Senternovem

15-10-2009 | Nederland op weg naar mobiel werken en slim reizen

TaskForce MobiliteitsManagement

Op 8 september vond in Den Haag het tweede Nationaal Congres Mobiliteitsmanagement plaats. Dit congres werd georganiseerd vanuit de TaskForce MobiliteitsManagement (TFMM). De TFMM zet zich in voor minder files in ruil voor het opschorten van ministeriële regelgeving. Naast workshops die diverse praktijkvoorbeelden behandelden, gaf de minister van Verkeer en Waterstaat zijn visie op de ontwikkelingen binnen mobiliteitsmanagement. Ook presenteerden zes voorbeeldregio's hun resultaten.

Slimme mobiliteit
Tijdens het congres benadrukte de minister van Verkeer en Waterstaat, Camiel Eurlings, de noodzaak van afspraken over slimme mobiliteit. Vooral op regionaal niveau zijn goede afspraken gemaakt tussen overheden en bedrijfsleven. Het bedrijfsleven en CAO-partners zijn nu aan zet om serieus werk te maken van flexibele werktijden, telewerken en het gebruik van de fiets. Maar ook openbaar vervoer en carpoolen zijn alternatieven. "Mobiliteitsmanagement is een voorwaarde voor succesvol spitsmijden", aldus Eurlings.

Presentaties van de zes voorbeeldregio's
De zes voorbeeldregio's (Amsterdam, Arnhem/Nijmegen, Eindhoven/Den Bosch, Rotterdam, Haaglanden en Utrecht) presenteerden hoe de bereikbaarheid en leefbaarheid binnen hun regio verbeterden.

Zo heeft bijvoorbeeld een Amsterdamse werkgever met 26.000 werknemers een fietsenplan in het cafetariamodel opgenomen en poolauto's geïntroduceerd. Het bedrijf werkt nog aan de invoering van een matchingsysteem voor carpoolen en het aanbieden van een OV-kaart naast de leaseauto. In verschillende regio's zijn mobiliteitsmakelaars actief om met werkgevers maatregelen te nemen rond ontspitsen of spitsmijden, Slim Prijzen of werken met mobiliteitsbudgetten.

Regio Haaglanden
Met behulp van TFMM zijn binnen de voorbeeldregio's afspraken gemaakt tussen decentrale overheden en werkgevers. Deze afspraken zijn vastgelegd in een convenant. Uit de presentatie van de regio Haaglanden bleek dat deze regio het verst gevorderd is met hun bedrijvenaanpak.
Momenteel zijn hier ongeveer veertig werkgevers met zo'n 55.000 medewerkers betrokken. Het streven van de regio is om in 2012 tot 180 deelnemende bedrijven te komen, met een bereik van 75.000 tot 100.000 werknemers.

Nieuwe voorbeeldregio's
Er zijn ook nieuwe voorbeeldregio's op komst, bijvoorbeeld Maastricht en Twente. Bij de keuze van de voorbeeldregio's is rekening gehouden met de lokale problematiek als het gaat om bereikbaarheid en leefbaarheid. Daarnaast speelt de ligging binnen Nederland een belangrijke rol.

Vier trends
Trends werken in het voordeel van mobiliteitsmanagement. Lodewijk de Waal, voorzitter van de TaskForce, somde er een aantal op:


· de arbeidsmarkt


· het milieu


· de kostenreductie


· technologie

Meer trends
In de loop van de dag voegden de deelnemers nog zes trends toe:


· de organisatie


· Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO)


· marktwerking


· Anders betalen voor Mobiliteit (AbvM)


· Rijkswaterstaat (Wegbeheerders zoals Rijkswaterstaat werken steeds meer met mobiliteitsmanagement als 'probleemverzachter' rondom wegwerkzaamheden. Denk hierbij aan initiatieven als Wegwijs A2 en Utrecht Bereikbaar.)


· De ladder van Verdaas (Volgens de ladder moeten maatregelen die de vraag beïnvloeden, zoals mobiliteitsmanagement, eerst genomen worden).

Met de komst van de landelijke TaskForce, landelijke maatregelen, regionale samenwerking, veel lokale projecten en mobiliteitsmakelaars is in Nederland in korte tijd een stevige organisatie van mobiliteitsmanagement neergezet.
Contact