Consumentenbond


---

15 oktober 2009

Internetaanbieders moeten afknijpen altijd melden

Internetaanbieders die downloadsnelheden bewust beperken (afknijpen) moeten dat altijd duidelijk melden. Dat stelt de Consumentenbond naar aanleiding van een rapport over netwerkneutraliteit, dat in opdracht van het ministerie van Economische Zaken is opgesteld. In het rapport staat dat ongeveer eenderde van alle Nederlandse internetgebruikers te maken heeft met het fenomeen afknijpen. De bond pleit voor regels die internetaanbieders verplichten om transparant te zijn over het afknijpen.

Vooral `peer-to-peer-verkeer' - vaak gebruikt voor het downloaden en uitwisselen van films en muziek - wordt door veel internetaanbieders afgeknepen. Hierdoor wordt de downloadsnelheid voor die specifieke toepassing beperkt. In het rapport wordt vastgesteld dat internetaanbieders weinig duidelijk zijn over het afknijpen. Op de website van de aanbieders is hierover geen informatie te vinden. Bovendien kunnen consumenten ook zelf niet makkelijk nagaan of er sprake is van afknijpen. Op die manier wordt hen informatie over een belangrijk kenmerk van de dienst onthouden.

Keuze-informatie

De Consumentenbond vindt dat er snel regels moeten komen die internetaanbieders verplichten om duidelijk kenbaar te maken of en wat ze afknijpen. Consumenten hebben recht op heldere informatie over belangrijke kenmerken van de dienst die zij afnemen. Bovendien maakt transparantie over het afknijpen het mogelijk voor consumenten om beter te kiezen.