PB09-066
15 oktober 2009
Omzet detailhandel krimpt bijna 8 procent
· Grootste omzetafname winkels in non-food in 2009 · Lichte omzetdaling supermarkten
In augustus van dit jaar heeft de detailhandel 7,7 procent minder omzet behaald dan een jaar eerder. Het volume kromp met 7,1 procent, terwijl de prijzen met 0,7 procent daalden. De prijsdaling werd geheel veroorzaakt door lagere brandstofprijzen. Dit blijkt uit cijfers van het CBS. De omzetontwikkeling in de detailhandel is negatief beïnvloed door de samenstelling in koopdagen. Augustus 2009 had een maandag meer en een vrijdag minder ten opzichte van augustus vorig jaar. Na een correctie voor dit effect komt de omzet bijna 6 procent lager uit. Net als in voorgaande maanden was de omzet bij de winkels in de non- foodsector flink lager. Deze winkels zetten ruim 11 procent minder om. De grootste afnames vonden plaats bij de winkels in consumentenelektronica, winkels in bovenkleding en textielsupermarkten. Deze winkels hadden een krimp van meer dan 15 procent ten opzichte van augustus 2008. Ook de winkels in voedings- en genotmiddelen boekten minder omzet. De speciaalzaken noteerden bijna 8 procent minder omzet ten opzichte van het voorgaande jaar, de supermarkten ruim 1 procent minder. Hierdoor kwam de totale omzet bij de foodwinkels ruim 2 procent lager uit. Na koopdagcorrectie hadden deze winkels, door de hogere prijzen, een lichte omzetstijging. Omzetontwikkeling in de detailhandel 1)2) %-mutatie t.o.v. dezelfde maand een jaar eerder 15
ln.... 10
5
sbc.... 0
-5
-10
j f m a m j j a s o n d j f m a m j j a s o n d j f m a m j j a w 2007 2008 2009 w Waarde Prijs w 1) De gegevens van de laatste vier publicatiemaanden hebben een voorlopig karakter. 2) Exclusief apotheken.
Bron: CBS
CBS Persbericht PB09-066 pagina 1 van 3
Technische toelichting
De detailhandel is onderverdeeld in vier hoofdcategorieën: winkels in voedings- en genotmiddelen (in 2008 een omzetaandeel van 33 procent), non-foodwinkels (52 procent), de detailhandel-niet-in-winkel (4 procent) en tankstations (11 procent).
Voor het berekenen van de prijsontwikkeling is gebruik gemaakt van consumentenprijsindexcijfers van het CBS. Consumentenprijsindexcijfers zijn echter niet per winkelbranche beschikbaar. Het prijsverloop is daarom geraamd op basis van de prijsontwikkeling van het in de branche gangbare artikelassortiment. De prijsontwikkeling van een branche wordt mede bepaald door artikelen uit het assortiment die ook in andere branches worden verkocht. Het prijsverloop van branchevreemde artikelen is buiten beschouwing gelaten. Bij de beoordeling van de maandelijkse omzetverandering moet rekening worden gehouden met het verschil in koopdagen. Zo heeft augustus 2009 een vrijdag minder en een maandag meer dan augustus 2008. De cijfers in de tabel van dit persbericht zijn niet voor deze koopdageffecten gecorrigeerd. Tenzij anders vermeld, wordt in dit persbericht de ontwikkeling gegeven ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder.
Achtergrondinformatie over de basisverlegging en SBI-herziening Met ingang van januari 2009 worden de detailhandelcijfers gepubliceerd met als basisjaar 2005 (voorheen 2000 =100). Dit betekent dat de wegingen van omzet en prijzen uit 2005 ten grondslag liggen aan de indices. Bij de prijzenreeks is bovendien het assortiment van de artikelen geactualiseerd. Voor de in dit persbericht gepubliceerde jaar-op-jaarontwikkelingen is de invloed van de basisverlegging gering en bedraagt in 2008 ongeveer -0,1 procentpunt op de totale detailhandel.
De cijfers van verschillende sectoren binnen de detailhandel zijn met ingang van het persbericht over de verslagmaand januari 2009 (PB09-019) gebaseerd op de Standaard Bedrijfsindeling 2008 (SBI 2008). De SBI 2008 is afgeleid van indelingen zoals gebruikt door de Europese Unie en de Verenigde Naties. Deze indelingen worden ongeveer eens in de 15 jaar geactualiseerd. Door de invoering van de nieuwe SBI zijn de tankstations in de detailhandel opgenomen. De reparatie en caravanhandel maken juist geen onderdeel meer uit van de detailhandel. Daarnaast is een aantal groepen door de nieuwe SBI gewijzigd. Zo maken de winkels in fotografische artikelen en de winkels in elektrische huishoudelijke apparatuur geen onderdeel meer uit van consumentelektronica, maar zijn ze als afzonderlijke groep opgenomen, onder het totaal van de detailhandel. De winkels in babyartikelen zijn opgenomen onder de winkels in bovenkleding. Ten slotte worden de winkels in gordijnen en vitrage en de winkels in vloerbedekking gezamenlijk waargenomen als één groep. De nieuwe reeks is vanaf 2000 beschikbaar.
Wijzigingen
Ten opzichte van het persbericht van 15 september 2009 (PB09-061) zijn de cijfers over juli en het tweede kwartaal 2009 bijgesteld. De cijfers zijn bijgesteld op grond van de meest recente gegevens.
CBS Persbericht PB09-066 pagina 2 van 3
Tabel 1: Omzetontwikkeling detailhandel 1) 2)
2009* 2008 Aug. Jul. jan. t/m 2e kwar- jaar augustus taal %-mutatie t.o.v. dezelfde periode een jaar eerder Detailhandel, totaal 1)
Omzet -7,7 -3,5# -5,0 -5,2 3,1 Prijs -0,7 -1,5 -0,2 -0,4 2,9 Volume -7,1 -2,0# -4,8 -4,9 0,2 Voedings- en genotmiddelenwinkels
Omzet -2,2 2,7 1,2 2,3 6,0 Prijs 1,4 1,4 3,5 3,2 5,0 Volume -3,5 1,3 -2,3 -0,9 1,0 Supermarkten
Omzet -1,3 3,2 2,1 3,1# 7,4 Prijs 1,1 1,2 3,4 3,1 5,1 Volume -2,4 2,0 -1,3 0,1 2,2 Speciaalzaken in voedings- en genotmiddelen
Omzet -7,8 -0,7# -4,5 -3,2# -2,3 Non-foodwinkels
Omzet -11,4 -4,9# -7,4 -7,7 0,6 Prijs 0,4 0,5 0,4 0,7 0,2 Volume -11,8 -5,4# -7,7 -8,3 0,4 Omzet in:
Drogisterijen 2,0 2,7# -0,3 -0,2# 0,6 Bovenkledingwinkels -15,5 0,2# -4,8 -3,8# -0,6 Textielsupermarkten -15,5 -1,4 -5,1 -4,4 -0,1 Winkels in woning-
inrichtingartikelen 3) -13,0 -8,4# -9,4 -10,5# 0,0 Winkels in consumenten-
elektronica 4) -15,4 -14,7# -12,7 -16,6 -0,3 Doe-het-zelfwinkels 5) -10,6 -5,5# -7,3 -6,2# -1,4 Winkels in huishoudelijke artikelen -10,0 -1,7# -5,7 -6,2 3,5 Tankstations
Omzet -12,7 -12,8# -13,2 -15,0 7,9 1) Exclusief apotheken.
2) De gegevens van de laatste vier publicatiemaanden hebben een voorlopig karakter. 3) Meubels, woningtextiel, verlichtingsartikelen en vloerbedekking. 4) Wit-, bruingoed, telecommunicatieapparatuur en computers. 5) Bouwmarkten en gespecialiseerde winkels in ijzerwaren, gereedschap, verf en hout. #) Deze cijfers zijn bijgesteld; achtergrondinformatie hierover staat onderaan de technische toelichting.
*) Voorlopige cijfers.
Bron: CBS
CBS Persbericht PB09-066 pagina 3 van 3
---- --