Deelgemeente IJsselmonde Rotterdam

Overenkomst halteplaats Stadsferry

Tussen Stadsregio Rotterdam en deelgemeente over halteplaats Stadsferry Oud IJsselmonde

Deze overeenkomst houdt in dat in de deelgemeente IJsselmonde voor de StadsFerry twee halteplaatsen komen; één aan de Veranda en één in Oud IJsselmonde bij het Oude IJsselmondsehoofd.

Door RET zijn drie locaties onderzocht op haalbaarheid: het Oude IJsselmondsehoofd, de Regenboogkade en het YVC-Verolmeterrein. Uit dit onderzoek blijkt dat de drie halteplaatsen ongeveer gelijk scoren qua wenselijkheid en mogelijkheid.
Na afweging van alle belangen en argumenten is afgesproken de halte voor de StadsFerry (tijdelijk) bij het Oude IJsselmondse Hoofd aan te leggen. De RET zal hiervoor een aanvraag voor een bouwvergunning bij de deelgemeente indienen. Hierna zal de gebruikelijke bouwvergunningsprocedure doorlopen worden.

Regenboogkade
De Regenboogkade is een aantrekkelijke en sociaal veilige omgeving en de locatie is gunstig gelegen ten opzichte van de Beverwaard en goed per fiets bereikbaar.

Oude IJsselmondsehoofd
Het Oude IJsselmondse Hoofd is eveneens goed bereikbaar per fiets, maar scoort qua levendigheid en sociale veiligheid iets lager. Realisatie van het Masterplan Oud IJsselmonde zal deze plek verlevendigen en sociaal veiliger maken.
In de visie Oud IJsselmonde is op het Hoofd eveneens een aanlegplaats voor (openbaar) vervoer over water aangegeven. De makers van het Masterplan Oud IJsselmonde hebben aangegeven dat de StadsFerry in de plannen kan worden opgenomen.

YVC-Verolmeterrein
Het YVC-Verolmeterrein is momenteel geen optie: het is een verlaten fabrieksterrein zonder directe aansluiting op de openbare weg. Na herontwikkeling van dit gebied en realisatie van een doorsteek naar de Beverwaard biedt dit terrein wellicht voldoende levendigheid en sociale veiligheid voor een aanlegplaats die gunstig ligt ten opzichte van de Beverwaard en Bolnes. Dit is echter pas vanaf 2020 het geval.

Na 2020
De ervaringen met de exploitatie van de StadsFerry (vaartijden, reizigersaantallen) en voortschrijdende inzichten betreffende de herontwikkeling van het YVC-Verolmeterrein zullen benut worden om te bepalen of een verplaatsing van de aanlegplaats naar het YVC-Verolmeterrein vanaf 2020 mogelijk en wenselijk is.