Vroegschoolse educatie weer op de kaart
publicatiedatum: donderdag 15 oktober 2009
De bovenschoolse directeuren van het Protestants Christelijk Onderwijs
(Proceon) en het Openbaar Onderwijs (BOOH) hebben woensdag 7 oktober
tijdens de conferentie `Vroegschoolse educatie weer op de kaart' als
eersten de intentie uitgesproken om de doorlopende leerlijn tussen de
voorschoolse (0-4 jaar) en vroegschoolse (4-6 jaar) educatie weer
prominent op de agenda te zetten.
In augustus 2006 besloot het kabinet de verantwoordelijkheden van
gemeenten en schoolbesturen op te knippen als gevolg waarvan de
doorlopende leerlijn tussen de voorschoolse (0-4) en vroegschoolse
(4-6) educatie onder druk kwam te staan. Met name kinderen met een
(dreigende) taalachterstand ondervonden daarvan de nadelige gevolgen.
Vanaf augustus 2010 echter krijgen gemeenten wettelijk weer de taak en
de plicht om ook met de schoolbesturen over het vroegschoolse deel
afspraken te maken over o.a. de inzet van de middelen. De Regiegroep
Voor en Vroegschoolse Educatie (VVE), waarin vertegenwoordigers van
alle betrokken partijen zitting hebben, achtte een conferentie
wenselijk omdat veel basisscholen om uiteenlopende redenen niet meer
zo actief aan voor- en vroegschoolse educatie deelnemen.
Onder meer de vraag hoe VVE kan bijdragen aan een succesvolle
schoolloopbaan van jonge kinderen staat tijdens de najaarsconferentie
centraal. Kinderen hebben er profijt van als hun ontwikkeling
systematisch en doelgericht wordt gestimuleerd, zeker als sprake is
van een (dreigende) taalachterstand. Komen zij sociaal of wat taal
betreft moeilijk mee, dan is het verstandig daar al op jonge leeftijd
iets aan te doen. Dus vóórdat ze naar school gaan of in de
kleutergroepen van de basisschool. Ook wetenschappelijk is aangetoond
dat in die jonge jaren de meeste winst is te halen. Zo blijkt uit veel
onderzoek dat VVE-programma's een positief effect hebben op de
cognitieve ontwikkeling en de taalontwikkeling van kinderen. Bovendien
is aangetoond dat jonge deelnemers aan een VVE-programma beter
presteren op school, meer kans hebben op werk, minder vaak een
uitkering nodig hebben en minder vaak in aanraking komen met
criminaliteit.
Gemeente Hilversum