Ingezonden persbericht
Persbericht
BMW Ekris Motorsport rijder Ricardo van der Ende 2e in GT4 kampioenschap
Zandvoort, 11 oktober 2009 - Ekris Motorsport sloot het eerste Tango Dutch GT4 seizoen in stijl af. Met een overwinning van Ricardo van der Ende (Poeldijk) in de BMW M3 GT4 tijdens de eerste race op zaterdagmiddag lag er een goede basis voor een mooi weekend. Spijtig genoeg gaf de zondag een wat ander beeld te zien. Duncan Huisman (Rotterdam) viel in de tweede GT4 race tijdens de Formido Finaleraces op Circuit Park Zandvoort in de openingsronde uit, nadat hij was vertrokken van een tegenvallende 12e startplaats. De lange derde race op zondagmiddag begon voor Ekris Motorsport met een technisch defect in de opwarmronde. Een mankement dat weliswaar in de pits kon worden opgelost, maar voor de Ekris equipe in een achterstand van meerdere ronden resulteerde. Voor Ricardo van der Ende slonken daarmee ook een beetje de kansen op een tweede plaats in de titelstrijd. Nadat alle resultaten op een rij stonden bleek hij zelfs eenzelfde totaal aantal punten als zijn directe concurrent te hebben. Vervolgens werd er gekeken naar het aantal overwinningen van de betrokken rijders en daarbij maakte de zege van de dag er voor het verschil in het voordeel van Ricardo van der Ende. Hij mag zich daarmee de vice-kampioen van het Tango Dutch GT4 2009 noemen.
Voorafgaand aan het finaleweekend gebruikte het Ekris Motorsport Team de donderdag en vrijdag om de auto zo optimaal mogelijk af te stellen. "Met 70 kilo extra ballast in de wagen was dat ook echt nodig", legt Ricardo uit. "In alle rust hebben wij met het team aan de auto gewerkt en een goede balans en veel grip weten te vinden. In de natte kwalificatie kwam dat er ook zeker uit. We weten dat de Porsches op een natte baan bijna niet te kloppen zijn, maar het lukte mij om een derde startplaats voor de zaterdagrace te pakken en daarmee stond ik dus tussen de Porsches en op maar 9/100ste achter de nummer twee. Dat was echt een subliem rondje waarbij ik in de Tarzan misschien nog iets later had kunnen remmen. Vanaf die derde plaats had ik een super-start en lag al vrij snel op een tweede plaats. Direct achter Paul van Splunteren, mijn directe concurrent om de tweede plaats in het kampioenschap. Later in die race ging hij naar het Scheivlak wel heel erg dwars en maakte daarna nog wat kleine fouten. Hem echt passeren kon ik toen hij een schakelfoutje maakte. Eenmaal aan de leiding was het voor mij zaak om mij te concentreren en met hele constante rondetijden mijn voorsprong verder uit te bouwen. Dat lukte en die overwinning smaakte zeker naar meer!"
Race 2
Voor Duncan Huisman begon de tweede race vanaf een tegenvallende twaalfde startplaats. "Niet echt best natuurlijk, maar wel verklaarbaar", begint de Rotterdammer zijn verhaal. Omdat de baan snel droogde besloot de rijder zo lang mogelijk in de pits te wachten. "Met nog nauwelijks tien minuten op de klokken ben ik de baan op gegaan die op dat moment nog steeds niet helemaal droog was. Mijn eerste snelle ronde was nog niet helemaal optimaal, ik liet hier en daar nog wat liggen. De volgende ronde ging de mist in omdat men met gele vlaggen zwaaide en je weet dat je dan geen betere tijd mag neerzetten. In de derde ronde waren er geen gele vlaggen meer maar wilde Rory Bertram mij per se uitremmen voor de Audi bocht daar hadden we alle twee niets aan en zo kwam ik op P12 terecht", verklaart Huisman zijn trainingsresultaat.
"Mijn start was redelijk goed en ik wilde buitenom door de Tarzanbocht maar dat lukte niet echt. Bas Schothorst zat naast mij en besloot voor de Gerlach al niet rustig naar binnen te komen en ramde mij vol in de deur en op het linkervoorwiel. Vervolgens remde hij 'm ook nog eens een keer dood in de Gerlach, waardoor ik hem niet meer kon beremmen en 'm achterop raakte. Daarbij kwam mijn motorkap iets omhoog, waarna in de Slotermakerbocht hoodpins afbraken en de motorkap omklapte en het voorruit beschadigde. Voor mij zat er niet meer in dan naar de pits te rijden en de race voortijdig te besluiten."
Daar werd in de beschikbare tijd flink gehamerd en gebogen om de gehavende onderdelen weer enigszins in hun originele vorm terug te brengen. Uitgangspunt vormde daarbij om in de finalerace alles op alles te zetten en Ricardo voldoende punten te bezorgen voor de tweede plaats in het kampioenschap. Ook voor deze race stonden de rijders van Ekris Motorsport op een twaalfde positie op de startgrid. "Enige voordeel daarbij is dat onze directe concurrenten (equipe Van Splunteren/Bas Schothorst) nog achter ons staan. Voor onze kansen is dat goed, want als wij voor ze eindigen is die tweede plaats een feit. We mogen zelfs direct achter hun eindigen om die plaats veilig te stellen", analyseert Ricardo van der Ende zijn kansen voor de race. Bijkomend voordeel was dat de Ekris mannen nog twee nieuwe en twee bijna nieuwe banden voor deze race hadden liggen.
Race 3
Nog voor de derde race officieel was gestart meldde zich een technisch defect bij de Ekris Motorsport BMW. Duncan Huisman: "Toen ik vanaf de dummygrid vertrok deed ik dat al heel rustig, maar desondanks hoorde ik een flinke klap die ik herkende als dat een bout die uit het differentieel brak. Dat is al eens eerder gebeurd vandaar dat ik het herkende. Om dit probleem te voorkomen waren op vrijdag deze bouten al preventief vervangen, maar dat bleek dus niet voldoende om dit probleem te voorkomen. Ik ben de pits ingereden, maar het verhelpen van de problemen kostte ons vele ronden en die achterstand loop je niet meer in." Desondanks zijn de beide Ekris Motorsport rijders tot het uiterste gegaan, maar zagen hun inspanningen niet beloond met kampioenschapspunten. Na afloop werd dus allereerst gekeken naar de directe concurrenten en hun posities. "Op basis van wat wij nu weten sta ik nog steeds tweede", meldt Van der Ende met een brede lach op zijn gezicht. "Er is geen verschil in punten maar het aantal overwinningen is in mijn voordeel". Met dit resultaat manifesteert Ekris Motorsport zich met de BMW M3 GT4 heel sterk in een door Porsches gedomineerd veld.
Ekris Motorsport wordt dit jaar gesteund door: Ekris, Total, BMW Top Cover, DSP en Anti-Kraak.NL.
Uitslag Tango Dutch GT4 Championship Formido Finaleraces race 1:
1.Ricardo van der Ende (Ekris BMW M3GT4) 14 ronden in 25.57.160; 2. Christiaan Frankenhout (Porsche 997 GT4) op 4.362 en kampioen; 3. Paul van Splunteren (Porsche 997 GT4) op 5.031; 4. Nicky Pastorelli (Maserati Gran Turismo) op 6.813; 5. Ferdinand Kool (BMW Z4) op 7.679 en 6. Jan Joris Verheul (Aston Martin GT4) op 10.043.
Race 2:
1.Danny van Dongen (Corvette C6) 14 ronden in 25.47.974; 2. Henny Zumbrink (Corvette C6) op 1.657; 3. Rory Bertram (Porsche 997 GT4) op 16.557; 4. Phil Bastiaans (Porsche 997 GT4) op 19.312; 5. Ferdinand Kool (BMW Z4) op 19.463 en Duncan Huisman (Ekris BMW M3GT4) uitgevallen.
Race 3:
1.JanJoris Verheul (Aston Martin GT4) 26 ronden in 50.02.980; 2. Ferdinand Kool op 5682; 3.Simon Knap (BMW M3 GT4) op 16.732; 4. Pim van Riet (Aston Martin GT4) op 28.084; 5. Tim Buijs/Sebastiaan Bleekemolen (BMW M3 GT4) op 35.581 en Duncan Huisman en Ricardo van der Ende (Ekris BMW M3 GT4) 16 ronden.
Stand kampioenschap Tango Dutch GT4:
1 en kampioen Christiaan Frankenhout 121 punten; 2. Ricardo van der Ende 99; 3. Paul van Splunteren 99; 4. Bas Schothorst 95 en 7. Duncan Huisman 78.
Alle uitslagen zijn onder voorbehoud van technische keuringen en beslissingen van de sportcommissarissen.
Noot voor redacties