Gemeente Teylingen
Verkeers- en Vervoerplan Teylingen ter inzage
Ontwerp Gemeentelijk Verkeers- en Vervoerplan Teylingen ter inzage
13 oktober 2009
Het college van Teylingen heeft ingestemd met het ontwerp Gemeentelijk
Verkeers- en Vervoerplan (GVVP). Het verkeersbeleid is opgesplitst in
de onderdelen Bereikbaarheid, Parkeren, Verkeersveiligheid en
Leefbaarheid. \r\nHet GVVP wordt op 20 januari 2010 besproken door de
commissie Ruimte en op 4 februari 2010 door de gemeenteraad. Van 15
oktober t/m 25 november 2009 ligt het ontwerp-GVVP ter inzage.
Iedereen kan dan een zienswijze op dit ontwerp indienen.
Wat ging hier aan vooraf?
Het ontwerp GVVP Teylingen is het resultaat van een intensief en
interactief proces dat circa een jaar geleden is gestart. Eerst zijn
bestaande knelpunten geïnventariseerd, onderzoeken uitgevoerd en de
resultaten geanalyseerd. Daarna is naar oplossingsrichtingen gezocht
die zijn vertaald in concrete maatregelen Een klankbordgroep
bestaande uit 15 burgers is het afgelopen jaar nauw betrokken bij het
opstellen van dit ontwerp-GVVP.
Onderdelen van het GVVP
Het GVVP bestaat, naast de hoofdnota en een bijlage rapport, uit 5
deelnota's: bereikbaarheid, parkeren, verkeersveiligheid, leefbaarheid
en kaderstellend beleid.
In de deelnota's zijn de betreffende onderwerpen tot in detail
beschreven en geanalyseerd. Daarbij worden het gemotoriseerd verkeer,
langzaamverkeer, openbaar vervoer per onderwerp beschouwd. In de
hoofdnota zijn de koers, ambities en visie(kaart) opgenomen met een
uitvoeringsprogramma tot 2020 en een doorkijk naar 2030.
Duurzame bereikbaarheid
Een belangrijk element in de koers die wordt uitgestippeld in het GVVP
is de `duurzame bereikbaarheid'. Dit houdt in dat keuzemogelijkheden
worden geboden tussen de diverse vervoersystemen: de auto, het
openbaar vervoer of de fiets. De systemen moeten betrouwbaar zijn,
snel en op tijd, verkeersveilig ingericht en op elkaar afgestemd.
Voor een verbeterde bereikbaarheid voor al het verkeer is, naast de
aanleg van nieuwe goed afgewogen wegverbindingen in de regio en in de
gemeente meer nodig. We kijken naar allerlei maatregelen en
mogelijkheden om weggebruikers optimaal te informeren waardoor zij
betere keuzes kunnen maken om sneller en slimmer te reizen. Denk
daarbij bijvoorbeeld aan de matrixborden langs de snelweg, goede
aansluiting van trein en bus op elkaar, maatregelen om de spits tegen
te gaan.
Verkeersonveiligheid
Verkeers(on)veiligheid is bij de knelpunteninventarisatie onder de
bewoners veruit het meest genoemd. Om de verkeersonveiligheid aan te
pakken worden voorstellen gedaan voor een verdere Duurzaam Veilige
inrichting van onze wegen en voor gedragsbeïnvloeding. Vaak blijkt dat
het gedrag van verkeersdeelnemers (bijvoorbeeld niet-voorrang
verlenen) oorzaak is van verkeersonveiligheid. Bijzondere aandacht is
er voor de aanpak van schoolomgevingen.
Het plan ligt ter inzage
Van donderdag 15 oktober 2009 tot en met woensdag 25 november 2009
ligt het ontwerp GVVP ter inzage. Iedereen kan dan een zienswijze op
dit ontwerp indienen. Dit kan via de mail (gvvp@teylingen.nl) of
schriftelijk (Gemeente Teylingen, Postbus 149, 2215 ZJ Voorhout).
De stukken liggen ter inzage bij de receptie van de gemeentekantoor in
Sassenheim (Wilhelminalaan 25) en bij de receptie van het
bestuurscentrum in Voorhout (Raadhuisplein 1). Ook kunt u het plan
bekijken op en downloaden van deze website. Kijkt u dan onder Plannen
en projecten, Teylingen, Gemeentelijk Verkeers- en Vervoerplan.
Vervolg
Van alle reacties wordt een eindverslag opgesteld dat samen met het
(eventueel aangepaste) GVVP wordt aangeboden aan de gemeenteraad. Op
20 januari 2010 wordt dit GVVP besproken door de commissie Ruimte en
op 4 februari 2010 door de gemeenteraad.