Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties
Inhoud pagina: Top 5 irritaties administratieve lasten sociale zekerheid
12 oktober 2009
Groen Licht De belangrijkste knelpunten voor de professionals in de
sociale zekerheid, blokkades die hen belemmeren hun échte werk uit te
oefenen, zijn in kaart gebracht. Dit betekent dat de weg nu open ligt
om deze knelpunten daadwerkelijk aan te pakken. Dit maakte
staatssecretaris Bijleveld vandaag bekend bij het werkbezoek dat zij
bracht aan de Intergemeentelijke Sociale Dienst Aa en Hunze, Assen en
Tynaarlo.
De belangrijkste knelpunten in de sociale sector zijn de
gebruiksvriendelijkheid van automatiseringssystemen; begrijpelijke
formulieren en taal; gebrekkige informatie-uitwisseling binnen
organisaties en tussen organisaties; en teveel momenten waarop
beleidswijzigingen worden voorgesteld.
Deze knelpunten zorgen samen voor behoorlijke administratieve lasten.
Zo besteedt de inkomensconsulent 53% van zijn dagtaak aan
administratieve taken. Van die taken wordt ruim een derde deel ervaren
als administratieve lasten.
Oplossingen zijn het digitaliseren van papieren trajecten, zodat
gegevens ook minder vaak hoeven worden aangeleverd. Bij de
administratieve lastenvermindering voor burgers, ook in portefeuille
van de staatssecretaris, is al veel ondernomen op het gebied van het
begrijpelijk maken van formulieren en het gebruik van begrijpelijke
taal. Ook voor de professionals biedt dit oplossingen, bijvoorbeeld
door formulieren samen te voegen.
Als oplossing voor de vele momenten van beleidswijzigingen, zal
Bijleveld in het kabinet voorstellen de ingangsdata van wetten te
beperken tot twee keer per jaar.
Bijleveld roept organisaties op professionals vertrouwen te geven.
Daardoor hoeven professionals zich minder te verantwoorden en hebben
zij dus minder administratieve lasten.
Samen met de vakdepartementen zullen de knelpunten in de sociale
sector worden aangepakt.
Staatssecretaris Bijleveld is binnen het kabinet verantwoordelijk voor
het verminderen van de regeldruk voor burgers, professionals en
mede-overheden. Zij doet dit door de belangrijkste knelpunten die deze
groepen ervaren in beeld te brengen en weg te werken. Zo wil zij in
2010 versneld de top-10 van irritaties van burgers in contacten met de
overheid hebben weggenomen.