Ministerie van Verkeer en Waterstaat


1 1 > Retouradres: Postbus 20901, 2500 EX Den Haag
De voorzitter van de Tweede Kamer Plesmanweg 1-6 der Staten-Generaal 2597 JG Den Haag Binnenhof 4 Postbus 20901 2500 EX Den Haag 2513 AA DEN HAAG T 070 351 61 71 F 070 351 78 95

Contactpersoon
- T -

Ons kenmerk VenW/DGLM-2009/3454

Uw kenmerk Datum 13 oktober 2009 -

Onderwerp Kamervragen Bijlage(n)
-

Geachte voorzitter,

Hiermee beantwoord ik, mede namens de minister van Buitenlandse Zaken, de vragen die het lid Van der Staaij heeft gesteld over het bericht dat Nederlandse schippers de dupe worden van het conflict over de Westerschelde.


1. Heeft u kennisgenomen van het bericht, dat de Antwerpse havenkapiteindienst heeft besloten dat Nederlandse binnenschippers niet langer via de Antwerpse sluizen mogen varen, behalve als ze goederen willen laden en lossen in de haven van Antwerpen?


1. Ja.


2. Is dit bericht waar? Kunt u nader aanduiden wat hier precies aan de hand is en welke consequenties dit heeft voor de Nederlandse schippers? Is inderdaad het achterliggende doel van dit besluit om druk uit te oefenen op Nederland om snel over te gaan tot verdieping van de Westerschelde?


2. De havenkapitein van Antwerpen heeft een voorrangsregel uitgevaardigd, die non-discriminatoir wordt toegepast. Deze regel is uitgevaardigd in verband met onderhoudswerkzaamheden aan de Zandvlietsluis en vernieuwings- werkzaamheden aan de Van Cauwelaertsluis. Om de druk op de sluizen te verminderen en schippers aan te moedigen een alternatieve route te kiezen bepaalt de voorrangsregel dat wanneer er door drukte oponthoud dreigt schepen zonder alternatieve route voorrang hebben op schepen die kunnen omvaren. De haven van Antwerpen verwacht het meeste oponthoud in de eerste twee weken van oktober, omdat de Van Cauwelaertsluis in die periode dicht gaat. De grotere Zandvlietsluis moet dit kunnen opvangen indien de gelijktijdige werkzaamheden dit toelaten.
De werken aan de sluizen waren reeds geruime tijd geleden gepland en beogen de bereikbaarheid via de binnenvaart te verbeteren. Daar hebben ook Nederlandse schippers belang bij.

a
agina 1 van 2 P






3. Welke (financiële) schade wordt door genoemd besluit berokkend aan de Ons kenmerk Nederlandse schippers en Nederlandse overslagbedrijven? Wie draait voor deze VenW/DGLM-2009/3454 schade op?

6. Zult u zich inspannen om de door Nederlandse schippers en overslagbedrijven geleden schade te verhalen op de desbetreffende Belgische autoriteiten?

3. en 6. Vooralsnog heeft er zich bij de sluizen geen zodanige drukte voorgedaan dat de havenkapitein van Antwerpen zich geroepen voelde de voorrangsregel toe te passen. Mij zijn geen gevallen bekend van schippers of bedrijven die schade hebben geleden die zij willen verhalen.

Overigens bestaat, zoals vaker bij werkzaamheden aan wegen en vaarwegen het geval is, het risico van oponthoud. Vervoerders kunnen voor de vraag komen te staan of zij in de rij aansluiten of een alternatieve route kiezen. Zoals de wachttijden voor het schutten bij sluizen tot het bedrijfsrisico behoren geldt dit ook voor het eventuele oponthoud dat hiermee gepaard gaat.


4. Hoe beoordeelt u deze handelwijze van de Antwerpse havenkapiteindienst?

4. De handelwijze van de Antwerpse havenkapitein is erop gericht de overlast van de werkzaamheden zoveel mogelijk te beperken. Dat hoopt hij onder andere te bereiken door er bij de schippers op aan te dringen om waar mogelijk gebruik te maken van alternatieve routes. Doen schippers dat niet dan lopen ze individueel het risico van oponthoud bij de sluizen en neemt bovendien de kans op oponthoud toe.


5. Wilt u hierover zo snel mogelijk contact opnemen met uw Belgische ambtgenoten om een krachtig protest tegen dit besluit te laten horen dan wel de Belgische ambassadeur ten spoedigste ontbieden ten aanzien van deze kwestie?

5. De Nederlandse Consul-Generaal te Antwerpen heeft op mijn verzoek de voorrangsregel met de haven van Antwerpen besproken. Daarbij is aan de orde gekomen eventuele overlast zoveel mogelijk te beperken en belanghebbenden zo adequaat mogelijk te informeren over eventuele vertragingen en alternatieve routes. De vertragingen zullen gemonitord worden om eventueel de regeling bij te sturen.

Hoogachtend,

DE STAATSSECRETARIS VAN VERKEER EN WATERSTAAT,

J.C. Huizinga-Heringa

Pagina 2 van 2