Deelgemeente IJsselmonde Rotterdam
Overenkomst halteplaats Stadsferry
Tussen Stadsregio Rotterdam en deelgemeente over halteplaats
Stadsferry Oud IJsselmonde
Deze overeenkomst houdt in dat in de deelgemeente IJsselmonde voor de
StadsFerry twee halteplaatsen komen; één aan de Veranda en één in Oud
IJsselmonde bij het Oude IJsselmondsehoofd.
Door RET zijn drie locaties onderzocht op haalbaarheid: het Oude
IJsselmondsehoofd, de Regenboogkade en het YVC-Verolmeterrein. Uit dit
onderzoek blijkt dat de drie halteplaatsen ongeveer gelijk scoren qua
wenselijkheid en mogelijkheid.
Na afweging van alle belangen en argumenten is afgesproken de halte
voor de StadsFerry (tijdelijk) bij het Oude IJsselmondse Hoofd aan te
leggen. De RET zal hiervoor een aanvraag voor een bouwvergunning bij
de deelgemeente indienen. Hierna zal de gebruikelijke
bouwvergunningsprocedure doorlopen worden.
Regenboogkade
De Regenboogkade is een aantrekkelijke en sociaal veilige omgeving en
de locatie is gunstig gelegen ten opzichte van de Beverwaard en goed
per fiets bereikbaar.
Oude IJsselmondsehoofd
Het Oude IJsselmondse Hoofd is eveneens goed bereikbaar per fiets,
maar scoort qua levendigheid en sociale veiligheid iets lager.
Realisatie van het Masterplan Oud IJsselmonde zal deze plek
verlevendigen en sociaal veiliger maken.
In de visie Oud IJsselmonde is op het Hoofd eveneens een aanlegplaats
voor (openbaar) vervoer over water aangegeven. De makers van het
Masterplan Oud IJsselmonde hebben aangegeven dat de StadsFerry in de
plannen kan worden opgenomen.
YVC-Verolmeterrein
Het YVC-Verolmeterrein is momenteel geen optie: het is een verlaten
fabrieksterrein zonder directe aansluiting op de openbare weg. Na
herontwikkeling van dit gebied en realisatie van een doorsteek naar de
Beverwaard biedt dit terrein wellicht voldoende levendigheid en
sociale veiligheid voor een aanlegplaats die gunstig ligt ten opzichte
van de Beverwaard en Bolnes. Dit is echter pas vanaf 2020 het geval.
Na 2020
De ervaringen met de exploitatie van de StadsFerry (vaartijden,
reizigersaantallen) en voortschrijdende inzichten betreffende de
herontwikkeling van het YVC-Verolmeterrein zullen benut worden om te
bepalen of een verplaatsing van de aanlegplaats naar het
YVC-Verolmeterrein vanaf 2020 mogelijk en wenselijk is.