Gemeente Overbetuwe


Bijpraten over âElst Centraalâ

---

Frank van Rooijen

âElst Centraalâ. Het is de werknaam voor een gemeentelijk project in het stationsgebied in Elst dat al jaren geleden gestart is, maar waaraan de laatste 1,5 jaar vooral achter de schermen hard is gewerkt. Het project maakt momenteel een doorstart en de eerste resultaten daarvan worden nu zichtbaar. Tijd voor een gesprek met projectwethouder Frank van Rooijen.

Even opfrissen: waarom is Elst Centraal nodig?

De gemeente en de Stadsregio Arnhem Nijmegen willen van Elst Centraal een regionaal vervoersknooppunt maken. Dit betekent onder andere dat er meer treinverkeer komt over het spoor en dat het spoor wordt uitgebreid. Hiervoor is opheffing van de bestaande gelijkvloerse spoorwegkruising op de Aamsestraat, een goede lokale verkeersafwikkeling en herontwikkeling van station Elst noodzakelijk. Het biedt ons ook de kans om van Elst Centraal een knooppunt van openbaar vervoer, wonen en kantoren te maken. Een knooppunt dat ook Westeraam met het centrum van Elst verbindt. Bovendien hebben we geconstateerd dat Elst Centraal de meest geschikte locatie is voor het nieuwe Huis der Gemeente. Het rijk, de provincie, de stadsregio en de GEM Westeraam hebben nu samen 16,4 miljoen euro beschikbaar gesteld voor de financiering van de spoorzone en de ontwikkeling van Elst Centraal. Voor de gemeente is zo het financiële risico flink teruggedrongen. Al met al is dit genoeg aanleiding voor dit ambitieuze maar kansrijke project!

Wat zijn de uitgangspunten van Elst Centraal?

Vooralsnog liggen in ieder geval vier zaken vast:
1. De spoorzone wordt herontwikkeld.

2. Door deze herontwikkeling moeten we de huidige gelijkvloerse kruising vervangen door een verkeerstunnel voor bus- en hulpdiensten en voor autoâs. Ook moeten we een fietstunnel aanleggen.
3. In het gebied komt ook het nieuwe Huis der Gemeente.
4. Om een levendig en sociaal veilig gebied te creëren, is de combinatie van werken en wonen noodzakelijk.

Wat is de afgelopen tijd gebeurd rond Elst Centraal?

Het afgelopen jaar is er veel gebeurd. Zo zijn de marktpartijen NS Poort en SBBB afgehaakt als ontwikkelende partijen. NS Poort heeft wel aangegeven het project Elst Centraal te willen faciliteren door de gronden te verkopen aan de gemeente en de P&R-garage te willen bouwen en exploiteren. Het oorspronkelijke plan met één grote tunnel en een passerelle in Elst Centraal bleek te duur. De combinatie van één tunnel voor het autoverkeer en één tunnel voor fietsers en treinreizigers en het laten vervallen van de passerelle blijkt goedkoper uit te vallen. Ook is het woningbouwprogramma nader bekeken en beter afgestemd op de woonbehoeften in Elst. Dit alles betekent dat de gemeente zowel voor het planproces als de realisatie zal optreden als regisseur. Een andere rol waarmee de gemeente beter kan sturen op kosten en kwaliteit.

Hoe staat het project er nu voor?

Met de gewijzigde rol voor de gemeente en met alle kennis van deze ontwikkelingen en nieuwe onderzoeksresultaten, is een ontwikkelingsstrategie opgesteld. Hierin staat ondermeer dat we ervoor kiezen om Elst Centraal in fases en deelplannen te realiseren. Hiervoor zullen dan ook meerdere bestemmingsplannen worden vastgesteld. De definitieve ontwikkelingsstrategie voor Elst Centraal hebben we afgelopen september in het college vastgesteld en aan de raad gepresenteerd.

Hoe ziet het vervolg eruit?

Momenteel wordt hard gewerkt aan een stedenbouwkundige visie voor het totale plangebied in relatie tot de omgeving. Volgens planning kan deze visie in november 2009 worden voorgelegd aan de raad. De stedenbouwkundige visie wordt uitgewerkt in stedenbouwkundige ontwerpen voor de verschillende fases. Op basis van de visie worden de bestemmingsplannen voor de spoorzone (inclusief verkeers- en fietstunnel) en voor het Huis der Gemeente opgesteld en in procedure gebracht. We verwachten dat we deze plannen in het 1e kwartaal van 2010 aan de inwoners kunnen presenteren. De huidige planning gaat er vanuit dat we dan in 2012 aan de slag kunnen met de aanpassing van de spoorzone en de tunnel.

Hoe komt men aan meer informatie?

Begin november verspreiden we onder alle omwonenden en andere mogelijk geïnteresseerden een nieuwsbrief met daarin een uitgebreide toelichting op de huidige en te verwachten ontwikkelingen rondom Elst Centraal. Die nieuwsbrief zal in november ook op deze website worden gepubliceerd. Vanaf dan zullen we weer regelmatig gaan communiceren over dit project.