Vereniging Milieudefensie



Flevolijn is beter voor Almere dan IJmeerlijn

Amsterdam, 15 oktober 2009 - Milieudefensie is het oneens met de bestuurders van de Noordelijke Randstad, die stellen dat Almere zonder nieuwe IJmeerverbinding niet kan uitgroeien tot een grote stad. De bestuurders deden die uitspraak vandaag tijdens een persconferentie, waarin ze een voorschot namen op het besluit dat het kabinet op korte termijn gaat nemen over Almere. Milieudefensie kan zich voor een groot deel vinden in hun visie, maar blijft erbij dat Almere haar groei prima kan opvangen met een verbetering van de bestaande Flevolijn. Ook buitendijkse woningbouw in het IJmeer is voor Milieudensie geen optie.

Woorvoerder Ruimte Klaas Breunissen: "Met een sterke Flevolijn kan het merendeel van de Almeerders zelfs sneller en vaker tussen Almere en de randstad reizen dan met een IJmeerlijn. Waar de Almeerse wethouder Adri Duivensteijn en andere bestuurders echter op doelen als ze zeggen dat die IJmeerlijn 'cruciaal' is, is dat inwoners van Almere zonder IJmeerlijn maar op één manier verbonden zijn met Amsterdam. Maar: dat geldt voor de meeste grote steden in de randstad, ik zie niet in waarom dat voor Almere anders zou moeten zijn."

Milieudefensie heeft in het recent gepubliceerde rapport 'Een sterke Flevolijn houdt het IJmeer open' samen met andere milieuorganisaties gekeken naar mogelijke openbaarvervoers-oplossingen voor Almere. Daaruit blijkt dat capaciteitsverdubbeling van het bestaande spoor over de Hollandse brug (de Flevolijn) leidt tot een uitstekende bereikbaarheid van Almere met het 'oude land': voor 80 tot 85 procent van de Almeerders betekent reizen via de Flevolijn zelfs een kortere reistijd met verschillende bestemmingen in Amsterdam dan reizen met de IJmeerlijn.
Westelijke oriëntatie

Ook de plannen voor buitendijkse woningbouw in het Ijmeer vindt Milieudefensie nog steeds geen optie. De regiobestuurders willen een groot deel van de nieuwe woningen aan de westkant van Almere bouwen. Milieudefensie kan daarmee leven als het gaat om woningbouw tót aan het water, en niet erin. "Het IJmeer en Markermeer moeten als weids landschap en beschermd natuurgebied niet worden aangetast en verkleind," stelt Klaas Breunissen. Met de andere punten die de regiobestuurders vandaag aanstipten tijdens hun persconferentie, is Milieudefensie het grotendeels eens:

Stichtse lijn

Voor de 'alzijdige' ontwikkeling en ontsluiting van Almere is de aanleg van een hoogwaardige openbaar vervoer verbinding tussen Almere via de Stichtse Brug via Huizen en het Gooi naar Utrecht (de Stichtse lijn) noodzakelijk. Breunissen: 'Wij staan dus achter het pleidooi dat de regiobestuurders daar vandaag voor deden.

Drievoudige Schaalsprong

Milieudefensie onderschrijft ook de opvatting van de regiobestuurders dat er bij de uitbreding van Almere sprake moet zijn van een 'drievoudige schaalsprong', een sprong op ecologisch, infrastructureel en stedelijk gebied. Breunissen: "Er zijn vooral ook forse investeringen nodig in de ecologische kwaliteitsverbetering van het Ijmeer/Markermeer, dat door de regiobestuurders terecht het Blauwe Hart van de Noordelijke Randstad wordt genoemd. Wij dringen er bij het kabinet op aan om dit element zwaar te laten wegen in haar beslissing over de toekomst van de Noordelijke Randstad, en het het noodzakelijke investeringsbedrag ter beschikking te stellen." Het kabinet zal naar verwachting in november een beslissing nemen over de uitbereiding van Almere.