*
Kap zes bomen aan Oranjekanaal voor verbetering verkeersveiligheid
maandag 12 oktober 2009
In Bargeres vindt een herstructurering plaats van de fietsroutes.
Zowel de bestaande oost-west verbinding wordt verbeterd, als de
noord-zuid verbinding. In overleg met de klankbordgroep zijn plannen
gemaakt, waarbij het kappen van zes eiken aan het Oranjekanaal
noodzakelijk is.
Na het indienen van 341 handtekeningen door de actiegroep `Red de
eiken', is wethouder Holman met hen in gesprek gegaan. De
alternatieven die de actiegroep heeft aangedragen zijn uitvoerig
gecontroleerd en beoordeeld, maar deze zijn minder verkeersveilig dan
het oorspronkelijke plan. Daarop heeft het college van Burgemeester en
Wethouders besloten de oorspronkelijke plannen tot uitvoer te brengen.
Vanaf week 43 worden de werkzaamheden voor de laatste fietspaden
hervat en zes eiken aan het Oranjekanaal verwijderd.
In december 2007 is de gemeente Emmen met een samengestelde
klankbordgroep (bestaande uit Emmen Revisited, de Wijkvereniging
Bargeres, obs de Brink, bewoners uit Bargeres en het IVN `Vereniging
voor natuur- en milieueducatie') gestart met het ontwikkelen van
plannen voor de herinrichting van het Oranjekanaal en de centrale
groenzone in Bargeres. Begin juni is de aannemer begonnen met het
aanbrengen van de damwanden in het Oranjekanaal. Na de bouwvakantie is
gestart met met de werkzaamheden voor het aanleggen van de nieuwe
fietspaden in de centrale groenzone. Het oorspronkelijke plan was dat
zes eiken gekapt werden.
Actiegroep `Red de eiken'
Op 13 juli heeft de actiegroep `Red de eiken' aangegeven dat ze tegen
het kappen van de zes eiken zijn. 341 Handtekeningen van inwoners van
Bargeres ondersteunden dit protest. Wethouder Sleeking (als vervanger
van wethouder Holman) heeft de handtekeningen in ontvangst genomen en
de werkzaamheden stopgezet. In september is tweemaal overleg geweest
tussen de actiegroep en wethouder Holman. De actiegroep heeft in deze
overleggen een aantal alternatieven aangedragen om de bomenkap te
voorkomen. In deze alternatieven kwamen de langere zichtlijnen niet
meer voor. Deze zichtlijnen dragen bij aan een betere sociale en
verkeersveiligheid. In de oorspronkelijke plannen heeft deze vorm van
veiligheid een grote rol.
Klankbordgroep en actiegroep
Om overeenstemming te krijgen over de plannen en de aangedragen
alternatieven heeft overleg plaatsgevonden tussen de actiegroep en de
klankbordgroep. Tijdens dit overleg is ook geen overeenstemming
bereikt over een voorkeur voor één van de voorliggende varianten. Op
basis van genoemde argumenten heeft het College besloten het plan te
handhaven zoals het oorspronkelijk was opgesteld.
Gemeente Emmen