-
Datum 14 oktober 2009
Bijlage(n)
Onderwerp Kentekenregistratie van snelle motorboten -
Geachte voorzitter,
Zoals toegezegd tijdens de behandeling van de Begroting van Verkeer en
Waterstaat 2009 en bevestigd in mijn brief van 8 december 2008, treft u hierbij
aan mijn standpunt inzake kentekenregistratie van snelle motorboten met het oog
op de handhaving van vaargedrag.
Snelle motorboten zijn opgenomen in een registratie, waarvan het kenmerk aan
de buitenzijde van de boot is aangebracht. Het is echter om twee redenen niet
mogelijk overtreders op afstand te identificeren (`bekeuren op kenteken').
In de eerste plaats is het huidige registratiesysteem daarvoor feitelijk niet
geschikt, omdat het vervuilde informatie bevat.
In de tweede plaats: al zou identificatie op afstand feitelijk al mogelijk zijn, dan
nog kan niet op kenteken worden bekeurd, omdat de eigenaarsaansprakelijkheid
niet in het wettelijk systeem is verankerd.
De mogelijkheid tot invoering van een kentekenregistratie is door de RDW
onderzocht. Daartoe zou een nieuw systeem moeten worden opgezet en in het
wettelijke bestel opgenomen.
Vanuit mijn verantwoordelijkheid voor het veiligheidsbeleid voor het water, zie ik
geen noodzaak tot het opzetten van een kentekenregistratiesysteem. Mijn
overwegingen hierbij treft u onderstaand aan.
Bekeuren op kenteken is maar beperkt effectief. Voor veel overtredingen die op
het water worden begaan is het nodig dat de motorboot wordt staande gehouden.
De belangrijkste vorm van handhaving is de controle op de aanwezigheid van
vaarbewijzen. Zaken als het bezit van een vaarbewijs of de uitrusting van de boot
kunnen alleen na staande houding worden gecontroleerd. Slechts voor het
constateren van een snelheidsovertreding zou kentekenregistratie van belang
kunnen zijn. Echter in de praktijk kunnen politieboten een snelheidsovertreder
veelal achterhalen.
a
Pagina 1 van 3
Feitelijk aanhouden is als maatregel effectiever vanwege het onmiddellijke Datum
karakter ervan. Bovendien heeft de zichtbaarheid van dergelijk ingrijpen door het 14 oktober 2009
uitstralingseffect een positieve maatschappelijke impuls. De handhavende
Ons kenmerk
diensten zijn dan ook naar vermogen actief om hierop in te spelen en de VENW/DGLM-2009/2861
varenden aan te spreken op hun vaargedrag. De Dienst Waterpolitie van het KLPD
zet bijvoorbeeld waterscooterteams en onopvallende surveillance met snelle
motorboten in. Rijkswaterstaat houdt daarnaast regelmatig thema-acties in
samenwerking met de Dienst Waterpolitie.
Het opzetten van een nieuw kentekenregistratiesysteem zou tot een forse
toename van de administratieve lasten voor de burger leiden. Een dergelijke
toename is niet in overeenstemming met het kabinetsbeleid, dat juist streeft naar
reductie van deze lasten.
Uit gegevens over incidenten en ongevallen op het water, zoals het Risicobeeld
Pleziervaart van de Inspectie Verkeer en Waterstaat, blijkt niet dat snelle
motorboten zorgen voor een veiligheidsprobleem. Vanuit dit oogpunt zie ik dus
geen aanleiding de handhavingssystematiek uit te breiden.
Wel zie ik mogelijkheden het sanctie-instrumentarium te verbeteren. Het is op dit
moment niet mogelijk om bij grove overtredingen of recidive over te gaan tot
maatregelen als het innemen of intrekken van het vaarbewijs of de
inbeslagneming van de (snelle) motorboot. Ik onderschrijf de wens van de
handhavers om in voorkomende gevallen meer te kunnen doen en ik wil dan ook
op dit gebied tot wijziging van binnenvaart- en scheepvaartverkeerswetgeving
overgaan. Daarbij kijk ik ook naar het aspect `varen onder toezicht': het besturen
van een boot zonder zelf in het bezit te zijn van een vaarbewijs, mits de
aanwezige gezagvoerder daarover wel beschikt.
Met het oog op het bevorderen van de integriteit van het huidige
registratiesysteem zal ik de RDW vragen de aan- en afmelding en wijziging van de
registratie te vereenvoudigen, bijvoorbeeld via internet, en de mogelijkheden van
een opschoonactie te onderzoeken. Door een eenvoudige aanpak blijven de
administratieve lasten die aan de registratie van snelle motorboten kleven,
beperkt en wordt de drempel voor opgave van correcties hiermee verlaagd.
Uiteraard kan het onderwerp breder dan alleen vanuit de veiligheidsoptiek worden
bezien. Dit gebeurt thans ook; er is vanuit verschillende overheid- en niet-
overheidpartijen vanuit diverse motieven belangstelling voor dit onderwerp. Ik
wijs u bijvoorbeeld op het advies met betrekking tot de invoering van een
watersportbijdrage van de commissie Gabor aan de minister van LNV. Over de
wenselijkheid een watersportbijdrage in te voeren wordt u separaat door de
minister van LNV geïnformeerd.
Pagina 2 van 3
Datum
Ook wordt het onderwerp voor alle pleziervaartuigen thans in een bredere context 14 oktober 2009
op initiatief van HISWA Vereniging geïnventariseerd. Als deze informatie op tafel
Ons kenmerk
ligt kan over dit onderwerp met alle partijen verder worden gesproken. Ik lever VENW/DGLM-2009/2861
daar te zijner tijd graag vanuit mijn verantwoordelijkheid voor het
veiligheidsbeleid op het water een bijdrage aan.
Hoogachtend,
DE STAATSSECRETARIS VAN VERKEER EN WATERSTAAT,
J.C. Huizinga-Heringa
Pagina 3 van 3
> Retouradres Postbus 20901 2500 EX Den Haag
De voorzitter van de Tweede Kamer Plesmanweg 1-6
der Staten-Generaal 2597 JG Den Haag
Binnenhof 4 Postbus 20901
2500 EX Den Haag
2513 AA DEN HAAG T 070 351 6171
Contactpersoon
-
T -
Ons kenmerk
VENW/DGLM-2009/2861