ProRail
15-10-2009

Primeur flexibele loopbrug op station Venlo

De flexibele loopbrug die vorig jaar is ontworpen door twee studenten van de TU Delft, staat nu in het echt op station Venlo. Het is voor het eerst dat ProRail deze brug gebruikt. Met een hijskraan is het laatste brugdeel op zijn plek gehesen. De komende weken wordt de brug verder afgebouwd. Reizigers kunnen vanaf januari hoog over de sporen heen. De brug vervangt dan de reizigerstunnel die een half jaar buiten gebruik is vanwege werkzaamheden.

Loopbrug
De brug werd vorig jaar ontworpen door twee studenten van de TU Delft die meededen aan de ProRail ontwerpwedstrijd Traverse â08. Na Venlo wil ProRail de brug in de toekomst ook op andere stations gebruiken. Opdracht was een flexibele loopbrug te ontwerpen die tijdens werkzaamheden perrons met elkaar kan verbinden en op meerdere stations inzetbaar is. Joep en Daan hadden het meest creatieve, innovatieve en deskundige ontwerp. De beide studenten gaven de loopbrug zelf de naam âRail by Railâ en wonnen er een geldprijs van ⬠5.000 mee.

Station Venlo
âRail by Railâ wordt voor het eerst gebruikt bij werkzaamheden op station Venlo. Daar wordt de fietsenstalling uitgebreid en worden in het kader van het programma Toegankelijkheid twee liften geplaatst. Om de liften te plaatsen, moet de huidige trap naar de tunnel worden aangepast. De trap kan daarom vanaf januari een half jaar niet worden gebruikt. Met de flexibele loopbrug kan ProRail de overlast voor reizigers tot een minimum beperken.

Programma toegankelijkheid
De komende jaren verbouwt ProRail tientallen stations om deze beter toegankelijk te maken voor mensen met een lichamelijke beperking. Het doel hierbij is dat zoveel mogelijk mensen zelfstandig kunnen reizen met de trein.