DSB- klanten moeten zo snel mogelijk een procedure beginnen

13/10/2009 13:58

Leaseproces B.V.

PERSBERICHT

DSB-klanten moeten zo snel mogelijk een procedure beginnen

Dat is het advies van Consumentenclaim

Amsterdam, 13 oktober 2009

Dat DSB onder toezicht staat en mogelijk failliet gaat, is geen belemmering om alsnog claims tegen de bank in te dienen. Als een DSB klant nog een schuld aan DSB heeft (bijvoorbeeld een hypothecaire lening), dan kan hij zijn vordering op DSB hierop in mindering brengen (artikel 53 Faillissementswet). In veel gevallen zal die vordering dan wel eerst door de rechter toegewezen moeten worden.

De in te dienen claims kunnen gebaseerd worden op schending van de wettelijke zorgplicht door DSB en de aan DSB gelieerde tussenpersonen. In veel gevallen hebben zij hun klanten leningen en koopsompolissen verkocht die onnodig en/of te duur waren. Daarmee hebben zij vaak niet in het belang van de klant geadviseerd, maar uitsluitend in het belang van DSB. Juridisch gezien is dat onrechtmatig. Dat DSB dit zelf ook begrepen heeft, blijkt uit het feit dat zij inmiddels met deze praktijken gestopt is en de excuses van Dirk Scheringa. Ook de Ombudsman Financiële Dienstverlening heeft zich uiterst kritisch over de praktijken van DSB uitgelaten.

Klanten die geen schuld meer aan DSB hebben, vissen achter het net. Zij kunnen hun vordering alleen nog maar aanmelden als concurrente schuldeiser, maar of zij dan nog ooit iets ontvangen is maar de vraag. Daarom moeten DSB klanten hun claim indienen zolang zij nog een schuld aan DSB hebben.

Wij adviseren klanten die nog een schuld aan DSB hebben om hun zaak voor te leggen aan hun rechtsbijstandsverzekeraar of aan een advocaat. Desgewenst kunnen zij hun zaak voor een gratis eerste advies voorleggen aan Consumentenclaim. Consumentenclaim voert individuele procedures op basis van no cure no pay, op dezelfde wijze als haar zustermaatschappij Leaseproces dat in de Dexia-affaire met succes heeft gedaan.

Een schikkingsronde met de bewindvoerders, zoals wel wordt gesuggereerd, zit er volgens ons voorlopig niet in. Dat komt eventueel pas aan de orde nadat de bewindvoerders met massale individuele procedures geconfronteerd zullen worden. Hoe meer klanten op korte termijn een procedure beginnen, hoe eerder dat moment kan komen.

Contact voor de media:

Mr. Elsbeth Roos

Tel. 020-581 0571

Mobiel 06 46 13 65 46

e.roos@consumentenclaim.nl

www.consumentenclaim.nl

www.leaseproces.nl





http://www.consumentenclaim.nl