1 1
> Retouradres Postbus 20901 2500 EX Den Haag
De voorzitter van de Tweede kamer Plesmanweg 1-6
Der Staten-Generaal 2597 JG Den Haag
Binnenhof 4 Postbus 20901
2500 EX Den Haag
2513 AA DEN HAAG T 070 351 6171
F 070 351 7895
Contactpersoon
-
T -
Ons kenmerk
VENW/DGMo-2009/8611
Uw kenmerk
Datum 13 oktober 2009 -
Onderwerp Informatie over overwegsituatie Voorst (toezegging Bijlage(n)
AO Spoorveiligheid 10/9/09) -
Geachte voorzitter,
Zoals toegezegd in het AO Spoorveiligheid van 10 september 2009 informeer ik u
hierbij schriftelijk over de vraag van het lid Roemer inzake de beveiliging van de
overwegsituatie in Voorst.
Op 27 februari 2003 bracht de Raad voor de Transportveiligheid een rapport uit
naar aanleiding van een tragisch ongeval dat zich juni 2000 voordeed op de met
een AKI beveiligde overweg in de Broekstraat in de gemeente Voorst. De
aanbevelingen in dit rapport, getiteld "overwegbotsing te Voorst", zijn
opgevolgd.1 Zo zijn vrijwel alle AKI-overwegen omgebouwd tot (mini-)AHOB's.
Dit heb ik in reactie op het SP rapport "spoorongelukken voorkomen naleving
adviezen spoorveiligheid" aan uw Kamer bevestigd2. Ik ben hierbij specifiek
ingegaan op de overwegveiligheid in de gemeente Voorst. Op het grondgebied
van de gemeente Voorst liggen in totaal 25 overwegen. Hiervan zijn er 18
openbaar en 7 particulier. In het kader van het Programma Verbetering Veiligheid
Overwegen zijn in de zomer van 2003 alle 10 openbare overwegen van het type
AKI omgebouwd naar mini-AHOB. Ook de overweg Broekstraat is op deze wijze
omgebouwd. Van de overige openbare overwegen zijn er 5 uitgerust als AHOB en
3 niet automatisch beveiligd maar alleen voorzien van Andreaskruizen.
Tijdens het AO Spoorveiligheid van 10 september 2009 gaf ik aan dat ProRail
naar aanleiding van de motie van het lid van der Staaij onderzoek heeft gedaan
naar onbeveiligde overwegen op druk bereden trajecten. Over de resultaten heb
ik u 1 september schriftelijk geïnformeerd3. Op de onderzochte trajecten
bevinden zich 27 onbeveiligde overwegen met een openbaar karakter. Door
middel van inspecties ter plekke en analyses van de ongevalshistorie is naar het
oordeel van ProRail op geen van deze overwegen sprake van onacceptabele
veiligheidsrisico's. Wel zijn er op 8 onbeveiligde overwegen verbetermaatregelen
mogelijk. Twee van deze overwegen liggen in Voorst. Het gaat om de overweg in
het Penninklaantje en de overweg in `t Hartelaar.
1 brief 7 maart 2005, kenmerk DGP/SPO/U.05.100159.
2 brief 8 januari 2008, Tweede Kamer vergaderjaar 2007-2008, 29893, nr. 64.
3 Tweede Kamer vergaderjaar 2008-2009, 29893, nr 87.
a
Pagina 1 van 2
Datum
ProRail en de gemeente Voorst hebben in nauwe samenwerking een plan
opgesteld voor de overwegen op het baanvak Apeldoorn Deventer ter Ons kenmerk
verbetering van de veiligheid. Onderdeel van dit plan is het aanbrengen van een VENW/DGMo-2009/8611
mini-AHOB bij 't Hartelaar. Naar verwachting kan deze installatie in 2010
operationeel zijn.
De gemeente heeft plannen voor het aanleggen van een rondweg met een
ongelijkvloerse kruising ongeveer op de locatie van de huidige overweg 't
Hartelaar. Bij realisatie van deze kruising kan de overweg opgeheven worden.
Aangezien er nog geen zicht is op de daadwerkelijke uitvoering van deze plannen
en gelet op het recente ongeval op deze overweg, hebben ProRail en de gemeente
aangegeven - vooruitlopend op de realisering van de rondweg - een
beveiligingsinstallatie aan te brengen.
Voor de overweg in het Penninklaantje is ProRail in overleg met de gemeente om
te bezien of deze opgeheven kan worden. Vanzelfsprekend zal dit voornemen
vroegtijdig worden besproken met recreatieve belangenorganisaties conform mijn
brief aan uw Kamer van 24 oktober 20084.
ProRail werkt daarmee voortdurend aan een kosteneffectieve verbetering van de
overwegveiligheid in Nederland.
Hoogachtend,
ir. Camiel Eurlings
4 Tweede kamer vergaderjaar 2008-2009, kamerstuk 29 893, nr 76.
Pagina 2 van 2
Ministerie van Verkeer en Waterstaat