NIEUWSBERICHT
Utrecht, 13 oktober 2009
OV-chipkaart biedt nieuwe kansen voor mobiel betalen in Nederland
De mobiele telefoon is in potentie een geschikt middel naast de OV-chipkaart om kaartjes te
kopen en toegang te krijgen tot het openbaar vervoer in Nederland. Dit blijkt uit een
verkennende studie van Capgemini naar de voor- en nadelen van mobiele telefoons met een
geïntegreerde OV-chipkaart. Een belangrijke voorwaarde is wel dat consumenten met hun
mobiele telefoon niet alleen vervoersbewijzen kunnen kopen, maar ook toegang krijgen tot
andere diensten en producten. Dit betekent onder meer dat openbaarvervoerbedrijven, banken,
retailers, telecom providers en fabrikanten van mobiele telefoons actief moeten samenwerken.
Een belangrijke uitdaging daarbij is de verdeling van kosten en opbrengsten en het
organisatiemodel tussen deze partijen onderling.
Betalen met een mobiele telefoon kan al langer. Maar volgens de verkennende studie zijn nu de
meeste randvoorwaarden aanwezig voor een meer grootschalige doorbraak van mobiel betalen. De
invoering van de OV-chipkaart met miljoenen gebruikers zorgt voor voldoende massa. Tegelijkertijd
zijn banken bezig met de geleidelijke uitfasering van de chipknip, waardoor ruimte ontstaat voor een
nieuw betaalmiddel voor zogenoemde ,,micro-payments. Door integratie van de OV-chipkaart (een
Near Field Communication (NFC) chip) in een mobiele telefoon, hoeft de telefoon alleen maar vlak
voor een contactpunt gehouden te worden om een bepaalde actie uit te voeren of dienst geleverd te
krijgen.
In het buitenland worden diverse pilots gehouden waarin wordt geëxperimenteerd met mobiele
telefoons die zijn uitgerust met een NFC chip. De studie heeft onder meer een analyse gemaakt van
deze pilots; de reacties van gebruikers zijn bemoedigend, maar een heldere, positieve businesscase
blijkt lastig en het organisatiemodel ingewikkeld. Daarnaast: hoeveel NFC applicaties zijn gewenst op
een telefoon, op welk veiligheidsniveau en hoe kan de huidige "OV-chip" dit faciliteren? De
onderzoekers adviseren om deze vraagstukken eerst te onderzoeken en af te leiden van succesvolle
pilots, waarna voor Nederland een gedegen business case kan worden gemaakt.
NIEUWSBERICHT
EINDE PERSBERICHT
Over Capgemini
Capgemini levert aantoonbaar toegevoegde waarde aan de prestaties en veranderingsprocessen van
zijn klanten in een groot aantal branches. Dit gebeurt met een compleet en innovatief aanbod van
consulting-, technology- en outsourcingdiensten, die vrijheid creëren in het ondernemerschap van de
klanten. Daarbij werkt Capgemini op een onderscheidende manier - the Collaborative Business
ExperienceTM - samen met zijn klanten aan het behalen van snellere en betere resultaten. Bovendien
wordt gebruikgemaakt van het eigen wereldwijde leveringsmodel Rightshore®, met als doel de juiste
balans te bieden in het beste talent van verschillende locaties dat als een team samenwerkt om de
optimale oplossing voor klanten te creëren en leveren. Capgemini heeft vestigingen in meer dan 30
landen en heeft wereldwijd meer dan 90.000 medewerkers in dienst. De organisatie realiseerde in
2008 een omzet van 8,7 miljard euro. Meer informatie is beschikbaar op www.nl.capgemini.com.
Rightshore® is een gedeponeerd handelsmerk van Capgemini.
Voor meer informatie
Capgemini
Madelon Kaspers
Woordvoerder
Telefoon: +31 (0) 30 689 2453
Mobiel: +31 (0) 6 100 358 34
Email: persvoorlichting.nl@capgemini.com
Een exemplaar van het rapport kunt u downloaden via:
www.nl.capgemini.com/resources/thought_leadership/de_ovchipkaart_in_uw_mobiele_telef
oon
Cap Gemini Nederland