ProRail
15-10-2009
Primeur flexibele loopbrug op station Venlo
De flexibele loopbrug die vorig jaar is ontworpen door twee studenten
van de TU Delft, staat nu in het echt op station Venlo. Het is voor
het eerst dat ProRail deze brug gebruikt. Met een hijskraan is het
laatste brugdeel op zijn plek gehesen. De komende weken wordt de brug
verder afgebouwd. Reizigers kunnen vanaf januari hoog over de sporen
heen. De brug vervangt dan de reizigerstunnel die een half jaar buiten
gebruik is vanwege werkzaamheden.
Loopbrug
De brug werd vorig jaar ontworpen door twee studenten van de TU Delft
die meededen aan de ProRail ontwerpwedstrijd Traverse â08. Na Venlo
wil ProRail de brug in de toekomst ook op andere stations gebruiken.
Opdracht was een flexibele loopbrug te ontwerpen die tijdens
werkzaamheden perrons met elkaar kan verbinden en op meerdere stations
inzetbaar is. Joep en Daan hadden het meest creatieve, innovatieve en
deskundige ontwerp. De beide studenten gaven de loopbrug zelf de naam
âRail by Railâ en wonnen er een geldprijs van ⬠5.000 mee.
Station Venlo
âRail by Railâ wordt voor het eerst gebruikt bij werkzaamheden op
station Venlo. Daar wordt de fietsenstalling uitgebreid en worden in
het kader van het programma Toegankelijkheid twee liften geplaatst. Om
de liften te plaatsen, moet de huidige trap naar de tunnel worden
aangepast. De trap kan daarom vanaf januari een half jaar niet worden
gebruikt. Met de flexibele loopbrug kan ProRail de overlast voor
reizigers tot een minimum beperken.
Programma toegankelijkheid
De komende jaren verbouwt ProRail tientallen stations om deze beter
toegankelijk te maken voor mensen met een lichamelijke beperking. Het
doel hierbij is dat zoveel mogelijk mensen zelfstandig kunnen reizen
met de trein.