1 1
> Retouradres: Postbus 20901, 2500 EX Den Haag
De voorzitter van de Tweede Kamer Plesmanweg 1-6
der Staten-Generaal 2597 JG Den Haag
Binnenhof 4 Postbus 20901
2500 EX Den Haag
2513 AA DEN HAAG T 070 351 61 71
F 070 351 78 95
Contactpersoon
-
T -
Ons kenmerk
VenW/DGLM-2009/3454
Uw kenmerk
Datum 13 oktober 2009 -
Onderwerp Kamervragen Bijlage(n)
-
Geachte voorzitter,
Hiermee beantwoord ik, mede namens de minister van Buitenlandse Zaken, de
vragen die het lid Van der Staaij heeft gesteld over het bericht dat Nederlandse
schippers de dupe worden van het conflict over de Westerschelde.
1. Heeft u kennisgenomen van het bericht, dat de Antwerpse havenkapiteindienst
heeft besloten dat Nederlandse binnenschippers niet langer via de Antwerpse
sluizen mogen varen, behalve als ze goederen willen laden en lossen in de haven
van Antwerpen?
1. Ja.
2. Is dit bericht waar? Kunt u nader aanduiden wat hier precies aan de hand is en
welke consequenties dit heeft voor de Nederlandse schippers? Is inderdaad het
achterliggende doel van dit besluit om druk uit te oefenen op Nederland om snel
over te gaan tot verdieping van de Westerschelde?
2. De havenkapitein van Antwerpen heeft een voorrangsregel uitgevaardigd, die
non-discriminatoir wordt toegepast. Deze regel is uitgevaardigd in verband met
onderhoudswerkzaamheden aan de Zandvlietsluis en vernieuwings-
werkzaamheden aan de Van Cauwelaertsluis. Om de druk op de sluizen te
verminderen en schippers aan te moedigen een alternatieve route te kiezen
bepaalt de voorrangsregel dat wanneer er door drukte oponthoud dreigt schepen
zonder alternatieve route voorrang hebben op schepen die kunnen omvaren. De
haven van Antwerpen verwacht het meeste oponthoud in de eerste twee weken
van oktober, omdat de Van Cauwelaertsluis in die periode dicht gaat. De grotere
Zandvlietsluis moet dit kunnen opvangen indien de gelijktijdige werkzaamheden
dit toelaten.
De werken aan de sluizen waren reeds geruime tijd geleden gepland en beogen
de bereikbaarheid via de binnenvaart te verbeteren. Daar hebben ook
Nederlandse schippers belang bij.
a
agina 1 van 2
P
3. Welke (financiële) schade wordt door genoemd besluit berokkend aan de
Ons kenmerk
Nederlandse schippers en Nederlandse overslagbedrijven? Wie draait voor deze VenW/DGLM-2009/3454
schade op?
6. Zult u zich inspannen om de door Nederlandse schippers en overslagbedrijven
geleden schade te verhalen op de desbetreffende Belgische autoriteiten?
3. en 6. Vooralsnog heeft er zich bij de sluizen geen zodanige drukte voorgedaan
dat de havenkapitein van Antwerpen zich geroepen voelde de voorrangsregel toe
te passen. Mij zijn geen gevallen bekend van schippers of bedrijven die schade
hebben geleden die zij willen verhalen.
Overigens bestaat, zoals vaker bij werkzaamheden aan wegen en vaarwegen het
geval is, het risico van oponthoud. Vervoerders kunnen voor de vraag komen te
staan of zij in de rij aansluiten of een alternatieve route kiezen. Zoals de
wachttijden voor het schutten bij sluizen tot het bedrijfsrisico behoren geldt dit
ook voor het eventuele oponthoud dat hiermee gepaard gaat.
4. Hoe beoordeelt u deze handelwijze van de Antwerpse havenkapiteindienst?
4. De handelwijze van de Antwerpse havenkapitein is erop gericht de overlast van
de werkzaamheden zoveel mogelijk te beperken. Dat hoopt hij onder andere te
bereiken door er bij de schippers op aan te dringen om waar mogelijk gebruik te
maken van alternatieve routes. Doen schippers dat niet dan lopen ze individueel
het risico van oponthoud bij de sluizen en neemt bovendien de kans op
oponthoud toe.
5. Wilt u hierover zo snel mogelijk contact opnemen met uw Belgische
ambtgenoten om een krachtig protest tegen dit besluit te laten horen dan wel de
Belgische ambassadeur ten spoedigste ontbieden ten aanzien van deze kwestie?
5. De Nederlandse Consul-Generaal te Antwerpen heeft op mijn verzoek de
voorrangsregel met de haven van Antwerpen besproken. Daarbij is aan de orde
gekomen eventuele overlast zoveel mogelijk te beperken en belanghebbenden zo
adequaat mogelijk te informeren over eventuele vertragingen en alternatieve
routes. De vertragingen zullen gemonitord worden om eventueel de regeling bij te
sturen.
Hoogachtend,
DE STAATSSECRETARIS VAN VERKEER EN WATERSTAAT,
J.C. Huizinga-Heringa
Pagina 2 van 2
Ministerie van Verkeer en Waterstaat