Gemeente Teylingen

Verkeers- en Vervoerplan Teylingen ter inzage

Ontwerp Gemeentelijk Verkeers- en Vervoerplan Teylingen ter inzage

13 oktober 2009

Het college van Teylingen heeft ingestemd met het ontwerp Gemeentelijk Verkeers- en Vervoerplan (GVVP). Het verkeersbeleid is opgesplitst in de onderdelen Bereikbaarheid, Parkeren, Verkeersveiligheid en Leefbaarheid. \r\nHet GVVP wordt op 20 januari 2010 besproken door de commissie Ruimte en op 4 februari 2010 door de gemeenteraad. Van 15 oktober t/m 25 november 2009 ligt het ontwerp-GVVP ter inzage. Iedereen kan dan een zienswijze op dit ontwerp indienen.

Wat ging hier aan vooraf?

Het ontwerp GVVP Teylingen is het resultaat van een intensief en interactief proces dat circa een jaar geleden is gestart. Eerst zijn bestaande knelpunten geïnventariseerd, onderzoeken uitgevoerd en de resultaten geanalyseerd. Daarna is naar oplossingsrichtingen gezocht die zijn vertaald in concrete maatregelen Een klankbordgroep bestaande uit 15 burgers is het afgelopen jaar nauw betrokken bij het opstellen van dit ontwerp-GVVP.

Onderdelen van het GVVP

Het GVVP bestaat, naast de hoofdnota en een bijlage rapport, uit 5 deelnota's: bereikbaarheid, parkeren, verkeersveiligheid, leefbaarheid en kaderstellend beleid.

In de deelnota's zijn de betreffende onderwerpen tot in detail beschreven en geanalyseerd. Daarbij worden het gemotoriseerd verkeer, langzaamverkeer, openbaar vervoer per onderwerp beschouwd. In de hoofdnota zijn de koers, ambities en visie(kaart) opgenomen met een uitvoeringsprogramma tot 2020 en een doorkijk naar 2030.

Duurzame bereikbaarheid

Een belangrijk element in de koers die wordt uitgestippeld in het GVVP is de `duurzame bereikbaarheid'. Dit houdt in dat keuzemogelijkheden worden geboden tussen de diverse vervoersystemen: de auto, het openbaar vervoer of de fiets. De systemen moeten betrouwbaar zijn, snel en op tijd, verkeersveilig ingericht en op elkaar afgestemd.

Voor een verbeterde bereikbaarheid voor al het verkeer is, naast de aanleg van nieuwe goed afgewogen wegverbindingen in de regio en in de gemeente meer nodig. We kijken naar allerlei maatregelen en mogelijkheden om weggebruikers optimaal te informeren waardoor zij betere keuzes kunnen maken om sneller en slimmer te reizen. Denk daarbij bijvoorbeeld aan de matrixborden langs de snelweg, goede aansluiting van trein en bus op elkaar, maatregelen om de spits tegen te gaan.

Verkeersonveiligheid

Verkeers(on)veiligheid is bij de knelpunteninventarisatie onder de bewoners veruit het meest genoemd. Om de verkeersonveiligheid aan te pakken worden voorstellen gedaan voor een verdere Duurzaam Veilige inrichting van onze wegen en voor gedragsbeïnvloeding. Vaak blijkt dat het gedrag van verkeersdeelnemers (bijvoorbeeld niet-voorrang verlenen) oorzaak is van verkeersonveiligheid. Bijzondere aandacht is er voor de aanpak van schoolomgevingen.

Het plan ligt ter inzage

Van donderdag 15 oktober 2009 tot en met woensdag 25 november 2009 ligt het ontwerp GVVP ter inzage. Iedereen kan dan een zienswijze op dit ontwerp indienen. Dit kan via de mail (gvvp@teylingen.nl) of schriftelijk (Gemeente Teylingen, Postbus 149, 2215 ZJ Voorhout).

De stukken liggen ter inzage bij de receptie van de gemeentekantoor in Sassenheim (Wilhelminalaan 25) en bij de receptie van het bestuurscentrum in Voorhout (Raadhuisplein 1). Ook kunt u het plan bekijken op en downloaden van deze website. Kijkt u dan onder Plannen en projecten, Teylingen, Gemeentelijk Verkeers- en Vervoerplan.

Vervolg

Van alle reacties wordt een eindverslag opgesteld dat samen met het (eventueel aangepaste) GVVP wordt aangeboden aan de gemeenteraad. Op 20 januari 2010 wordt dit GVVP besproken door de commissie Ruimte en op 4 februari 2010 door de gemeenteraad.