Provincie Flevoland
Ecologische, infrastructurele en stedelijke Schaalsprong noodzakelijk
Na acht jaar van overleg, onderzoek en planvorming, is de finale
aangebroken: op korte termijn besluit het kabinet over de toekomst van
de Noordelijke Randstad (Rijksbesluit Amsterdam, Almere, Markermeer -
RAAM). De regionale bestuurders namen vandaag een voorschot op dit
besluit. In Nieuwspoort presenteerden zij de door hen gewenste
ontwikkelrichting. De bestuurders pleiten eensgezind voor een
drievoudige Schaalsprong. Een sprong op ecologisch, infrastructureel
en stedelijk gebied is noodzakelijk. Zonder deze ingrepen stagneert de
ruimtelijke en economische ontwikkeling van de Noordelijke Randstad,
en zal de internationale positie van dit gebied schade oplopen. De
bestuurders riepen het kabinet dan ook op op korte termijn een
duidelijk besluit te nemen. "Laat zien dat u, juist in deze tijd van
crisis, een toekomstbestendige keuze durft te maken!"
Vanaf het begin van deze eeuw wordt gewerkt aan plannen voor de
ontwikkeling van de Noordelijke Randstad. Almere is daarin van
strategisch belang, omdat de stad voldoende ruimte heeft voor een
groot aantal nieuwe woningen en arbeidsplaatsen, en zo de druk op het
oude land kan verlichten. Na enkele jaren van onderzoek, verscheen in
2003 het Integraal Ontwikkelingsplan (IOP). Het kabinet stond op het
punt van besluitvorming, maar als gevolg van de val van het kabinet is
het IOP nooit officieel vastgesteld. Dit leidde tot een aanzienlijke
vertraging, maar heeft er óók voor gezorgd dat nu sprake is van een
meer omvangrijke, integrale gebiedsontwikkeling. Deze
gebiedsontwikkeling komt samen in de RAAM-brief, waarin de projecten
Schaalsprong Almere, TMIJ, AGU, OV SAAL en de ontwikkeling van de
mainport Schiphol in relatie tot luchthaven Lelystad worden gebundeld.
Zes jaar na het IOP staat het kabinet nu opnieuw aan de vooravond van
een veelomvattend besluit.
Regio pleit voor drievoudige Schaalsprong
In aanloop naar dit besluit presenteerden de regionale bestuurders
vandaag een gewenst ontwikkelingsperspectief. Centraal in dit
perspectief staat een drievoudige Schaalsprong: een sprong op
ecologisch, infrastructureel en stedelijk gebied. Het
Markermeer/IJmeer groeit uit tot een Blauw Hart, een natuur- en
recreatiegebied met nationale betekenis. Herstel van de
ecologie,(natuur)recreatie en verstedelijking kunnen hand in hand
gaan. Wat betreft de infrastructuur, pleit de regio voor een
toekomstbestendig netwerk, dat Almere, Amsterdam en Utrecht goed met
elkaar verbindt. De aanleg van een IJmeerlijn is noodzakelijk, en ook
de bestaande capaciteit van de infrastructuur richting Utrecht moet
worden uitgebreid. Met de aanleg van een dergelijk netwerk, wordt
(h)erkend dat sprake is van een metropolitane ontwikkeling. De
stedelijke Schaalsprong heeft met name betrekking op de groei van
Almere. De regio is unaniem over de uitbreiding van Almere: als deze
jonge polderstad de (ruimte)problemen van het oude land oplost, moet
Almere tegelijkertijd de kans krijgen zich te ontwikkelen tot een
complete, duurzame stad.
Handen ineen
Bart Krol, voorzitter van de NV Utrecht, benadrukt het belang van de
groei van Almere. "Het noorden van de Randstad kent een zware
verstedelijkingsdruk. De groei van Almere helpt die deels op te
lossen. Daarmee wordt ook de opgave voor Utrecht vergemakkelijkt. Het
is dan ook in ieders belang dat er goede afspraken over de groei van
Almere worden gemaakt. Deze afspraken zijn niet alleen van betekenis
voor Almere, maar nadrukkelijk ook voor het Gooi en de provincie
Utrecht." Maarten van Poelgeest, voorzitter van de metropoolregio
Amsterdam, onderschrijft het gezamenlijk belang. "Dat zo'n omvangrijke
ontwikkeling op zoveel steun uit de regio kan rekenen, betekent dat er
een gedeeld besef van urgentie bestaat, én dat iedereen zich kan
indenken in de geschetste ontwikkelingsrichting. Een belangrijk
signaal. Tegelijkertijd kan het feit dat wij het unaniem eens zijn
over de kernkwesties, werken als een katalysator. Ik hoop dat er een
versnelling optreedt. Dat het kabinet onze inzet verzilvert, en dat
wij spoedig kunnen staren met het bouwen aan de toekomst van de
Noordelijke Randstad."
Crisistijd
De regio begrijpt dat de economische crisis de omstandigheden
verzwaart, en dat het een besluit over de ontwikkeling van de
Noordelijke Randstad in een ander daglicht plaatst. Maar, menen de
bestuurders, de huidige crisis mag onder geen enkele voorwaarde leiden
tot een verschraling van de plannen. Het is van groot belang dat het
kabinet een besluit neemt dat de crisis overstijgt. "We hebben het
over 2030 en 2040", zegt Maarten van Poelgeest. "Het is van belang dat
het kabinet kiest voor de lange termijn, voor toekomstbestendige
plannen."
Overeenstemming over eindbeeld
Het uur van de waarheid nadert. Is het kabinet in staat een
toekomstbestendige keuze te maken? De regionale bestuurders roepen het
kabinet op om zich met het door hen geformuleerde eindbeeld - de
drievoudige Schaalsprong - te identificeren. Als dat gebeurt, kan
direct worden gestart met de ontwikkeling van concrete
uitvoeringsplannen. Wat de regio betreft is het helder: "De RAAM-brief
vertegenwoordigt een vitaal besluit. Het gaat om véél meer dan de vijf
grote projecten. Als het kabinet een toekomstbestendig besluit neemt,
komt een veelvoud aan ontwikkelingen van de grond. Wethouder Adri
Duivesteijn, verantwoordelijk voor de Schaalsprong Almere, besluit:
"Als het nieuwe land zich niet op een volwaardige manier kan
ontwikkelen, zullen de ruimtelijke en economische ontwikkeling op het
oude land stagneren."
Wat is de RAAM-brief?
Het kabinet heeft de ambitie de Noordelijke Randstad in samenhang te
ontwikkelen. In de RAAM-brief, wat staat voor Rijksbesluit Amsterdam,
Almere, Markermeer, komen vijf grootschalige projecten samen:
* Schaalsprong Almere
* Toekomstvisie Markermeer/IJmeer (TMIJ)
* OV verbinding Schiphol, Amsterdam, Almere, Lelystad (OV SAAL)
* Infrastructuur Almere, 't Gooi, Utrecht (AGU)
* Ontwikkeling van de mainport Schiphol in relatie tot luchthaven
Lelystad
Het kabinet verwacht voor 16 november 2009 een besluit over de
RAAM-brief te nemen.