Ingezonden persbericht
PERSBERICHT
Automobilist kiest voor
online plannen auto-onderhoud
Kwik-Fit: "binnen 5 jaar regelt de helft van automobilisten auto-onderhoud online".
14 oktober 2009,
HARDERWIJK - Autoservicebedrijf Kwik-Fit constateert, door het succes van haar in 2007 geïntroduceerde bandenwebshop, dat het online plannen van onderhoud steeds populairder wordt. Het bedrijf breidt daarom haar online activiteiten verder uit. Onlangs is de vernieuwde webshop geïntroduceerd waar de automobilist, naast banden, nu ook een onderhoudsbeurt, APK keuring of een combinatie hiervan, via internet kan regelen. Kwik-Fit verwacht dat binnen 5 jaar meer dan de helft van al haar transacties online zal worden gerealiseerd.
Arjan van de Meer, verantwoordelijk voor de online activiteiten van Kwik-Fit: "Wij constateren een toename in de behoefte om vanuit de luie stoel thuis onderhoudsafspraken voor de auto te regelen. Consumenten hebben het steeds drukker en houden weinig tijd over om afspraken bij de garage te regelen. Sinds de lancering van onze bandenwebshop in 2007, waarbij de klant zelf zijn banden kiest en vervolgens zelf de montageafspraak inplant, zien wij een enorme toename van de online verkopen. Uit onderzoek blijkt dat we hiermee met name een groep consumenten bedienen die zich via internet oriënteert en gebruik wil maken van deze online toepassing. Nu al geeft één op de vijf van onze online klanten aan dat ze alleen op deze manier het onderhoud willen organiseren."
Volgende stap gezet
"Omdat wij tevreden zijn met de eerste resultaten, zetten wij nu de volgende stap", vervolgt Arjan van der Meer. "Sinds kort bieden wij de automobilist ook de mogelijkheid om een onderhoudsbeurt, APK-keuring of een combinatie daarvan online te regelen. Momenteel wordt één op de vijf APK keuringen online 'besteld'. De klant kiest het product, plant direct een afspraak, en rekent vervolgens af via iDeal of creditcard. Hierbij maken we gebruik van een afspraakmodule die direct gekoppeld is aan de agenda's van alle Kwik-Fit vestigingen. Dat is uniek in de markt. Waar andere aanbieders afhankelijk zijn van zelfstandig opererende montagebedrijven kunnen wij 100% aansturen in ons netwerk van eigen vestigingen. Bovendien profiteert onze webshop van de naamsbekendheid en zichtbaarheid van Kwik-Fit in Nederland."
Verdere ontwikkeling
Kwik-Fit investeert in haar online activiteiten en wil deze verder uitbreiden. Van der Meer: "Wij geloven in een combinatie van online en offline, waarbij internet een steeds belangrijkere rol krijgt als 'centrale receptie' waar je 24 uur per dag zelf je onderhoud regelt. Naar verwachting zal binnen 5 jaar de helft van de automobilisten op deze manier de weg naar onze filialen vinden. Op dit moment worden de voorbereidingen getroffen voor het toevoegen van nog meer producten, zoals airco- en autoruitservice. Daarnaast is het bedrijf continu bezig om de gebruiksvriendelijkheid van de webshop verder voor haar klanten te optimaliseren."
Ingezonden persbericht