Groen!
Groen! vraagt onderzoekscommissie BAM
door Dirk Peeters (Vlaams parlementslid) op 15 oktober 2009 in "Mobiliteit
en verkeersveiligheid", "Ruimtelijke ordening en stedelijkheid"
Los van de uitslag van het referendum over het Bam-tracé zondag wil
Groen! in het Vlaams parlement een onderzoekscommissie oprichten die
de werkzaamheden van BAM grondig onderzoekt. Dit zowel op het vlak van
(non-)communicatie, klachtbehandeling, dossieropmaak, en gemaakte
beleidskeuzes. BAM is tenslotte een verlengstuk van de overheid en
werkt met geld van de belastingsbetaler. De fouten die gemaakt werden,
zijn zeer duur, tijdrovend, slecht voor het vertrouwen en mogen zich
dus niet nog eens herhalen.
De actiegroepen hebben het referendum afgedwongen en dat strekt hen
tot eer want in de aanloop naar het referendum is het ganse dossier
van de Oosterweelverbinding en de Lange Wapper in een
stroomversnelling gekomen. Pas vanaf dan zijn de alternatieven
volwaardig naar boven gekomen en in de openbaarheide gebracht.
De volksraadpleging in Antwerpen van zondag a.s. maakt pijnlijk
duidelijk dat wat nu een einde van een proces is, eigenlijk slechts
het begin had mogen te zijn. De bouwaanvraag van BAM is allesbehalve
klaar en onvolledig: denk maar aan de viaducten in Merksem/Deurne en
het tunnelalternatief van ARUP/SUM moet nog verder onderzocht worden.
De ervaring en de praktijk leren ons dat wanneer vroeg in een
besluitvormingsproces inspraak wordt georganiseerd het dossier meestal
sneller en met minder "accidents de parcours" kan afgewerkt worden.
Bovendien kan er dan ook veel vlugger een groter draagvlak worden
bereikt. Indien er geluisterd wordt natuurlijk...
BAM heeft er nu eens letterlijk alles aan gedaan om net niet te hoeven
communiceren. Duur betaalde bureaus kregen niet de juiste informatie
en moesten dan maar een mistgordijn optrekken en de Antwerpenaar aan
het lijntje houden. Dat allemaal onder het mom van draagvlak creëren.
Communicatie werkt maar als ze verhelderend is.
Naast de ronduit slechte communicatie kunnen er nog veel meer vragen
worden gesteld over de handelswijze van BAM. Van meet af aan werd een
tunnel voorgesteld als onhaalbaar en onbetaalbaar, zonder veel
motivatie en zonder onderzoek. Te pas en te onpas wordt er gedreigd
met torenhoge schadeclaims die Noriant zou indienen maar die zijn tot
nu toe nergens bedongen. Voorstanders doen het steeds overkomen alsof
een neen tegen de Lange Wapper betekent dat de andere projecten
(tramlijnen, fietsverbindingen, autoluwe binnenstad, bruggen over
Albertkanaal) niet zouden kunnen doorgaan enz..
Dirk Peeters (Groen!): "We zijn dit circus beu. Of de uitslag zondag
nu voor of tegen de Lange Wapper is, in de beide gevallen blijft er
nog veel werk te leveren. Na dit onderzoek moet Vlaanderen zich ook
wapenen om de fouten van BAM in de toekomst niet nog eens te herhalen.
Hiervoor kan er best een parlementaire onderzoekscommissie opgestart
worden. Groen! dient hiervoor alvast een motie in."
Contact: Dirk Peeters -
Deel Deel
Dirk Peeters
Vlaams Volksvertegenwoordiger