Bavaria zet haar belangrijkste biermerk opnieuw in de markt
12/10/2009 11:00
Bavaria NV
Lieshout, 12 oktober - Bavaria zet vandaag een grote stap in de toekomst. De bierbrouwer presenteert een geheel nieuwe uitstraling voor het merk Bavaria. Daarmee zet Bavaria haar belangrijkste biermerk opnieuw in de markt.
Om consumenten op de hoogte te brengen van het nieuwe uiterlijk van Bavaria is de brouwerij in Lieshout vandaag gesloten. De 800 werknemers zijn samen met de familie Swinkels, de eigenaren van de brouwerij, het land in getrokken om bij consumenten het bier dat zij in huis hebben om te ruilen voor kratten Bavaria nieuwe stijl. Voor ieder biertje dat in huis is, krijgen consumenten tijdens deze omruiloperatie twee keer zoveel Bavaria terug. In totaal zullen er tijdens deze omruilactie 50.000 kratten Bavaria worden omgeruild. Binnen anderhalf jaar zijn de vernieuwde producten ook verkrijgbaar in de andere 129 landen waar Bavaria actief is.
Bavaria voert de nieuwe uitstraling in een keer door op alle producten. Een operatie van deze omvang is in de sector nooit eerder vertoond. Niet alleen de krat, het blik en de vaatjes, in de supermarkt gaan er anders uitzien, maar ook de tap, glazen, uithangborden en alle andere materialen in de horeca. Daarmee doet Bavaria een van de grootste investeringen in haar geschiedenis. 'We doen een enorme investering in ons merk Bavaria, een grote stap naar de toekomst. Op deze manier bevestigen we dat Bavaria voorop wil blijven lopen in een zeer concurrerende biermarkt', aldus directievoorzitter Jan-Renier Swinkels van Bavaria.
Achtergrond
Bavaria is het op een na oudste familiebedrijf in Nederland. Om de eigenheid van dit biermerk te onderstrepen is de nieuwe vormgeving verankerd in het verleden van het familiebedrijf, dat al sinds 1680 zelfstandig vanuit het Brabantse Lieshout opereert. Al zeven generaties lang brouwt de familie Swinkels bier volgens haar eigen unieke familierecept. Onderdeel van het nieuwe uiterlijk van Bavaria is een icoon in de vorm van een kompas dat wijst naar het Zuiden. Dit kompas staat symbool voor de zelfstandigheid en de eigen koers van het familiebedrijf.
Ook de nieuwe vormelementen vinden hun oorsprong in de rijke geschiedenis van de brouwerij. Zo is de drie-eenheid van de gebroeders Swinkels waarvan de huidige eigenaren nog afstammen, als basis gebruikt voor de hele vormgeving van Bavaria. In de vormtaal van het nieuwe uiterlijk speelt daarom een driehoek met ronde zijkanten een belangrijke rol. In de toekomst is deze vorm te vinden op de fles en vele andere materialen. Het nieuwe driedimensionale glas is revolutionair in de horeca.
De kleur blauw, die sinds 1972 op de Bavaria-kratten te vinden is, is onderdeel van de gedaanteverandering van het merk. Daarom is vandaag, 12 oktober 2009, door Bavaria omgedoopt tot 'Blue Monday'.
Een foto van dit onderwerp is (rechtenvrij) beschikbaar op ANP Fotonet (www.anp-photo.com) en zichtbaar op www.perssupport.nl.