Stationsgebied verder op de schop
Met het ontvangen van in totaal ¤ 1,3 miljoen rijkssubsidie kan het opknappen van het stationsgebied in Hoogeveen echt vorm krijgen. Het terrein van Arriva en de huidige P+R worden gesaneerd. En er komt een nieuw P+R terrein op de huidige locatie. De nieuwe voorziening betekent een verdubbeling van het aantal parkeerplaatsen. In totaal zijn er straks 388 parkeerplaatsen. Ook wordt het parkeerterrein voorzien van een heldere routing, goede verlichting en passende bestrating. Tenslotte wordt de P+R niet alleen via het stationsplein ontsloten, maar ook aangesloten op de Verlengde Griendtsveenweg.
Eerste fase sanering afgerond
Van de laatste en grootste bodemverontreiniging in het stationsgebied, het zogenaamde spoorgat, is de eerste fase van de sanering zo snel mogelijk aangepakt. Hierbij is een groot deel van het spoorgat al gesaneerd. Het gebied vanaf de Griendtsveenweg tot aan de P+R is helemaal schoongemaakt, waarbij ruim 27.000 kuub verontreinigde grond is afgegraven. Ook de vervuiling onder het bestaande kantoorpand van Crown-Point is hierbij meegenomen. Dit noemen we fase 1 van de sanering van het spoorgat. Door de afronding van deze sanering is het voor de ontwikkelende partijen mogelijk de eerste parkeerterreinen aan te leggen. Hierdoor kan er aan de achterzijde geparkeerd worden. Hiermee is een eerste stap gezet om het 'blik' zoveel mogelijk uit zicht te halen. Dit als onderdeel van het stedenbouwkundig plan voor het Kantorenpark, dat met het nieuwe gebouw van Schelhaas Makelaardij (na de Gouden Gids) steeds meer vorm krijgt.
Stap voor stap naar nieuwe P+R
Nu is fase 2 van het spoorgat aan de beurt, waarbij het terrein van de P+R en het Arriva-terrein worden gesaneerd. Als gevolg van deze sanering wordt niet alleen de busremise gesloopt, ook moet het huidige P+R terrein worden opgeheven. Dit betekent dat tijdelijke voorzieningen getroffen moeten worden voor het parkeren bij het station. Daarom wordt deze klus in fasen afgewerkt, te beginnen met:
1. Sloop loods Arriva en aanbrengen belijning op het gehele terrein van Arriva
2. In gebruik name terrein Arriva als tijdelijke P+R voorziening
3. Sanering van het huidige P+R terrein: slopen P+R, afgraven gronden, dempen saneringsput
4. Aanleggen nieuw P+R terrein op gesaneerd gebied
5. Na ingebruikname nieuwe P+R sanering van het terrein van Arriva en opheffing van de tijdelijke P+R
Er wordt direct gestart met de sloop van de Arriva loods en het inrichten van de tijdelijke P+R op het Arriva terrein aan de Crerarstraat. Op 23 oktober wordt de tijdelijke P+R in gebruik genomen, en de huidige P+R afgesloten. Vanaf 26 oktober starten de werkzaamheden aan de huidige P+R, waarna deze begin 2010 grotendeels gereed moet zijn. Eind april 2010 moet de hele klus geklaard zijn.
Goede samenwerkende partijen
Het slagen van deze grootschalige, ingewikkelde sanering is met name te danken aan de goede samenwerking tussen de gemeente, de NS, de Stichting Bodemsanering NS en de provincie Drenthe. Deze samenwerking is bekroond met een nominatie van de stichting SIKB voor de SIKBeker: een landelijke prijs voor ingewikkelde saneringsopgaven die op een innovatieve, voortvarende wijze en in goede samenwerking opgepakt zijn.
Informatie?
Op 20 oktober wordt om 19:30 uur in het TAS gebouw aan de Eisenhowerstraat een informatieavond gehouden. Als u vragen of opmerkingen heeft, of wilt horen hoe de plannen er in detail uitzien, bent u van harte welkom.
Afzender: college van B&W
Gemeente Hoogeveen