2009 SCHRIFTELIJKE VRAGEN
111 Vragen van mevrouw N.R. Schipper
(ingekomen 16 september 2009
en antwoorden door het college verzonden op 13 oktober 2009)
Toelichting
In het aanvalsplan Voorbereidend Middelbaar Beroeps Onderwijs zijn onder andere diverse acties aangekondigd ten aanzien van 'overbelaste jongeren' en 'overbelaste leraren'. Met de voortgangsrapportage Masterplan Voortgezet onderwijs heeft de gemeenteraad reeds incidenteel 3 miljoen vrijgegeven voor maatregelen ten behoeve van het aanvalsplan VMBO.
In het raadsvoorstel 'Aanvalsplan Voorbereidend Middelbaar Beroeps Onderwijs (VMBO)' wat 22 oktober 2009 in de commissie Mens en Samenleving wordt besproken vraagt het college de gemeenteraad in te stemmen met de besteding van 4,5 miljoen euro in de jaren 2009-2011 aan de kwaliteitsverbetering, de condities waaronder de VMBO's moeten werken en de externe positionering van het Utrechtse VMBO. (Deze middelen zijn reeds gereserveerd voor het VMBO aanvalsplan in de voorjaarsnota 2009). Over deze middelen schrijft het college dat: "Het Rijk, gemeente, schoolbesturen en waarschijnlijk de provincie realiseren met elkaar de Utrechtse school. Verder draagt het Rijk bij met extra subsidie aan de opleiding van de docenten, regelen de schoolbesturen uit eigen middelen bijvoorbeeld de verbeterplannen en de aansluiting met het primair onderwijs." De Utrechtse School is per 1 augustus 2009 van start. Uit het Aanvalsplan: "Voor de meest problematische en kwetsbare jongeren komt er - in samenwerking met de ROC's - per 1 augustus 2009 een speciale voorziening: de Utrechtse School. Hier houden we geselecteerde leerlingen op het goede spoor of brengen ze daar weer op terug. Tegelijk ontlast de Utrechtse school de overige scholen."
Op 10 september 2009 maken Marja van Bijsterveldt (OCW) en minister André Rouvoet (Jeugd en Gezin) bekend dat Scholen voor (voorbereidend) middelbaar beroepsonderwijs kunnen intekenen op subsidie voor zogeheten 'plusvoorzieningen'. Waarmee voorkomen zou worden dat overbelaste jongeren de aansluiting tussen onderwijs en arbeidsmarkt mislopen. De plusvoorzieningen zijn geen nieuw schooltype, maar een uitbreiding van het aanbod op bestaande scholen voor voortgezet en middelbaar (beroeps)onderwijs. (artikelen bijgevoegd)
GroenLinks is geen voorstander van een Utrechtse vorm van 'speciaal onderwijs' via De Utrechtse School, niet voor de 'overbelaste leerlingen' en ook niet voor de 'overbelaste leraren'. Het opleiden van docenten en het verzorgen van zorg binnen school zou wel een constructieve bijdrage kunnen leveren.
Vragen
1. Welke leerlingen, gezien hun problematiek en kwetsbaarheden, worden tijdelijk verwezen naar De Utrechtse School?
Het betreft respectievelijk leerlingen uit:
- groep 8 van het basisonderwijs waarbij nog niet duidelijk is welk schooltype en welke ondersteuning gewenst zijn. Het gaat hierbij om leerlingen met uiteenlopende leerproblemen, soms in combinatie met gedragsproblemen.
- het voortgezet onderwijs, in de leeftijd vanaf 14 jaar, waarbij geconstateerd is dat zij vastlopen in het reguliere onderwijs. Door een programma met een individuele benadering, in kleine groepen en met intensieve begeleiding kunnen zij op weg worden geholpen naar regulier onderwijs.
- het voortgezet onderwijs of het beroepsonderwijs, in de leeftijd vanaf 14 jaar, waarbij geconstateerd is dat zij zich het best in een praktische omgeving ontwikkelen.
Voor alle leerlingen in de Utrechtse school geldt dat zij, tijdelijk, niet goed gedijen in regulier onderwijs. De oorzaken hiervoor kunnen heel divers zijn, strikt van persoonlijke aard of juist gelegen in omgevingsfactoren. Veelal betreft het een combinatie van oorzaken op meerdere terreinen. Na aanmelding wordt door een onafhankelijke commissie bekeken of er oplossingen mogelijk zijn in een reguliere setting. Pas als duidelijk is dat regulier onderwijs geen oplossing kan bieden is plaatsing binnen de Utrechtse School mogelijk.
2. Op welke wijze wordt De Utrechtse School gefinancierd? Wie dragen er aan bij en in welke mate?
De financiering van de Utrechtse School is momenteel als volgt opgebouwd (bron: Businessplan de Utrechtse School, juni 2009, prognose inkomsten 2009/2010, gebaseerd op aanname dat de Utrechtse School ca. 250 leerlingen zal omvatten; op het moment van publicatie van het Businessplan was de tijdelijke regeling plusvoorzieningen nog niet gepubliceerd, maar wel informeel aangekondigd)
|Wie |Wat |Bedrag | |Besturen voortgezet |Leerlinggebonden |1.819.623 | |onderwijs |inkomsten vmbo | | |Besturen ROC's |Leerlinggebonden |164.277 | | |inkomsten mbo | | |Woongemeenten leerlingen|Verschil kostprijs en |92.167 | |buiten het |reguliere inkomsten per | | |samenwerkingsverband |leerling (E 4.500 per | | | |leerling) | | |Samenwerkingsverband |Zorgbudget en |892.800 | |VO-VSO (besturen |Reboundbudget | | |voortgezet onderwijs) | | | |Gemeente Utrecht |Bijdrage huisvesting en |485.000 | | |inhoudelijke | | | |ontwikkeling | | | |(voorjaarsnota 2009) | | |Ministeries OCW en Jeugd|Tijdelijke regeling |1.000.000 | |en Gezin |plusvoorzieningen | |
3. Op welke wijze voegt de 'plusvoorziening' van het rijk zich in het pallet aan activiteiten uit het VMBO aanvalsplan?
De Utrechtse School beschouwen we als een Plusvoorziening zoals deze is bedoeld. . De regeling is essentieel voor een goede invulling van de Utrechtse School en daarmee ook voor een van de belangrijke activiteiten uit het aanvalsplan.
4. Op welke wijze stimuleert het college de schoolbesturen aanspraak te maken op de plusvoorziening?
Gedurende de ontwikkeling van de Utrechtse School hebben de schoolbesturen, in afstemming met de gemeente, regelmatig contact gehad met het ministerie van OCW en daarin zijn ze succesvol geweest, want de subsidie is verkregen. De huidige regeling plusvoorzieningen was daardoor ruim voor publicatie bekend bij de schoolbesturen en de gemeente.
5. Is het college met GroenLinks van mening dat 'plusvoorzieningen' voor zowel de 'overbelaste leerlingen' als 'overbelaste leraren' een goede oplossing is binnen het aanvalsplan VMBO
Ja, het college is eveneens van mening dat de plusvoorzieningsregeling bijdraagt aan het oplossen van de in het aanvalsplan VMBO beschreven problemen.
5b. Zo nee waarom niet?
n.v.t.
6. Zou het college deze vragen willen beantwoorden voor de bespreking van het raadsvoorstel 'aanvalsplan voorbereidend beroepsonderwijs' in de commissie van 27/29 oktober?
Ja.
---- --