Kamervragen promotie kalfsvlees
13 oktober 2009 - kamerstuk
> Retouradres Postbus 20401 2500 EK DEN HAAG
Programmadirectie
De Voorzitter van de Tweede Kamer Gemeenschappelijk
Landbouwbeleid
der Staten-Generaal
Postbus 20018 Prins Clauslaan 8
Postbus 20401
2500 EA DEN HAAG 2500 EK DEN HAAG
www.minlnv.nl
T 070-3786868
M 070-3786113
Onze referentie
GLB/2009/63806
Datum 13 oktober 2009
Betreft Kamervragen over de onafhankelijkheid van de promotie
van kalfsvlees
Geachte Voorzitter,
Hierbij stuur ik u de antwoorden op de vragen die op 1 oktober jl. zijn gesteld
door het lid Thieme (PvdD) over de onafhankelijkheid van de promotie van
kalfsvlees (2009Z17700).
1
Kent u de uitzending van Vara Kassa? 1)
Ja.
2 en 3
Is het waar dat de Stichting Promotie Kalfsvlees nauw gelieerd is aan de VanDrie
Groep, gevestigd is op hetzelfde adres en publieksreacties laat verwerken via een
webadres van de VanDrie Groep? Zo nee, in hoeverre opereert de Stichting
Promotie Kalfsvlees dan onafhankelijk van de VanDrie Groep en welke garanties
zijn daarvoor?
Is het waar dat de Stichting Promotie Kalfsvlees zich bedient van een identiek c.q.
vrijwel identiek logo als de VanDrie Groep? Hoe verhoudt zich dit tot een moge-
lijke onafhankelijke positie van de stichting?
De Stichting Promotie Kalfsvlees (SPK) is inderdaad nauw gelieerd aan de Van
Drie Groep en maakt gebruik van hetzelfde logo. In het kader van de
communautair meegefinancierde campagne voor kalfsvlees mogen alleen de
logo's van de Europese Unie (verplicht), van de lidstaat en de indienende
organisatie (de Centrale Organisatie voor de Vleessector) worden gebruikt. De
SPK is daarom meegedeeld dat het eigen logo in het kader van deze campagne in
geen enkele uiting meer gebruikt mag worden.
4 en 7
Is het waar dat bij de Europese toekenning van collectieve promotiesubsidies géén
individuele bedrijven of clusters van bedrijven bevoordeeld zouden mogen
worden? Zo ja, deelt u de mening dat de Europese subsidie voor de promotie van
kalfsvlees ook niet de belangen van de VanDrie Groep zou mogen behartigen? Zo
nee, waar blijkt dat uit?
Kunt u inzicht verschaffen in de financiering en zeggenschapsverdeling binnen de
Stichting Promotie Kalfsvlees en op welke wijze tussen het publiek en de subsidie-
gever(s) afstand gecreëerd wordt tussen de belangen van de VanDrie Groep en
die van andere producenten van kalfsvlees?
In het kader van de Europese subsidieregeling voor voorlichting en afzetbevorde-
ring van landbouwproducten kunnen enkel programma's worden ingediend door
voor een sector representatieve organisaties. De campagnes dienen een algemeen
karakter te hebben.
Het programma voor kalfsvlees is ingediend door de Centrale Organisatie voor de
Vleessector (COV). Deze organisatie behartigt de belangen van de gehele vlees-
sector, met uitzondering van de pluimveesector. Via een aanbesteding heeft de
COV gekozen voor de Stichting Promotie Kalfsvlees (SPK) als uitvoerder van de
acties. Het betreft hier een algemene campagne die de ten goede komt van de
hele kalfsvleessector. De COV is de contractant en daarmee eindverantwoordelijk
voor een juiste uitvoering van het programma.
5
Is het waar dat in de promotie-uitingen rond kalfsvlees met name de product-
kenmerken die specifiek zijn voor kalfsvlees van de VanDrie Groep (het Beter
Leven Keurmerk) benadrukt worden in impliciete en expliciete zin? Zo nee, waar
komt het misverstand vandaan dat u eerder meende dat alle kalfsvlees zou vol-
doen aan het Beter Leven Keurmerk van de Dierenbescherming, welke uitspraak
u later hebt herroepen?
Nee. Het Beter Leven-kenmerk is niet voorbehouden aan de Van Drie Groep.
Iedere kalfsvleesproducent, die voldoet aan de daarvoor geldende eisen, kan in
het bezit komen van dit kenmerk. Inmiddels is aan een andere producent, name-
lijk de firma Weyl Beef Products (een kalver- en runderslachterij en verwerker),
het Beter Leven-kenmerk met één ster is toegekend voor haar rosé kalfsvlees.
6
Bent u bereid mr. P. Kalbfleisch van de Nederlandse Mededingingsautoriteit (Nma)
te vragen onderzoek in te stellen naar mogelijke oneerlijke concurrentie, nu de
Europese subsidie voor de promotie van kalfsvlees de facto wordt ingezet door,
vanuit en in het belang van de VanDrie Groep? Zo ja, op welke termijn en wijze?
Zo nee, waarom niet?
Ik ben niet voornemens de NMa te vragen een onderzoek in te stellen.
De Europese subsidieregeling voor voorlichting en afzetbevordering van landbouw-
producten is onderdeel van het Gemeenschappelijk Landbouwbeleid. De beoorde-
ling van de rechtmatigheid van de uitvoering van het Gemeenschappelijk Land-
bouwbeleid, die ik overigens in orde acht, is aan de Europese Commissie.
Pagina 2 van 3
Zoals ik in mijn antwoord op vraag 4 al heb aangegeven, komt het promotie- Programmadirectie
Gemeenschappelijk
programma de gehele kalfsvleessector ten goede en is zij ingediend door een Landbouwbeleid
voor de gehele sector representatieve organisatie.
8 en 9 Datum
Bent u bereid te bevorderen dat de verleende subsidie voor de promotie van 13 oktober 2009
kalfsvlees wordt teruggevorderd wanneer blijkt dat de het individuele belang van Onze referentie
de VanDrie Groep onevenredig bevorderd wordt via de Europese subsidie? Zo ja, GLB/2009/63806
op welke termijn en wijze? Zo nee, waarom niet?
Deelt u de mening dat Europese subsidies niet bedoeld kunnen zijn om individuele
bedrijfsbelangen te promoten en dat het huisvesten van de Stichting Promotie
Kalfsvlees op het adres van één van de grootste kalfsvleesproducenten met
hetzelfde logo als genoemde kalfsvleesproducent, de schijn van oneigenlijke
belangenverstrengeling en misbruik van Europees geld oproepen? Zo ja, op welke
wijze wilt u voorkomen dat dergelijke schijn in de toekomst vermeden wordt? Zo
nee, waarom niet?
Zoals reeds aangegeven in het antwoord op vraag 4 betreft het hier een algemene
campagne die ten goede komt aan de gehele kalfsvleessector. Door mijn Dienst
Regelingen wordt erop toegezien dat de uitvoering van Europese promotie-
campagnes in overeenstemming is met de communautaire voorschriften.
DE MINISTER VAN LANDBOUW, NATUUR EN
VOEDSELKWALITEIT,
G. Verburg
1) Kassa, 26 september 2009: "Voedselreclames en verpakkingen te mooi om waar te zijn"?
Pagina 3 van 3
---- --
Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit