Vialis
BR>
Project A2 Hooggelegen: nieuwe westelijke parallelrijbaan open voor het
13 oktober 2009
Sinds het weekend van 10 en 11 oktober rijdt het autoverkeer van
Amsterdam naar Utrecht / 's-Hertogenbosch over de nieuwe westelijke
parallelrijbaan van de A2. Vanaf Hooggelegen tot Oudenrijn is een
volgende fase in het project A2 Hooggelegen in gebruik genomen.
Verder is het zuidelijke dek van het knooppunt Hooggelegen gereed en
is De Meernbrug (de brug over het Amsterdam-Rijn kanaal) 75 cm omhoog
gebracht. Hierdoor wordt het vaarverkeer niet gehinderd wanneer de
brug aan de onderzijde wordt geconserveerd. Na de
conserveringswerkzaamheden wordt de brug op de juiste hoogte
geplaatst, zodat deze voldoet aan de nieuwe Europese regels ten
aanzien van doorvaarhoogtes. In totaal is De Meernbrug dan 25 cm
verhoogd.
In de weken voorafgaand aan de openstelling heeft de
aannemerscombinatie Trajectum Novum hard gewerkt om alle
voorbereidende activiteiten op tijd gereed te hebben. Vialis was
verantwoordelijk voor het aanbrengen van de openbare verlichting onder
de kunstwerken en op de geluidsschermen. Verder heeft Vialis portalen
geplaatst, is de bewegwijzering gemonteerd en is de nieuwe
verkeerssignalering in gebruik genomen. Op de aansluiting Hooggelegen
is de Verkeersregelinstallatie uitgebreid en zijn kentekencamera's
geplaatst.
De voorbereidingen voor de volgende fasering op het project A2
Hooggelegen gaan onverminderd door. Op 16 november is de planning de
volgende fase uit te voeren. Tijdens deze fase wordt het verkeer
vanuit 's Hertogenbosch ook verlegd, zodat de huidige A2 vrij komt te
liggen. Eind 2010 zullen er 2 x 5 rijstroken plus vluchtstroken in
beide richtingen beschikbaar zijn.
Alliantie
Om de doorstroming op de A2 structureel te verbeteren, heeft
Rijkswaterstaat besloten deze belangrijke snelweg op tal van plaatsen
te vernieuwen en te verbreden. Het laatste deel van het traject (vanaf
de Leidsche Rijn tot aan knooppunt Oudenrijn, de kruising met de A12)
wordt aangepakt onder de naam Project A2 Hooggelegen.
Om de aanleg tot een goed einde te brengen, met zo min mogelijk
verkeershinder, is de Alliantie A2 Hooggelegen opgericht: een uniek
samenwerkingsverband tussen Rijkswaterstaat en bouwcombinatie
Trajectum Novum. Trajectum Novum bestaat uit Van Hattum en
Blankevoort, Mourik Groot Ammers, KWS Infra, Boskalis en Vialis.
Daarnaast is een aantal adviesorganisaties verbonden aan het project.