ProRail
Persbericht
01-10-2009
Fietstunnel Binnenhavenweg Lelystad in gebruik
Maandag 12 oktober 2009 is de nieuwe fietstunnel op de Binnenhavenweg
open. Fietsers die nu aan de westkant van de Binnenhavenweg richting
Houtribweg rijden, gaan dan door de fietstunnel aan de oostkant van de
Binnenhavenweg rijden. Deze aanpassing voor het fietsverkeer is nodig
vanwege de aanleg van de Hanzelijn. De Hanzelijn rijdt straks onder de
Binnenhavenweg door. De Combinatie Hanzelijn Nieuwe and v.o.f.
verricht de werkzaamheden in opdracht van ProRail.
Viaduct Binnenhavenweg/Houtribweg
Naast een routewijziging voor het fietsverkeer, zal ook het
autoverkeer een andere route gaan
rijden. Vanaf de Binnenhavenweg komt een verkeersviaduct over de
Houtribweg voor het
autoverkeer dat richting Bataviastad/Enkhuizen of richting
Dronten/Kampen rijdt. Het verkeersviaduct wordt later in het jaar in
gebruik genomen.
Verkeer moet door
De bouwwerkzaamheden aan de Binnenhavenweg lopen gelijk op met de
aanpassing van de
kruising A6/Houtribweg. Tijdens de werkzaamheden moeten de wegen
zoveel mogelijk
toegankelijk blijven voor het doorgaande verkeer. Inmiddels zijn de
contouren van de aanleg van de Hanzelijn goed zichtbaar. Eind 2009
moet de totale reconstructie van de A6/Houtribweg klaar zijn.
Hanzelijn
ProRail bouwt een nieuwe spoorlijn tussen Lelystad en Zwolle: de
Hanzelijn. Vanaf december 2012 duurt een treinreis tussen beide steden
slechts dertig minuten. Zodoende komen het noorden en noordoosten van
Nederland in reistijd veel dichter bij de Randstad te liggen. Ook
zorgt de Hanzelijn voor minder drukte op de Gooilijn en de Veluwelijn.
Langs de Hanzelijn verrijzen nieuwe stations in Dronten en Kampen en
wordt station Lelystad aangepast. Het tracé krijgt bovendien een
nieuwe brug over de IJssel tussen Hattem en Zwolle en een tunnel onder
het Drontermeer tussen Kampen en Dronten.
[s?pers.persberichten.actueel.regionaal.fietstunnelbinnenhavenweglelys
tadingebruik&category=Regionaal]