1 1
> Retouradres: Postbus 20901, 2500 EX Den Haag
De voorzitter van de Tweede Kamer Plesmanweg 1-6
der Staten-Generaal 2597 JG Den Haag
Binnenhof 4 Postbus 20901
2500 EX Den Haag
2513 AA DEN HAAG T 070 351 61 71
F 070 351 78 95
Contactpersoon
-
T -
Ons kenmerk
VENW/DGLM-2009/2891
Uw kenmerk
Datum 12 oktober 2009 -
Onderwerp Reactie op de motie Agema over het Schelde-Seinekanaal Bijlage(n)
-
Geachte voorzitter,
In het Nota-overleg MIRT van 15 december 2008 heeft het lid Agema bij motie
gevraagd de mogelijkheden en beperkingen van het Schelde-Seinekanaal in kaart
te brengen. Hierbij ga ik in op dit verzoek.
Het Schelde-Seinekanaal draagt bij aan een goede bereikbaarheid van het
achterland van de havens in het gebied. Hierdoor wordt de binnenvaart
aantrekkelijker voor het goederenvervoer. Uit een studie in 2007 blijkt het effect
van het kanaal op de balans tussen de havens in de range van Le Havre tot
Hamburg neutraal te zijn. Naar verwachting zullen alle havens grofweg in dezelfde
mate profiteren van het kanaal. Gezien de goede positie van de Nederlandse
binnenvaart is de verwachting dat deze sector sterk zal kunnen profiteren van het
kanaal.
Voor de aanleg van het Schelde-Seinekanaal (Seine-Nord) zijn geen
werkzaamheden voorzien op Nederlands grondgebied. Nederland heeft wel altijd
steun uitgesproken voor het project, onder andere door de aanvraag voor een
TEN-subsidie te steunen. De toegekende steun van de Europese Commissie
bedraagt 420 miljoen voor het gehele project, inclusief de aanpassing van
toegangsvaarwegen. Hiervan is 350 miljoen bestemd voor het Franse gedeelte.
Van dit bedrag wordt 333 miljoen besteed aan de aanleg van het kanaal zelf.
De Franse president, de heer Sarkozy, heeft Seine-Nord tot prioriteit gekozen.
Hiermee wordt de haalbaarheid van de aanleg van het kanaal positief beïnvloed.
Mogelijke beperkingen liggen naar huidig inzicht op het vlak van de financiering.
Hierbij zijn tolheffing en de benutting van PPS-constructies voor de Franse
overheid essentiële elementen. Tolheffing is in Frankrijk een gebruikelijke manier
om de aanleg van infrastructuur te financieren. Volgens de Franse overheid is het
onaannemelijk dat het kanaal er zonder enige vorm van tolheffing zal komen.
In beginsel is elke lidstaat zelf verantwoordelijk voor investeringen in de goede
staat van de eigen infrastructuur. Hierbij kunnen lidstaten een beroep doen op
TEN-T-subsidies. Ten aanzien van een eventuele tolheffing dient er oog te zijn
voor het behouden van een gelijk speelveld voor de binnenvaart. Er dient te
worden gewaakt voor nadelige effecten op de modal split en de positie van de
binnenvaart in de logistieke keten.
a
Pagina 1 van 2
Nederland is betrokken bij een studie naar de internalisering van de externe
Datum
kosten van goederenvervoer op de route Amsterdam Parijs. De studie is een
gezamenlijk project van overheidsorganisaties in dit traject en wordt naar Ons kenmerk
verwachting in de zomer van 2010 opgeleverd. De studie geeft inzicht in de VENW/DGLM-2009/2891
hoogte van externe kosten bij de vier modaliteiten, mogelijke scenario's om die
externe kosten te internaliseren en de effecten daarvan op de modal split.
Nederland zal deze informatie betrekken bij de bepaling van een standpunt over
eventuele tolheffing op Seine-Nord.
Een PPS-structuur is volgens de Franse overheid eveneens een voorwaarde voor
het slagen van het project. Nederlandse betrokkenheid bij ontwerp en constructie
van Seine-Nord wordt vanuit Frankrijk uitdrukkelijk beoogd. Zo beschikt
Nederland naast kennis van waterbouw ook over relevante kennis en ervaring
met PPS.
De Franse overheid is in onderhandeling met consortia over het contract. Op de
tender hebben twee consortia gereageerd. De dialoog zal enige tijd duren, met als
doelstelling dat consortia veel invloed hebben op het ontwerp en de bouw.
Vooralsnog is er geen officieel tijdpad beschikbaar voor de afronding van de
onderhandelingen.
Verkeer en Waterstaat adviseert de verantwoordelijke Franse vaarwegbeheerder,
Voies Navigables de France (VNF) over Seine-Nord. VenW heeft
informatiebijeenkomsten georganiseerd voor het Nederlandse bedrijfsleven in
samenwerking met de Economische Voorlichtingsdienst, het Havenbedrijf
Rotterdam en VNF. Het bedrijfsleven is zodoende geïnformeerd over de
mogelijkheden actief betrokken te raken bij Seine-Nord.
Essentieel is dat het Schelde-Seine-kanaal zal bijdragen aan een verbetering van
de mogelijkheden voor de binnenvaart op de verbinding tussen de Rijn, het
Scheldebekken en de Seine.
Nederland ondersteunt deze ontwikkeling en zal bij de lopende herziening van het
TEN-T beleid en de daarbij behorende prioriteiten aandacht blijven vragen voor de
realisatie van het project.
Hoogachtend,
DE STAATSSECRETARIS VAN VERKEER EN WATERSTAAT,
J.C. Huizinga-Heringa
Pagina 2 van 2
Ministerie van Verkeer en Waterstaat