Technologie kan helpen bij beoordeling Eerder Verworven Competenties

13/10/2009 11:49

Open Universiteit Nederland

Vrijstelling op basis van vooropleiding, maar ook op basis van beroepservaring. In het kader van leven-lang-leren is dat een logische wens. Maar het beoordelen van die eerder verworven competenties en ze vergelijken met de eisen van de gekozen opleiding en cursus, is een duur en tijdrovend proces. Marco Kalz, onderzoeker bij CELSTEC, heeft een webservice ontwikkeld en geëvalueerd die de beoordelaar een hoop tijd kan besparen. "De evaluatie van ons model laat zien dat het prototype met succes 85% van de gevallen juist classificeert." Op 16 oktober 2009 verdedigt hij in Heerlen zijn dissertatie bij de Open Universiteit Nederland.

Taaltechnologie

Om eerder verworven kennis te beoordelen, stelt de lerende een portfolio samen met zijn kwalificaties en leerervaringen. De inhoud van dit portfolio moet vergeleken worden met de competenties en inhouden die in de cursus of opleiding aan bod komen. Taaltechnologie kan dit proces ondersteunen. Kalz ontwikkelde een webgebaseerde service op basis van taaltechnologie. Dit prototype beoordeelt de voorkennis door de inhoud van het portfolio te vergelijken met de inhoud van de documenten van de te volgen cursus. Het prototype signaleert welke documenten relevant zijn en welke niet. Hij stelde vast dat het prototype met succes 85% van de gevallen kon classificeren.

Veelbelovend

Kalz concludeert dat het model een goed voorspellend model is om in de EVC procedure documenten als relevant en niet relevant te classificeren. Het is ook mogelijk om een inschatting te geven van de voorkennis van de lerende door te kijken naar de overeenkomsten tussen inhoud van het portfolio en inhoud van de documenten van de gewenste studie. Deze resultaten suggereren dat het mogelijk is om in de toekomst computers de eerste stap te laten doen in de EVC-procedure en op die manier de hoeveelheid tijd die assessoren kwijt zijn significant te verminderen. Bovendien is het mogelijk om deze benadering in de toekomst ook te gebruiken voor het personaliseren van leeractiviteiten.

Marco Kalz verdedigt zijn thesis op 16 oktober om 16.00 uur in Heerlen bij de Open Universiteit Nederland. Zijn promotor is prof. dr. E.J.R. Koper, co-promotor is dr. J.M. van Bruggen.

Over Marco Kalz

Marco Kalz (1975, Aken) heeft een onderwijsbevoegdheid voor special onderwijs en Duits voor voorgezet onderwijs. In 2003 behaalde hij zijn master media educatie en onderwijsontwerp. In 2002 werd hij onderzoeksassistent in de groep voor mediaeducatie en kennismanagement van de Universiteit van Duisburg, waar hij actief was op het gebied van het gebruik van mobiele apparatuur voor doceren en leren in hoger onderwijs. In 2004 trad hij in dienst van het nieuw opgerichte onderzoeksgroep voor onderwijstechnologie van de Fernuniversität Hagen. Zijn onderzoek was gericht op het gebruik van social software voor zelfgestuurde competentieontwikkeling. Sinds 2006 werkt hij bij het Centre for Learning Sciences and Technologies (CELSTEC) van de Open Universiteit Nederland, onder andere aan het Europese project TENCompetence.