Tijdstip:11:21 (GMT+02:00)
Datum:12 Oktober 2009
Uitgever:APS Agency
IPTC Codes:04006000, 11009000, 11022000, 11024000
Trefwoorden:Lobby, Transparantie
Rubriek:Economie
APS:
"Meer openheid over lobbyen"
Dit is een origineel persbericht.
Burson-Marsteller pleit naar aanleiding van onderzoek voor register en gedragsregels Den Haag/Brussel 12 oktober 2009 - Lobbyen wordt in de meeste Europese landen gezien als nuttig onderdeel van het besluitvormingsproces - mits het op transparante wijze gebeurt. Dat blijkt uit het vandaag verschenen onderzoek van strategisch communicatiebureau Burson-Marsteller gehouden onder 500 hoge ambtenaren en politici in EU-lidstaten ('Guide to Effective Lobbying 2009'). In Nederland bestaan echter nog steeds geen regels die het werk van lobbyisten reguleren. Dat moet snel veranderen, zeggen Kees Boef en Michiel van Hulten van Burson-Marsteller. Een lobbyregister en gedragsregels voor bedrijven en organisaties zijn gewenst om recht te doen aan de volwassen rol die lobbyen in onze democratie heeft ingenomen.Lobbyen is een steeds meer geaccepteerd maatschappelijk verschijnsel. Bedrijven en organisaties willen in een vroegtijdig stadium mee kunnen praten over wetgeving die voor hen van belang is, terwijl ambtenaren en politici merken dat ze baat hebben bij een 'reality check' voordat hun plannen werkelijkheid worden. Uit het onderzoek van Burson-Marsteller dat vandaag is verschenen blijkt dat de energiesector, de gezondheidszorg en de landbouwsector de meest effectieve lobby hebben, zowel in Brussel als in Den Haag. Opmerkelijk genoeg worden Nederlandse bedrijven door Haagse beslissers niet gezien als goede belangbehartigers. Een belangrijke reden lijkt het relatieve gebrek aan transparantie in Nederland. Wanneer besluitvormers gevraagd worden wat zij belangrijk vinden bij een lobby, scoort transparantie het hoogst. Maar van de in het onderzoek ondervraagde ambtenaren en politici vindt 67% dat lobbyen in Nederland onvoldoende inzichtelijk geregeld is.Boef en Van Hulten pleiten er daarom voor een voorbeeld te nemen aan Europa, waar de meeste grote lobbykantoren zich hebben verbonden aan een gezamenlijke gedragscode (http://epaca.org/en/code-of-conduct/text-of-code/). Zo moeten lobbyisten bij ieder contact met de Europese overheid aangeven namens wie zij optreden. Daarnaast houdt de Europese Commissie sinds kort een vrijwillig register voor lobbyisten bij. Een logische vervolgstap zou zijn dit register een verplichtend karakter te geven, zodat ook kantoren die het met de transparantie niet zou nauw nemen, zich er niet langer aan kunnen onttrekken. In Nederland zou het bedrijfsleven het initiatief moeten nemen tot een gemeenschappelijke code met gedrags- en fatsoensregels met betrekking tot lobbyen, zodat beleidsmakers en lobbyisten weten wat ze aan elkaar hebben. Lobbyen, mits op zorgvuldige en ethische wijze uitgeoefend, draagt bij aan betere besluitvorming door beleidsmakers te voorzien van nieuwe informatie, argumenten en inzichten. Lobbyen vormt daarmee een onmisbaar onderdeel van onze parlementaire democratie en verdient het als dusdanig te worden behandeld - in de eerste plaats door lobbyisten zelf.http://www.burson-marsteller.eu/
Kees Boef is managing director van Burson-Marsteller Nederland. Daarvoor was hij o.m. werkzaam als als directeur public affairs van TNT en politiek-assistent van Wim Kok. Michiel van Hulten is een van de managing directors van Burson-Marsteller Brussel. Daarvoor was hij o.m. europarlementariër voor de PvdA.Voor meer informatie of een kopie van het onderzoek kunt u contact opnemen met:Kees Boef Managing-Director Burson-Marsteller NederlandAlexanderveld 92585 DB Den Haag070 302 1100 of 06 557 838 22Kees.boef@bm.com
ANP Pers Support, de redactie van hetANP is niet verantwoordelijk voor de inhoud van bovenstaand bericht.ANP Pers Support is een joint venture van het ANP en PR Newswire.
URLs
*
Copyright © 2002-2007 ANP Press Agency All Rights Reserved. |