Nieuws
15 oktober 2009
Cao-overleg Albert Heijn distributie gestrand
ALBERT HEIJN BEREIDT EINDBOD VOOR
Afgelopen woensdag 14 oktober is er weer onderhandeld over de cao voor
Albert Heijn distributie. Uiteindelijk is er na een lange dag geen
afspraak gemaakt en bereidt Albert Heijn een eindbod voor.
In de vorige Info heeft u kunnen lezen dat Albert Heijn een voorstel
heeft gedaan om de cao te verlengen met een jaar en een loonsverhoging
van 2,5%. Daarnaast zou een systeem van eerder Verworden Competenties
(EVC's) in 2010 worden ingevoerd en zou voor 50-plussers die uit de
nacht willen er een regeling komen waarin het werkrooster bepalend is;
1 keer in de negen weken late dienst. Tenslotte zouden na onderzoek 2
Wajongers aangenomen worden per site (in totaal 10 Wajongers).
Na enig overleg heeft Albert Heijn dit voorstel ingetrokken en is het
volgende voorstel ter tafel gekomen:
Een CAO met een looptijd van een jaar met een loonverhoging van 3,25%
Het percentage uitzendkrachten wordt verhoogd van 23% naar 40%; ten
aanzien van de inzet van uitzendkrachten op semi-kritische taken
geldt, dat Albert Heijn dit niet zal doen, tenzij een goede voortgang
van de productie deze inzet noodzakelijk maakt; deze inzet zal
geschieden op voor vakorganisaties toetsbare wijze; indien in de
toekomst de noodzaak een meer structureel karakter zou krijgen, zal
Albert Heijn daarover met de vakorganisaties overleg voeren; de
verruiming van het "uitzendkrachtenpercentage" zal niet ten koste gaan
van de werkgelegenheid van de thans vaste medewerkers;
In het kader van "decent work" wil Albert Heijn een aantal zaken
oppakken, zoals onder andere scholingsafspraken en
loopbaanontwikkeling voor uitzendkrachten, en taallessen voor
niet-Nederlandse flexwerkers.
Gedurende de looptijd van de CAO per DC (LDC en LVC gelden in dit
kader als één) 30 BT-contracten om te zetten in een vast
dienstverband;
50+ers die niet meer verplicht zijn tot nachtdienst zodanig in
avonddiensten in te roosteren, dat daarbij het oude werkrooster
leidend is; dat betekent dat medewerkers in het nieuwe rooster niet
verplicht worden tot méér avonddiensten dan in het oude rooster;
daarbij geldt wel, dat AH de medewerker kan verplichten ten minste één
keer per 9 weken avonddiensten te draaien;
In 2010 een stelsel van EVC's ten behoeve van haar medewerkers in de
distributie organisatie te implementeren;
Te onderzoeken of gedurende de looptijd 10 Wajongeren geplaatst kunnen
worden.
CNV Dienstenbond heeft Albert Heijn laten weten dat dit voorstel niet
bespreekbaar is, met name niet met betrekking op de uitbreiding van
40% uitzendkrachten, dat is een te forse stap. Daar zijn een aantal
argumenten voor:
De reden dat Albert Heijn heel veel meer uitzendkrachten in wil zetten
komt omdat zij tegen de grenzen van inzetbaarheid (ouderendagen,
inzetbaarheidbeperkingen) aanlopen. CNV Dienstenbond wil met Albert
Heijn wel praten over de inzet van uitzendkrachten, maar dan moet je
niet alleen focussen op de korte termijn oplossing van
uitzendkrachten, maar op een totaalplaatje in evenwichtig
personeelsbeleid; alle (vaste) medewerkers meenemen in de discussie
over inzetbaarheid. Daartoe heeft CNV Dienstenbond zelfs vergaande
voorstellen gedaan; integraal beleid te ontwikkelen voor alle
medewerkers, van jong tot oud, van OT tot flexwerkers. Albert Heijn
wil dat niet.
Daarnaast vindt CNV Dienstenbond dat het veel beter is medewerkers aan
je te binden, dat leidt op langere termijn naar stabiliteit en rust in
de organisatie. Uitzendkrachten hebben geen binding. Dus inzetten op
OT-contracten, desnoods BT-contracten. Je moet medewerkers ook
toekomst geven in carrière en doorgroei om ook een huis te kunnen
kopen in plaats van de onzekerheid van uitzendcontracten. De
verhouding naar 40% uitzendkrachten is dan teveel. Dat past bovendien
geheel niet in de afspraken die in het Sociaal Akkoord gemaakt zijn.
Nu al krijgt CNV Dienstenbond regelmatig meldingen over ongevallen met
uitzendkrachten, laat staan wat dat betekent voor de bijna-ongevallen.
De onveiligheid op de werkvloer zal met 40% uitzendkrachten alleen
maar toenemen.
Het is voor Albert Heijn klaarblijkelijk van heel erg groot belang om
het % uitzendkrachten in deze cao te bespreken! Dan is de organisatie
klaar voor de komende reorganisatie. Echter,
zonder dat we weten hoe die organisatie eruit ziet in de toekomst.
zonder dat we precies weten wat "semi-kritische-taken" zijn, welke
functies daarbij horen en welke taken (functiewaardering!!) zonder dat
we een keiharde garantie hebben; Albert Heijn stelt dat "het
uitzendkrachtenpercentage zal niet ten koste gaan van de
werkgelegenheid van de thans vaste medewerkers". Dat is een
baangarantie, geen functiegarantie en zegt ook helemaal niets over de
positie van de collega's met BT-contracten.
De worst van 3,25% loonsverhoging lijkt dan erg aantrekkelijk, maar de
ruil met 40% uitzendkrachten is onzeker als niet duidelijk is hoe in
de reorganisatie de inzet van medewerkers zal zijn. Door te kiezen
voor de kortetermijnoplossing (3,25% loon en 40% uitzendkrachten)
schiet de medewerker zich op langere termijn in de eigen voet; want
welke garantie is er voor je eigen baan...? Wie het weet mag het
zeggen.
CNV Dienstenbond heeft daarom niet willen praten over dit voorstel.
Nadat breed bediscussieerd is welke mogelijkheden er nog zijn, is het
overleg opgeschort. Het is duidelijk dat er geen overeenstemming kan
komen met CNV Dienstenbond. Albert Heijn zal zich nu beraden over een
mogelijk eindbod. Dat zal kunnen gaan over het bovenstaande voorstel
met betrekking tot de uitbreiding van het aantal uitzendkrachten, maar
kan mogelijk ook gaan over het voorstel van verlengen met een
loonsverhoging. Na het weekend zal Albert Heijn duidelijkheid geven.
Dit cao-overleg is een wonderlijk proces. Niet duidelijk is wat Albert
Heijn nou precies wil. Wat de consequenties zijn voor de toekomst.
Echter, CNV Dienstenbond probeert zich niet te laten verleiden tot
snelle korte termijn oplossingen, maar heeft oog voor de eigen
medewerker en de toekomst van de distributieorganisatie. Laat het je
collega weten!
Heeft u nog vragen en/of opmerkingen n.a.v. deze Info, dan kunt u
contact opnemen met bestuurder Fedde Monsma. Telefoon: 023-5651052, of
per e-mail: f.monsma@remove-this.cnvdibo.nl
Dienstenbond CNV