Consumentenbond
---
15 oktober 2009
Internetaanbieders moeten afknijpen altijd melden
Internetaanbieders die downloadsnelheden bewust beperken (afknijpen)
moeten dat altijd duidelijk melden. Dat stelt de Consumentenbond naar
aanleiding van een rapport over netwerkneutraliteit, dat in opdracht
van het ministerie van Economische Zaken is opgesteld. In het rapport
staat dat ongeveer eenderde van alle Nederlandse internetgebruikers te
maken heeft met het fenomeen afknijpen. De bond pleit voor regels die
internetaanbieders verplichten om transparant te zijn over het
afknijpen.
Vooral `peer-to-peer-verkeer' - vaak gebruikt voor het downloaden en
uitwisselen van films en muziek - wordt door veel internetaanbieders
afgeknepen. Hierdoor wordt de downloadsnelheid voor die specifieke
toepassing beperkt. In het rapport wordt vastgesteld dat
internetaanbieders weinig duidelijk zijn over het afknijpen. Op de
website van de aanbieders is hierover geen informatie te vinden.
Bovendien kunnen consumenten ook zelf niet makkelijk nagaan of er
sprake is van afknijpen. Op die manier wordt hen informatie over een
belangrijk kenmerk van de dienst onthouden.
Keuze-informatie
De Consumentenbond vindt dat er snel regels moeten komen die
internetaanbieders verplichten om duidelijk kenbaar te maken of en wat
ze afknijpen. Consumenten hebben recht op heldere informatie over
belangrijke kenmerken van de dienst die zij afnemen. Bovendien maakt
transparantie over het afknijpen het mogelijk voor consumenten om
beter te kiezen.