Ingezonden persbericht



- PERSBERICHT -

Utrecht, 13 oktober 2009

Financiële crisis leidt niet tot meer gold diggers Onderzoek PARSHIP.nl: echte liefde houdt stand in tijden van recessie

Ondanks het financieel onzekere klimaat zijn singles niet van plan een partner te zoeken die hen een betere levensstandaard kan bieden. Dit blijkt uit onderzoek1 van PARSHIP.nl onder ruim 2000 van haar leden. De recessie heeft juist een op de vijf singles bewust gemaakt van wat zij echt belangrijk vinden in het leven: liefde, geluk en genegenheid. Meer dan eenderde van de leden van PARSHIP.nl ziet online daten als een relatief goedkope en zeer doeltreffende manier om een partner te vinden. Mannen en vrouwen blijven, ondanks de crisis, gewoon doorgaan met het investeren van tijd en geld in hun liefdesleven. Een recent voorbeeld hiervan is het PARSHIP-stel Jeroen en Aaltje.

Is men door de crisis misschien onzeker op financieel gebied, op liefdesgebied is weinig te merken van onzekerheid. Singles kiezen namelijk niet voor een partner om zich financieel zeker te stellen, zo blijkt uit het onderzoek. Slechts 0,45% van de mannen en 0,34% van de vrouwen hoopt een partner te vinden die hen een betere levensstandaard kan bieden. Leden zijn, ondanks de financieel moeilijke tijd, ook niet specifiek op zoek naar een partner met een hoger inkomen. Slechts 0,34% van de mannen en 0,85% van de vrouwen zegt niet snel uit te willen gaan met iemand die minder verdient.

Samen staan we sterk
Uit het onderzoek dat PARSHIP.nl onder haar leden hield komt naar voren dat 38% van de vrouwen en 41% van de mannen er zeker van is dat de financiële crisis geen invloed zal hebben op het persoonlijke liefdesleven. Zij blijven dan ook gewoon doorgaan met het investeren van tijd, geld en energie om een nieuwe partner te vinden. Van de mannen zegt 10% zich in een relatie financieel veiliger te voelen dan als single, 7% van de vrouwen is het hiermee eens. In een relatie vang je samen de klappen op door bijvoorbeeld kosten te delen, zo is de opvatting. Daarnaast biedt een partner niet alleen financiële, maar ook mentale steun. "Je moet er niet aan denken dat je thuis op de bank komt te zitten en je helemaal geen aanspraak hebt. Een partner kan je juist motiveren om een baan te zoeken en kan je extra helpen tijdens het solliciteren", aldus psychologe Annemarie Determan van PARSHIP.nl.

Wat doet er toe? Liefde, geluk en genegenheid
In deze financiële crisis ziet een derde van de mannen en vrouwen online daten als een efficiënte en relatief goedkope manier om een partner te vinden. Psychologe Determan legt uit: "Doordat je van te voren met de potentiële date kunt mailen en een foto kunt zien, heb je al een goede indruk van iemand nog voordat je een afspraak hebt gemaakt". Door de crisis wordt eenvijfde van de leden zich meer bewust van de zaken die voor hen belangrijk zijn in het leven, zoals liefde, geluk en genegenheid. Ze zijn juist door de crisis extra gemotiveerd om een partner te vinden die helemaal bij ze past. Echte liefde is voor altijd en de economische recessie heeft daar absoluut geen invloed op, aldus 20% van de respondenten.

Door de crisis heen: Jeroen en Aaltje


1 Onderzoek heeft plaatsgevonden van 14 augustus tot en met 14 september 2009

Over PARSHIP
PARSHIP is de grootste relatiebemiddelingsite met meer dan 8 miljoen leden in Europa. PARSHIP-leden zijn actieve mannen en vrouwen vanaf 28 jaar met een hoog opleidings- en inkomensniveau. PARSHIP richt zich op relatiebemiddeling via het internet en onderscheidt zich door haar integere, serieuze en betrouwbare werkwijze. De wetenschappelijke persoonlijkheidstest die door PARSHIP gehanteerd wordt, zorgt ervoor dat op zeer zorgvuldige wijze 'matches' tussen de juiste personen tot stand komen. Sinds de lancering in Duitsland in 2001 heeft PARSHIP haar online diensten in veertien landen geïntroduceerd, waaronder in Nederland in december 2003. PARSHIP.nl werkt in Nederland samen met diverse partners, zoals RTL Nederland, de Volkskrant, Trouw, NRC Handelsblad, Psychologie Magazine en Elsevier. PARSHIP is een dochteronderneming van de Duitse uitgeversgroep Holtzbrinck.


- EINDE BERICHT -