Gemeente Emmen


*

Kap zes bomen aan Oranjekanaal voor verbetering verkeersveiligheid

maandag 12 oktober 2009

In Bargeres vindt een herstructurering plaats van de fietsroutes. Zowel de bestaande oost-west verbinding wordt verbeterd, als de noord-zuid verbinding. In overleg met de klankbordgroep zijn plannen gemaakt, waarbij het kappen van zes eiken aan het Oranjekanaal noodzakelijk is.

Na het indienen van 341 handtekeningen door de actiegroep `Red de eiken', is wethouder Holman met hen in gesprek gegaan. De alternatieven die de actiegroep heeft aangedragen zijn uitvoerig gecontroleerd en beoordeeld, maar deze zijn minder verkeersveilig dan het oorspronkelijke plan. Daarop heeft het college van Burgemeester en Wethouders besloten de oorspronkelijke plannen tot uitvoer te brengen. Vanaf week 43 worden de werkzaamheden voor de laatste fietspaden hervat en zes eiken aan het Oranjekanaal verwijderd.

In december 2007 is de gemeente Emmen met een samengestelde klankbordgroep (bestaande uit Emmen Revisited, de Wijkvereniging Bargeres, obs de Brink, bewoners uit Bargeres en het IVN `Vereniging voor natuur- en milieueducatie') gestart met het ontwikkelen van plannen voor de herinrichting van het Oranjekanaal en de centrale groenzone in Bargeres. Begin juni is de aannemer begonnen met het aanbrengen van de damwanden in het Oranjekanaal. Na de bouwvakantie is gestart met met de werkzaamheden voor het aanleggen van de nieuwe fietspaden in de centrale groenzone. Het oorspronkelijke plan was dat zes eiken gekapt werden.

Actiegroep `Red de eiken'
Op 13 juli heeft de actiegroep `Red de eiken' aangegeven dat ze tegen het kappen van de zes eiken zijn. 341 Handtekeningen van inwoners van Bargeres ondersteunden dit protest. Wethouder Sleeking (als vervanger van wethouder Holman) heeft de handtekeningen in ontvangst genomen en de werkzaamheden stopgezet. In september is tweemaal overleg geweest tussen de actiegroep en wethouder Holman. De actiegroep heeft in deze overleggen een aantal alternatieven aangedragen om de bomenkap te voorkomen. In deze alternatieven kwamen de langere zichtlijnen niet meer voor. Deze zichtlijnen dragen bij aan een betere sociale en verkeersveiligheid. In de oorspronkelijke plannen heeft deze vorm van veiligheid een grote rol.

Klankbordgroep en actiegroep
Om overeenstemming te krijgen over de plannen en de aangedragen alternatieven heeft overleg plaatsgevonden tussen de actiegroep en de klankbordgroep. Tijdens dit overleg is ook geen overeenstemming bereikt over een voorkeur voor één van de voorliggende varianten. Op basis van genoemde argumenten heeft het College besloten het plan te handhaven zoals het oorspronkelijk was opgesteld.