Gemeente 's-Hertogenbosch

13-10-2009
Gedegen eindevaluatie armoede

Doelstellingen grotendeels gerealiseerd

Het college presenteert de evaluatie van het Armoedebeleid. Daarvoor zijn verschillende onderzoeken gedaan die een beeld geven van het gebruik van regelingen van de gemeente, de beleving over de aanpak van armoede in de afgelopen drie jaar en de effecten van de inzet. De doelstellingen uit 2006 zijn grotendeels gerealiseerd. Het aantal aanvragen voor bijzondere bijstand is flink gestegen tot 33%, terwijl dit was ingeschat op 20%. Ook op het gebied van schuldhulpverlening zijn méér aanvragen gedaan dan in 2006. Het blijkt zelfs dat 93 procent van alle 6.100 minimahuishoudens in de afgelopen drie jaar gebruik heeft gemaakt van één of meerdere gemeentelijke regelingen. Kortom, het aanbod van regelingen is goed en er wordt goed gebruik van gemaakt. Het college vraagt nu advies aan de Cliëntenraad AmSZ. Daarna wordt het voorgelegd aan de raad.

Minder minimahuishoudens
Sinds 2006 is het aantal minimahuishoudens gedaald van 9,5 procent naar 8,1 procent. Zij hebben gemiddeld méér te besteden sinds 2006. Er zijn ook verschillenden regelingen bijgekomen om minima extra te ondersteunen. Zo kunnen kinderen op het voortgezet onderwijs EUR
1.000,= krijgen voor een computer, wordt nu volledig kwijtschelding verstrekt voor waterschapslasten en zijn minima die gebruikmaken van de collectieve ziektekostenverzekering beter af vanwege het uitgebreidere pakket.

Verbindingen met organisaties en gemeente
De brede aanpak van de aanpak van armoede is succesvol omdat verbindingen zijn gemaakt met organisaties en gemeente op het thema armoede en participatie. Organisaties in de stad weten beter de weg naar de diverse regelingen. Werkgroepen in de buurt zijn actief en organisaties verwijzen en signaleren. Er wordt met sport en cultuurorganisaties samengewerkt om kinderen mee te laten doen met sport en cultuuractiviteiten. Voor diezelfde doelgroep wordt met verschillende scholen samengewerkt om kinderen te wijzen op de gevaren van het hebben van schulden. Ook blijkt dat nu méér burgers en professionals tevreden zijn over de armoedeaanpak en schuldhulpverlening dan in 2006

Hoe aangepakt?
Er zijn goede communicatiemiddelen ingezet. Meer minima zijn bewust gemaakt van hun financiële situatie en ontvingen informatie over de mogelijkheden voor ondersteuning. Door een digitale sociale kaart kunnen organisaties elkaar beter vinden en inwoners direct wijzen op de mogelijkheden van hulp bij financiële problemen. Er is hard gewerkt aan een betere dienstverlening. De gemeente wil vooral minder regels stellen en steeds meer service verlenen. Mede dankzij bestandskoppelingen weet de gemeente de doelgroep steeds beter te traceren en te bereiken. Bij de gemeentelijke loketten wordt meer nadruk gelegd op (beginnende) schulden zodat de hulp eerder wordt gegeven.

Toekomst
De aanpak heeft veel inwoners een stap verder geholpen. Maar het college is er niet zeker van dat de resultaten blijvend succesvol zijn. De gevolgen van de financiële crisis laten zich nu nog niet duidelijk zien. Stijgende werkloosheid zorgt voor een groeiend aantal mensen dat moeilijker kan rondkomen. Deze ontwikkelingen en nieuwe knelpunten worden betrokken bij de vervolgaanpak waarover de gemeenteraad zich gaat buigen.

Aanleiding
Het thema armoede staat voor het college hoog op de agenda. Onder voorzitterschap van wethouder Geert Snijders is in 2006 een Taskforce Armoede in het leven geroepen. Deze werkgroep formuleerde aanbevelingen om financiële armoede aan te pakken en deze zijn de afgelopen drie jaar opgepakt. Om armoede te voorkomen wilde het college vooral meer inwoners gebruik laten maken van een aantal financiële regelingen zoals de bijzondere bijstand, de categorale regelingen en indien nodig de schuldhulpverlening.