Gemeente Bergambacht


Cliënten tevreden over de uitvoering van de Wet Maatschappelijke Ondersteuning

---

Bergambacht, 9 oktober 2009

Onafhankelijk onderzoek wijst uit dat cliënten en aanvragers van hulp bij het huishouden en gehandicaptenvoorzieningen nog steeds tevreden zijn over de dienstverlening. In totaal zijn 350 vragenlijsten toegestuurd en 176 geretourneerd. Een respons van 50%. De gemiddelde respons lag in Nederland dit jaar op 47%.

Voor de meeste cliënten (98%) voldoet de ondersteuning aan de verwachtingen. Ook zijn cliënten positief over de mate waarin ondersteuning helpt bij het zelfstandig wonen en meedoen aan de maatschappij (95%).

Toegang tot de ondersteuning
Cliënten geven de gemeente gemiddeld een rapportcijfer van 7,6 voor de aanvraagprocedure. Ook cliënten waarbij de aanvraag is afgewezen zijn tevreden over de procedure en geven de gemeente een 7,8 als cijfer. In vergelijking met de referentiegroep (een gemiddeld cijfer van 5,2) is dit een erg hoog cijfer.
Blijkbaar leggen de medewerkers van het WMO-Loket op een goede manier uit waarom een aanvraag niet wordt gehonoreerd of worden voldoende alternatieven aangeboden.

Hulp bij het huishouden
Voor de hulp bij het huishouden geven de cliënten de gemeente een gemiddeld cijfer van 8,0. Wat betreft de organisatie van de hulp bij het huishouden zijn de cliënten het meest tevreden over de telefonische bereikbaarheid (94%) en minder tevreden over de vervanging bij afwezigheid (68% was hier tevreden over).

Voorzieningen
Voor de voorzieningen (zoals rolstoelen, scootmobielen en woonvoorzieningen) hebben de cliënten de gemeente een 7,8 gegeven. In 2007 gaven de cliënten de gemeente hier nog maar een 6,9. Hierin is dus een duidelijke stijgende lijn te zien.
Wat betreft het Collectief Vervoer zijn de cliënten het meest ontevreden over de wachttijden (53% is ontevreden tot zeer ontevreden) en de omrijtijden (49% is ontevreden tot zeer ontevreden). Het meest tevreden zijn de cliënten over de prijs per rit (96% is tevreden tot zeer tevreden) en over het gemak van het bestellen (93% is tevreden).

WMO-Platform
48% van de cliënten gaf aan weleens van het platform te hebben gehoord. Van deze groep is 87% tevreden over de mate waarin het platform opkomt voor het belang van de cliënten.

Mantelzorg
Opvallend is dat 41% van de mantelzorgers in de gemeente zich geen mantelzorger voelt. De mantelzorgers hebben de grootste behoefte aan materiële en financiële steun (30%) en het minst aan ondersteuning op het gebied van arbeid en zorg (7%).
Van de mantelzorgers voelt 35% zich weleens oververmoeid of overbelast. 75% hiervan geeft aan dat dit komt door deze extra zorgtaak als mantelzorger. Driekwart van de groep weet waar men terecht kan voor ondersteuning of vragen. In de referentiegroep was dit maar 59%. Van de oververmoeide of overbelaste mantelzorgers geeft de grootste groep (36%) meer dan 25 uur hulp aan een naaste.


---