Vereniging Milieudefensie
Flevolijn is beter voor Almere dan IJmeerlijn
Amsterdam, 15 oktober 2009 - Milieudefensie is het oneens met de
bestuurders van de Noordelijke Randstad, die stellen dat Almere zonder
nieuwe IJmeerverbinding niet kan uitgroeien tot een grote stad. De
bestuurders deden die uitspraak vandaag tijdens een persconferentie,
waarin ze een voorschot namen op het besluit dat het kabinet op korte
termijn gaat nemen over Almere. Milieudefensie kan zich voor een groot
deel vinden in hun visie, maar blijft erbij dat Almere haar groei
prima kan opvangen met een verbetering van de bestaande Flevolijn. Ook
buitendijkse woningbouw in het IJmeer is voor Milieudensie geen optie.
Woorvoerder Ruimte Klaas Breunissen: "Met een sterke Flevolijn kan het
merendeel van de Almeerders zelfs sneller en vaker tussen Almere en de
randstad reizen dan met een IJmeerlijn. Waar de Almeerse wethouder
Adri Duivensteijn en andere bestuurders echter op doelen als ze zeggen
dat die IJmeerlijn 'cruciaal' is, is dat inwoners van Almere zonder
IJmeerlijn maar op één manier verbonden zijn met Amsterdam. Maar: dat
geldt voor de meeste grote steden in de randstad, ik zie niet in
waarom dat voor Almere anders zou moeten zijn."
Milieudefensie heeft in het recent gepubliceerde rapport 'Een sterke
Flevolijn houdt het IJmeer open' samen met andere milieuorganisaties
gekeken naar mogelijke openbaarvervoers-oplossingen voor Almere.
Daaruit blijkt dat capaciteitsverdubbeling van het bestaande spoor
over de Hollandse brug (de Flevolijn) leidt tot een uitstekende
bereikbaarheid van Almere met het 'oude land': voor 80 tot 85 procent
van de Almeerders betekent reizen via de Flevolijn zelfs een kortere
reistijd met verschillende bestemmingen in Amsterdam dan reizen met de
IJmeerlijn.
Westelijke oriëntatie
Ook de plannen voor buitendijkse woningbouw in het Ijmeer vindt
Milieudefensie nog steeds geen optie. De regiobestuurders willen een
groot deel van de nieuwe woningen aan de westkant van Almere bouwen.
Milieudefensie kan daarmee leven als het gaat om woningbouw tót aan
het water, en niet erin. "Het IJmeer en Markermeer moeten als weids
landschap en beschermd natuurgebied niet worden aangetast en
verkleind," stelt Klaas Breunissen. Met de andere punten die de
regiobestuurders vandaag aanstipten tijdens hun persconferentie, is
Milieudefensie het grotendeels eens:
Stichtse lijn
Voor de 'alzijdige' ontwikkeling en ontsluiting van Almere is de
aanleg van een hoogwaardige openbaar vervoer verbinding tussen Almere
via de Stichtse Brug via Huizen en het Gooi naar Utrecht (de Stichtse
lijn) noodzakelijk. Breunissen: 'Wij staan dus achter het pleidooi dat
de regiobestuurders daar vandaag voor deden.
Drievoudige Schaalsprong
Milieudefensie onderschrijft ook de opvatting van de regiobestuurders
dat er bij de uitbreding van Almere sprake moet zijn van een
'drievoudige schaalsprong', een sprong op ecologisch, infrastructureel
en stedelijk gebied. Breunissen: "Er zijn vooral ook forse
investeringen nodig in de ecologische kwaliteitsverbetering van het
Ijmeer/Markermeer, dat door de regiobestuurders terecht het Blauwe
Hart van de Noordelijke Randstad wordt genoemd. Wij dringen er bij het
kabinet op aan om dit element zwaar te laten wegen in haar beslissing
over de toekomst van de Noordelijke Randstad, en het het noodzakelijke
investeringsbedrag ter beschikking te stellen." Het kabinet zal naar
verwachting in november een beslissing nemen over de uitbereiding van
Almere.