Consumentenbond
---
14 oktober 2009
Regel dienstverleningsdocument beter!
Het financiële dienstverleningsdocument (DVD) moet een zelfstandig
document zijn. De Consumentenbond roept de Tweede Kamer op om 15
oktober 2009 bij de bespreking van nieuwe financiële regels met de
minister van Financiën te pleiten voor aanscherping van de regels
rondom het DVD. Het DVD geeft informatie die een consument kan helpen
met welke financieel adviseur of aanbieder hij in zee wil gaan. De
huidige regels maken het, ondanks eerder aandringen van de
Consumentenbond, echter mogelijk de informatie uit het DVD onder te
brengen in andere documenten waardoor deze keuze-informatie
ondergesneeuwd raakt.
Het DVD vermeldt welke diensten de adviseur aanbiedt, op welke wijze
hij beloond wordt en hoe hoog die beloning ongeveer is. De vorm waarin
deze informatie wordt aangeboden, is niet duidelijk genoeg vastgelegd.
De informatie over kosten mag bijvoorbeeld ook ondergebracht worden in
andere documenten zoals de Dienstenwijzer. De Consumentenbond heeft
bij de totstandkoming van deze wetgeving daarom altijd gepleit voor
een los document met keuze-informatie, waardoor het voor consumenten
makkelijker wordt te kiezen voor een adviseur of aanbieder.
Toezicht
Nu de wetgever ruimte laat de informatie ook in andere documenten op
te nemen, is het van de toezichthouder AFM afhankelijk om te
beoordelen of de consument wel juist wordt voorgelicht. Uit een recent
onderzoek van de Consumentenbond blijkt echter dat een groot deel van
de adviseurs nog geen DVD overhandigt, waar dat sinds 1 juli 2009 wel
verplicht is.