Datum 14 oktober 2009 -
Onderwerp reactie op het rapport "De schipper aan het woord" Bijlage(n)
-
Geachte voorzitter,
De vaste commissie van Verkeer en Waterstaat heeft mij verzocht te reageren op
de uitkomsten van het rapport "De schipper aan het woord" dat de Socialistische
Partij (SP) heeft opgesteld op basis van een enquête onder binnenschippers. Ik
waardeer de betrokkenheid van de SP bij de binnenvaartsector. Een
betrokkenheid die ik geheel deel.
De resultaten van de door de SP uitgevoerde enquête illustreren de gevolgen die
de economische crisis heeft voor de schippers die aan de enquête hebben
meegedaan. Dit beeld komt overeen met de gegevens die ik vanuit diverse
andere bronnen, alsmede uit de sector zelf, reeds heb verkregen. De economische
gevolgen zijn groot, de vraag naar transport is sterk gedaald, er is sprake van
een overaanbod aan scheepsruimte, de tarieven zijn sterk gedaald en een
substantieel deel van de sector bevindt zich in financieel zwaar weer.
Op basis van de enquête zijn een tiental aanbevelingen geformuleerd. Sommige
van deze aanbevelingen zijn van meer algemene aard, zoals de oproep om de
toekomst van de binnenvaart veilig te stellen, het actief stimuleren van de
binnenvaart en de vraag om aandacht voor kleinere schepen. Andere
aanbevelingen bevatten concrete voorstellen om de gevolgen van de economische
crisis in de binnenvaart aan te pakken. Ik noem het indienen van een verzoek bij
de Europese Commissie om een crisis in de binnenvaart vast te stellen, herziening
van de technische eisen van de Centrale Commissie voor de Rijnvaart (CCR),
invoering van bodemprijzen, invoering van een oplegregeling voor
nieuwbouwschepen, stopzetting van de garantiekredieten voor de financiering van
nieuwe schepen en eerdere pensionering van oudere schippers.
In deze brief geef ik u mijn reactie ten aanzien van deze aanbevelingen.
In mijn brief van 25 september jl. heb ik u geïnformeerd over mijn voornemen om
de Europese Commissie te verzoeken de crisis in de binnenvaart vast te stellen.
Ook heb ik u op de hoogte gesteld van mijn initiatief om de financiële gevolgen
van de technische CCR-eisen in crisistijd te mitigeren via een bijzondere
toepassing van de zogenaamde hardheidsclausule. In diezelfde brief ben ik ook
ingegaan op het voorstel om eerdere pensionering van oudere schippers mogelijk
a
Pagina 1 van 3
te maken. Al deze onderwerpen worden naar voren gebracht in het rapport "De
Datum
schipper aan het woord". Voor mijn reactie op deze onderwerpen verwijs ik 14 oktober 2009
kortheidshalve naar genoemde brief. Ons kenmerk
VenW/DGLM-2009/3970
De geliberaliseerde binnenvaartmarkt
Het Nederlandse binnenvaartbeleid krijgt vorm binnen de Europese context
waarin de binnenvaartmarkt vrij is. Deze vrije Europese markt is ontstaan na de
afschaffing van de wettelijke toerbeurtsystemen. Europese regelgeving bepaalt
dat tarieven tot stand komen door vrije onderhandelingen tussen marktpartijen.
De bodemprijzen die de SP voorstelt zijn niet te verenigen met een vrije
binnenvaartmarkt, zoals Europa die voorschrijft. Europese regelgeving geeft wel
ruimere mogelijkheden voor samenwerkingsverbanden tot maximaal 500.000 ton.
Ik heb vandaag in een gesprek het Crisisberaad op deze mogelijkheid gewezen. Ik
ben bereid deze mogelijkheid verder met de branche te verkennen.
Crisisberaad binnenvaart
Het Crisisberaad werkt hard aan een oplegregeling om de gevolgen van de
economische crisis voor de binnenvaart zoveel mogelijk te beperken. Het werk
van het Crisisberaad is door mij financieel gesteund. Voor het welslagen van het
plan is het belangrijk dat alle partijen (w.o. schippers/reders, verladers en
banken) bereid zijn daaraan mee te werken. Ook schepen die in de komende
periode in de vaart komen moeten in staat worden gesteld deel te nemen aan dit
plan. Naast nationaal draagvlak is ook internationaal draagvlak onontbeerlijk voor
de uitvoering ervan. Daarom ben ik voornemens dit voorstel, als het is
gefinaliseerd, in Brussel voor het voetlicht te brengen. Uiteraard dient het plan
verenigbaar te zijn met de mededingingsregels.
Borgstellingskrediet MKB
De regeling Borgstellingskrediet MKB (regeling BMKB) valt onder
verantwoordelijkheid van de Minister van Economische Zaken. Alle bedrijven die
actief zijn in het midden- en kleinbedrijf kunnen een beroep doen op deze
regeling. Ook binnenvaartondernemers kunnen gebruik maken van deze
garantieregeling bij hun financiering. In het kader van de crisisaanpak heeft het
kabinet de regeling recent aangepast. Het voorstel van de SP om de binnenvaart
in het geval van nieuwbouw uit te sluiten van de verstrekking van nieuwe
garantiekredieten, zou een sectorspecifieke aanpassing betekenen van deze
regeling die niet past in het generieke karakter ervan. Overigens rijst de vraag of
een dergelijke aanpassing van de regeling BMKB iets toevoegt. Het is namelijk,
gelet op het huidige overschot aan transportcapaciteit, niet te verwachten dat
ondernemers zullen besluiten om nieuwe transportcapaciteit aan de markt toe te
voegen.
Stimulering van de binnenvaart
Ten aanzien van de laatste drie beleidsaanbevelingen van de SP ter algemene
ondersteuning van de binnenvaart, constateer ik dat deze geheel in
overeenstemming zijn met mijn beleid. Ik zet mij, samen met alle betrokkenen,
volop in om de toekomst van de binnenvaart veilig te stellen. Ik noem u de extra
investeringsimpuls in het kader van vaarwegen en binnenhavens uit het
crisisakkoord, mijn initiatieven in de CCR ter versoepeling van de
overgangsbepalingen, de ondersteuning van het Crisisberaad en uiteraard mijn
voornemen om de Europese Commissie te verzoeken de crisis in de binnenvaart
vast te stellen.
Pagina 2 van 3
Hiermee heeft Nederland in Europa het voortouw genomen om de
Datum
binnenvaartsector te steunen in deze moeilijke tijd, opdat de branche deze crisis 14 oktober 2009
spoedig het hoofd weet te bieden. Ons kenmerk
VenW/DGLM-2009/3970
Hoogachtend,
DE STAATSSECRETARIS VAN VERKEER EN WATERSTAAT,
J.C. Huizinga-Heringa
Pagina 3 van 3
> Retouradres: Postbus 20901, 2500 EX Den Haag
De voorzitter van de Tweede Kamer Plesmanweg 1-6
der Staten-Generaal 2597 JG Den Haag
Binnenhof 4 Postbus 20901
2500 EX Den Haag
2513 AA DEN HAAG T 070 351 61 71
F 070 351 78 95
Contactpersoon
-
T -
Ons kenmerk
VenW/DGLM-2009/3970