het algemeen kunnen.
Het Prestatie Onderzoek geeft financieel adviseurs een extra hulpmiddel om hun klanten te helpen bij een verstandige keuze voor een bepaalde verzekeraar. In het onderzoek worden verzekeraars, naast de geleverde prijs en kwaliteit van producten, beoordeeld op verschillende kwaliteitsaspecten zoals kwaliteit van de schadeafhandeling, snelheid waarmee vragen worden beantwoord, het kennisniveau van de binnendienst en de kwaliteit en snelheid van administratieve processen. Zaken die van doorslaggevend belang kunnen zijn voor de kwaliteitsbeleving van klanten wanneer zij een beroep op hun verzekering doen.
Het Prestatie Onderzoek kent ook diverse prijzen toe. In 2009 is de Noordhollandsche van 1816 opnieuw verkozen tot beste Schadeverzekeraar. Onderlinge 's Gravenhage wint in de categorie Leven Individueel. Allianz is de winnaar voor Leven Collectief. De prijs voor de beste Inkomensverzekeraar gaat naar Movir. Stad Holland is voor de tweede keer verkozen als beste Ziektekostenverzekeraar. Voor Monuta was er een prijs als beste Uitvaartverzekeraar. En tot slot won ASR de prijs voor beste Allroundverzekeraar.