13-10-2009
Gedegen eindevaluatie armoede
Doelstellingen grotendeels gerealiseerd
Het college presenteert de evaluatie van het Armoedebeleid. Daarvoor
zijn verschillende onderzoeken gedaan die een beeld geven van het
gebruik van regelingen van de gemeente, de beleving over de aanpak van
armoede in de afgelopen drie jaar en de effecten van de inzet. De
doelstellingen uit 2006 zijn grotendeels gerealiseerd. Het aantal
aanvragen voor bijzondere bijstand is flink gestegen tot 33%, terwijl
dit was ingeschat op 20%. Ook op het gebied van schuldhulpverlening
zijn méér aanvragen gedaan dan in 2006. Het blijkt zelfs dat 93
procent van alle 6.100 minimahuishoudens in de afgelopen drie jaar
gebruik heeft gemaakt van één of meerdere gemeentelijke regelingen.
Kortom, het aanbod van regelingen is goed en er wordt goed gebruik van
gemaakt. Het college vraagt nu advies aan de Cliëntenraad AmSZ. Daarna
wordt het voorgelegd aan de raad.
Minder minimahuishoudens
Sinds 2006 is het aantal minimahuishoudens gedaald van 9,5 procent
naar 8,1 procent. Zij hebben gemiddeld méér te besteden sinds 2006. Er
zijn ook verschillenden regelingen bijgekomen om minima extra te
ondersteunen. Zo kunnen kinderen op het voortgezet onderwijs EUR
1.000,= krijgen voor een computer, wordt nu volledig kwijtschelding
verstrekt voor waterschapslasten en zijn minima die gebruikmaken van
de collectieve ziektekostenverzekering beter af vanwege het
uitgebreidere pakket.
Verbindingen met organisaties en gemeente
De brede aanpak van de aanpak van armoede is succesvol omdat
verbindingen zijn gemaakt met organisaties en gemeente op het thema
armoede en participatie. Organisaties in de stad weten beter de weg
naar de diverse regelingen. Werkgroepen in de buurt zijn actief en
organisaties verwijzen en signaleren. Er wordt met sport en
cultuurorganisaties samengewerkt om kinderen mee te laten doen met
sport en cultuuractiviteiten. Voor diezelfde doelgroep wordt met
verschillende scholen samengewerkt om kinderen te wijzen op de gevaren
van het hebben van schulden. Ook blijkt dat nu méér burgers en
professionals tevreden zijn over de armoedeaanpak en
schuldhulpverlening dan in 2006
Hoe aangepakt?
Er zijn goede communicatiemiddelen ingezet. Meer minima zijn bewust
gemaakt van hun financiële situatie en ontvingen informatie over de
mogelijkheden voor ondersteuning. Door een digitale sociale kaart
kunnen organisaties elkaar beter vinden en inwoners direct wijzen op
de mogelijkheden van hulp bij financiële problemen. Er is hard gewerkt
aan een betere dienstverlening. De gemeente wil vooral minder regels
stellen en steeds meer service verlenen. Mede dankzij
bestandskoppelingen weet de gemeente de doelgroep steeds beter te
traceren en te bereiken. Bij de gemeentelijke loketten wordt meer
nadruk gelegd op (beginnende) schulden zodat de hulp eerder wordt
gegeven.
Toekomst
De aanpak heeft veel inwoners een stap verder geholpen. Maar het
college is er niet zeker van dat de resultaten blijvend succesvol
zijn. De gevolgen van de financiële crisis laten zich nu nog niet
duidelijk zien. Stijgende werkloosheid zorgt voor een groeiend aantal
mensen dat moeilijker kan rondkomen. Deze ontwikkelingen en nieuwe
knelpunten worden betrokken bij de vervolgaanpak waarover de
gemeenteraad zich gaat buigen.
Aanleiding
Het thema armoede staat voor het college hoog op de agenda. Onder
voorzitterschap van wethouder Geert Snijders is in 2006 een Taskforce
Armoede in het leven geroepen. Deze werkgroep formuleerde
aanbevelingen om financiële armoede aan te pakken en deze zijn de
afgelopen drie jaar opgepakt. Om armoede te voorkomen wilde het
college vooral meer inwoners gebruik laten maken van een aantal
financiële regelingen zoals de bijzondere bijstand, de categorale
regelingen en indien nodig de schuldhulpverlening.
Gemeente 's-Hertogenbosch