Ministerie van Verkeer en Waterstaat


1 1 > Retouradres Postbus 20901 2500 EX Den Haag
De voorzitter van de Tweede kamer Plesmanweg 1-6 Der Staten-Generaal 2597 JG Den Haag Binnenhof 4 Postbus 20901 2500 EX Den Haag 2513 AA DEN HAAG T 070 351 6171 F 070 351 7895

Contactpersoon
- T -

Ons kenmerk VENW/DGMo-2009/8611

Uw kenmerk Datum 13 oktober 2009 -

Onderwerp Informatie over overwegsituatie Voorst (toezegging Bijlage(n) AO Spoorveiligheid 10/9/09) -

Geachte voorzitter,

Zoals toegezegd in het AO Spoorveiligheid van 10 september 2009 informeer ik u hierbij schriftelijk over de vraag van het lid Roemer inzake de beveiliging van de overwegsituatie in Voorst.

Op 27 februari 2003 bracht de Raad voor de Transportveiligheid een rapport uit naar aanleiding van een tragisch ongeval dat zich juni 2000 voordeed op de met een AKI beveiligde overweg in de Broekstraat in de gemeente Voorst. De aanbevelingen in dit rapport, getiteld "overwegbotsing te Voorst", zijn opgevolgd.1 Zo zijn vrijwel alle AKI-overwegen omgebouwd tot (mini-)AHOB's.

Dit heb ik in reactie op het SP rapport "spoorongelukken voorkomen ­ naleving adviezen spoorveiligheid" aan uw Kamer bevestigd2. Ik ben hierbij specifiek ingegaan op de overwegveiligheid in de gemeente Voorst. Op het grondgebied van de gemeente Voorst liggen in totaal 25 overwegen. Hiervan zijn er 18 openbaar en 7 particulier. In het kader van het Programma Verbetering Veiligheid Overwegen zijn in de zomer van 2003 alle 10 openbare overwegen van het type AKI omgebouwd naar mini-AHOB. Ook de overweg Broekstraat is op deze wijze omgebouwd. Van de overige openbare overwegen zijn er 5 uitgerust als AHOB en 3 niet automatisch beveiligd maar alleen voorzien van Andreaskruizen.

Tijdens het AO Spoorveiligheid van 10 september 2009 gaf ik aan dat ProRail naar aanleiding van de motie van het lid van der Staaij onderzoek heeft gedaan naar onbeveiligde overwegen op druk bereden trajecten. Over de resultaten heb ik u 1 september schriftelijk geïnformeerd3. Op de onderzochte trajecten bevinden zich 27 onbeveiligde overwegen met een openbaar karakter. Door middel van inspecties ter plekke en analyses van de ongevalshistorie is naar het oordeel van ProRail op geen van deze overwegen sprake van onacceptabele veiligheidsrisico's. Wel zijn er op 8 onbeveiligde overwegen verbetermaatregelen mogelijk. Twee van deze overwegen liggen in Voorst. Het gaat om de overweg in het Penninklaantje en de overweg in `t Hartelaar.


1 brief 7 maart 2005, kenmerk DGP/SPO/U.05.100159.
2 brief 8 januari 2008, Tweede Kamer vergaderjaar 2007-2008, 29893, nr. 64.
3 Tweede Kamer vergaderjaar 2008-2009, 29893, nr 87. a

Pagina 1 van 2





Datum ProRail en de gemeente Voorst hebben in nauwe samenwerking een plan

opgesteld voor de overwegen op het baanvak Apeldoorn ­ Deventer ter Ons kenmerk verbetering van de veiligheid. Onderdeel van dit plan is het aanbrengen van een VENW/DGMo-2009/8611 mini-AHOB bij 't Hartelaar. Naar verwachting kan deze installatie in 2010 operationeel zijn.

De gemeente heeft plannen voor het aanleggen van een rondweg ­ met een ongelijkvloerse kruising ­ ongeveer op de locatie van de huidige overweg 't Hartelaar. Bij realisatie van deze kruising kan de overweg opgeheven worden. Aangezien er nog geen zicht is op de daadwerkelijke uitvoering van deze plannen en gelet op het recente ongeval op deze overweg, hebben ProRail en de gemeente aangegeven - vooruitlopend op de realisering van de rondweg - een beveiligingsinstallatie aan te brengen.

Voor de overweg in het Penninklaantje is ProRail in overleg met de gemeente om te bezien of deze opgeheven kan worden. Vanzelfsprekend zal dit voornemen vroegtijdig worden besproken met recreatieve belangenorganisaties conform mijn brief aan uw Kamer van 24 oktober 20084.

ProRail werkt daarmee voortdurend aan een kosteneffectieve verbetering van de overwegveiligheid in Nederland.

Hoogachtend,

ir. Camiel Eurlings


4 Tweede kamer vergaderjaar 2008-2009, kamerstuk 29 893, nr 76. Pagina 2 van 2