Gemeente Utrecht


Toelichting op besluiten van het college van burgemeester en wethouders


1 Aanscherping criteria toekenning Leefbaarheidsbudget Het college heeft de criteria voor bijdragen uit het Leefbaarheidsbudget aangescherpt. Inwoners kunnen een beroep op dit budget doen voor initiatieven die de leefbaarheid van de wijk vergroten. Er is nu per wijk ¤1 miljoen beschikbaar, met ingang van 1 januari 2010 wordt dat ¤700.000,- pper wijk. Aanvragen worden getoetst aan criteria, die zijn vastgelegd in de Beleidsregels leefbaarheidsbudgetten. Bij deze criteria gaat het bijvoorbeeld om: draagvlak, collectief belang, snelle uitvoering en eigen bijdrage.

Er zijn drie veranderingen in de criteria:

1. voor alle activiteiten geldt dat leefbaarheidsinitiatieven binnen de gemeentegrenzen moeten plaatsvinden. Tot nu toe gold dat alleen voor verbeteringen in de buurt. Het Leefbaarheidsbudget is bedoeld voor éénmalige ondersteuningen. Daar zijn uitzonderingen op, zoals voor het maken van buurtkranten. Er zijn nu twee uitzonderingen bijgekomen:
2. organisatiekosten van bewonersorganisatie kunnen meerdere jaren worden vergoed als die organisaties zich actief bezighouden met verbetering van de leefbaarheid.
3. voor activiteiten die gericht zijn op sociale integratie kan meerdere jaren achtereen een bijdrage uit het Leefbaarheidsbudget worden aangevraagd.

Deze aanscherping volgt op een bespreking in de raadscommissie Mens en Samenleving van de evaluatie van de leefbaarheidsbudgetten 2008. Het college legt de veranderingen voor aan de gemeenteraad en aan de wijkraden.

Meer informatie: Sylvia Borgman, 030 - 286 10 55.


2 Afvalstoffenverordening wijzigt
De gemeente Utrecht gaat haar afvalstoffenverordening wijzigen naar aanleiding van een landelijke wetswijziging en een nieuwe model Afvalstoffenverordening van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG). Vandaag werd in het college van burgemeester en wethouders de Utrechtse afvalstoffenverordening 2009 in concept vastgesteld. Wijziging van deze verordening leidt tot het terugdringen van onnodige regels, waar de gemeente aan werkt onder het motto 'Utrecht Prettig Geregeld'.

Twee wijzigingen zijn in het bijzonder van belang. De vergunningplicht voor inzamelen komt te vervallen. Naast stadswerken worden kerken, scholen en verenigingen aangewezen voor de inzameling van papier en karton afkomstig uit huishoudens. Zij hoeven voor het inzamelen geen vergunning meer aan te vragen of leges te betalen. De andere wijziging is het vervallen van de maximale afstand van 75/125 meter tussen een perceel en een clusterplaats (een verzamelplaats van kliko's of vuilniszakken). Hiervoor in de plaats komt een beleidsregel met criteria waaraan een clusterplaats moet voldoen. Voorop staat dat de gebruiker het afval zo makkelijk mogelijk op de juiste manier kan weggooien. Gevaarlijke (verkeers-)situaties en onnodige overlast voor anderen moeten worden vermeden.

De ontwerpafvalstoffenverordening Utrecht 2009, het ontwerpverzameluitvoeringsbesluit en de beleidsregel met de criteria voor de clusterplaatsen worden zes weken ter inzage gelegd. Dit wordt bekend gemaakt in Ons Utrecht en op www.utrecht.nl Inwoners en andere belanghebbenden kunnen vervolgens hun mening over de conceptverordening en de uitvoeringsbesluiten kenbaar maken. Daarna gaat het voorstel naar de gemeenteraad.

Meer informatie: Annemieke Vermeulen, 030 - 286 11 55.
3 Alcoholverbod van kracht voor Prins Willem Alexanderplantsoen en omgeving Om ter plekke overlast van alcoholgebruikers tegen te gaan, wordt een alcoholverbod van kracht in een deel van De Meern. Dit verbod gaat in op 15 oktober 2009. Het gaat om het Prins Willem Alexanderplantsoen en de directe omgeving daarvan, waar jongeren voor overlast zorgen. De overlast bestaat voornamelijk uit alcoholgebruik, scooter- en geluidsoverlast, vernieling en het achterlaten van vuilnis. Ook worden er seksuele handelingen verricht. Bovendien wordt het plantsoen vaak gebruikt om 'in te drinken' vóór het uitgaan en 'na te drinken' na het uitgaan. Het alcoholverbod is een maatregel om preventief op te kunnen treden tegen groepen personen die onder invloed van alcohol overlast veroorzaken. Naast deze maatregel wordt alles in het werk gesteld om de jonge overlastgevers hulpverlening en zorg te bieden.

Meer informatie: Maud Bredero, 030 - 286 11 40


4 Aanwijzing archeologische rijksmonumenten Leidsche Rijn Het college heeft besloten de Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap te adviseren het Archeologiepark/Stadspark en het Amaliapark in het stadsdeel Leidsche Rijn aan te wijzen als beschermd archeologisch rijksmonument. De Minister heeft ook om advies gevraagd over de aanwijzing van de locaties 't Zand/Groot Zandveld bij de Vogelvlinderweg en De Balije bij de Milan Viscontilaan. Het college gaat op grond van eerdere afspraken met het Rijk nu niet akkoord met aanwijzing van deze locaties en verzoekt de Minister deze aan te wijzen wanneer de herinrichting hiervan is afgerond. Bij de inrichting van deze locaties wordt al rekening gehouden met de daar aanwezige archeologische waarden.

De selectie van te beschermen locaties beperkt zich tot locaties met hoge archeologische waarden die voor het grootste deel op openbaar gebied liggen. Bij het Archeologiepark en De Balije is sprake van particuliere percelen. Het college onderschrijft het belang van bescherming, maar stelt voor de regels daar waar mogelijk te verruimen zonder gevaar van aantasting van de aanwezige archeologische waarden. Daarmee kunnen de beperkingen voor particulieren belangrijk worden verminderd.

Het archeologisch onderzoek in Leidsche Rijn in de afgelopen jaren heeft geleid tot veel kennis over de geschiedenis van dit gebied en bijzondere vondsten, zoals schepen, wachttorens en een weg uit de Romeinse periode. Waar mogelijk zijn deze cultuurhistorische waarden ingepast in de gebiedsontwikkeling. Het college staat ook positief tegenover bescherming van cultuurhistorisch belangrijke locaties.

Meer informatie: Natalja Talitsch, 030 - 286 110 15


5 Samenwerking cameratoezicht in het stationsgebied Het college heeft ingestemd met de aanleg en exploitatie van het verbeterde cameratoezicht in het stationsgebied. Het betreft het gemeentedeel van het door de Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding (NCTb) gesubsidieerde cameratoezicht in openbaar-vervoergebieden CTOV. Dit CTOV-plan gaat over Schiphol en de stations(omgeving) Den Haag CS, Den Haag HS, Amsterdam Centraal, Utrecht Centraal, Leiden, Rotterdam en Eindhoven.

Begin 2010 zal het cameratoezicht worden uitgevoerd door een werkgroep van gezamenlijke partners, die de technische en organisatorische afstemming alsmede planning en rapportage waarborgt. De Utrechtse partners in het stationsdeel zijn Prorail, NS, KLPD. Op particulier vlak zijn dit de Jaarbeurs en Cório en op de openbare weg de gemeente en politie. De gezamenlijke Utrechtse partners krijgen een investeringssubsidie van in totaal ¤ 3.8255.000. Daarvan is ¤ 825.000 voor de aanlegg in 2010 van het deel op de openbare weg: de gemeente zal daarvoor zo'n 25 extra camera's in het gebied realiseren. Het totaal openbare orde-camera's komt hiermee op 112.

Openbare orde, terrorismebestrijding, de opsporing van (ernstige) strafbare feiten en de coördinatie bij calamiteiten zijn zeer gebaat bij een effectief cameratoezicht in het complexe gebied. Ook in het straks sterk veranderde stationsgebied zal extra toezicht ondersteuning bieden bij de beheersing van de openbare orde, het begeleiden van verkeersstromen en het optreden bij ongelukken of calamiteiten.

Voor meer informatie: Maud Bredero, 030 - 286 11 40


6 Oprichting Stichting Utrecht Giro d'Italia
Het college heeft besloten tot oprichting van een stichting om de organisatie van de etappe van de Giro d'Italia op 9 mei 2010 onder te brengen. Voordat het college definitief besluit tot deze oprichting heeft de gemeenteraad veertien dagen de tijd om haar 'wensen en bedenkingen' te uiten.

De stichting verzorgt de facilitaire organisatie (zoals podia, persruimte, hospitality, veiligheid, bewaking en parkeren) en de sponsoring en fondsenwerving. Verder worden door de stichting alle evenementen direct rondom het wielerevenement georganiseerd bestaande uit allerlei aanvullende openbare en commerciële activiteiten, zoals sport, stadspromotie, amusement, horeca en incidentele verkoop. Een deel van deze activiteiten wordt uitbesteed aan derden.

De gemeente Utrecht heeft enkele maanden geleden, in samenwerking met de gemeente Amsterdam en de provincie Utrecht, het recht verworven om in 2010 een etappe van de wielerronde Giro d'Italia te faciliteren/organiseren. De etappe kent als startpunt Amsterdam, een route rechtstreeks door de provincie Utrecht en finish in de stad Utrecht. Ook de gemeente Middelburg heeft het recht om een etappe te faciliteren. De drie betrokken steden hebben ten behoeve van de organisatie ieder afzonderlijk contracten gesloten met de commerciële organisator van het evenement, Multimedia Group RCS Sport uit Milaan. Het contract verplicht de gemeente om een private entiteit in de vorm van een stichting op te richten van waaruit het evenement wordt georganiseerd.

Meer informatie: Natalja Talitsch, 030 - 286 10 15


7 Leefbaarheidsinitiatief herinrichting Pieter Nieuwlandstraat Het college heeft besloten ¤156.443.244 uit te trekken voor de herinrichting van de Pieter Nieuwlandstraat in Tuinwijk. In december 2006 is deze straat, inclusief de zijstraten, aangewezen als 30km-zone. In 2007 zijn vervolgens bijbehorende maatregelen getroffen, als de aanleg van (inrit)drempels en het plaatsen van borden. Ondanks deze maatregelen, blijken de verkeersproblemen niet verminderd te zijn. Bewoners van de Pieter Nieuwlandstraat hebben met de gemeente intensief samengewerkt om tot een nieuw ontwerp te komen. Daarin wordt de hele straat versmald naar vijf meter en wordt het huidige asfalt vervangen door klinkerbestrating. Door het treffen van deze maatregelen voldoet de Pieter Nieuwlandstraat beter aan de richtlijnen van een 30km-gebied. De smallere rijweg en de eenduidige (klinker)bestrating dragen ertoe bij, dat met lagere snelheden wordt gereden en dat automobilisten zich meer aan de verkeersregels houden. Op de stoepen is bovendien meer ruimte voor spelen, voor groen en voor fietsenrekken. Hieraan is in dit deel van de wijk grote behoefte. Ook de klinkerbestrating draagt bij aan meer positieve uitstraling van de straat. Het initiatief wordt gefinancierd uit het leefbaarheidbudget. Het voldoet aan alle criteria: het initiatief heeft veel draagvlak in de buurt, is van collectief belang en draagt bij aan verbetering van de leef- en woonomgeving. De beleidsregels schrijven voor, dat het college van burgemeester en wethouders besluit over de ondersteuning van leefbaarheidinitiatieven die meer dan ¤ 50.000 vergen.




Gemeente Utrecht