PERSBERICHT
Dell.com wint met flinke voorsprong
AMSTERDAM - Hoe goed presteren de websites van laptopaanbieders en hoe kunnen zij hun concurrentiepositie op het internet verbeteren? Door middel van een Web Performance Scan heeft onderzoeksbureau WUA! onderzocht hoe consumenten die op zoek zijn naar een nieuwe laptop zich op het internet oriënteren en overgaan tot aanschaf. Hieruit blijkt dat Dell.com op dit moment het best presteert.
Het onderzoek
Een groep van veertig respondenten heeft de opdracht gekregen online op zoek te gaan naar een nieuwe laptop ter waarde van E500 tot E1500. De deelnemers, allen met internetervaring, zijn geheel vrijgelaten in het bepalen van hun wensen en het opzetten van de online zoektocht. Gedurende dit oriëntatieproces heeft de potentiële klant (deel)aspecten van de verschillende bezochte websites beoordeeld. Op basis van deze gegevens zijn de Web Performance Scores tot stand gekomen.
Dell.com duidelijk bovenaan
Tijdens dit onderzoek werden in totaal 73 websites bezocht, wat heeft geresulteerd in 266 individuele beoordelingen. Hieruit blijkt dat de website van Dell.com als beste uit de verf komt. Met een Web Performance Score van 6.9 laten zij de concurrentie ver achter zich. Dit is een interessante uitkomst, aangezien het marktaandeel van Dell in de gehele computerbranche afneemt.
Uit dit onderzoek blijkt de website van Dell.com echter goed te presteren. De website is met 67,5% veruit het meest gevonden. Daarnaast is de eerste indruk van de website positief en hebben de respondenten vertrouwen in de informatie. De combinatie van deze criteria maakt dat Dell.com een voorsprong neemt ten opzichte van alle andere aanbieders.
Vertrouwen voor online retailers
De in dit onderzoek bezochte websites zijn in vier categorieën te verdelen, namelijk die van producenten, van traditionele winkels met webshop, van online retailers en de vergelijkingssites. Op basis van de Web Performance Scan kan geconcludeerd worden dat de groepen op verschillende aspecten goed presteren. Zo hebben de websites van de online retailers goed gescoord op het onderwerp vertrouwen. En zowel Bol.com als Wehkamp.nl krijgen op deelonderwerp voorkeur een top-3 positie.
Beste profilering Laptopshop.nl
De onbekendste naam in de top is waarschijnlijk Laptopshop.nl. Geen van de respondenten heeft voorafgaand aan het onderzoek aangegeven het bedrijf te kennen. Toch eindigen zij op de tweede plaats. De eerst volgende plaats in deze categorie is op nummer acht, voor Dynabite.nl. Als verkopende partij, met een traditionele winkel, presteert Laptopshop.nl online dan ook fantastisch. Het grootste verschil is dat hun website een grote hoeveelheid informatie biedt. De talloze mogelijkheden voor het verfijnen van de zoekopdracht worden zeer gewaardeerd. Kieskeurig beste vergelijker
Dat Kieskeurig.nl een hoge notering heeft, is in overeenstemming met het onderzoek van Microsoft en Intel. Daaruit blijkt dat consumenten op internet zoeken naar meer productinformatie, voordat zij hun kennissenkring om raad vragen. De goede informatievoorziening en de gebruiksvriendelijkheid van Kieskeurig.nl wordt door de respondenten gewaardeerd. 'Er staat veel informatie op de site waar je echt iets aan hebt', aldus een van hen. Kieskeurig.nl is duidelijk de belangrijkste vergelijkingswebsite in het oriëntatieproces van consumenten.
De grote hoeveelheid websites geeft weer hoeveel concurrentie er in de laptopbranche is. Het online aanbod van laptops is enorm. In de resultaten van de Web Performance Scan eindigt Dell.com voornamelijk in de top vier. De website van Dell.com sluit het beste aan bij de verwachtingen van deze potentiële klanten. Over WUA!
WUA! is dé marktleider in Nederland op het gebied van Web Performance en sinds 2009 dochterorganisatie van Effectory. Met de Web Performance Scan helpt WUA! grote en middelgrote organisaties met het inzichtelijk en meetbaar maken van hun prestaties op het internet. Deze organisaties zijn hierdoor in staat hun prestaties voortdurend op gerichte wijze te verbeteren. Door de WUA! Web Performance Scan gebenchmarkt periodiek uit te voeren, meet WUA! precies of gedane verbeteringen en investeringen effect hebben op de prestaties van websites. In de visie van WUA! dient informatie uit onderzoek daadwerkelijk te zorgen voor verbetering van websites en de positionering binnen de betreffende branche.
Onderzoeksopzet
|Onderzoek: |september 2009 | |Aantal respondenten: |40 | |Selectiecriteria: |Nederlands Algemeen Publiek | |Leeftijd: |tussen de 20 en 48 jaar oud | |Plaats onderzoek: |Amsterdam | |Opleiding: |MBO+ | |Ervaring: |Oriënteren regelmatig op het internet | |Duur DVD panel discussie: |1 uur |
Noot voor redacties
Noot voor de redactie (