Ministerie van Economische Zaken
Vragen om automatische machtiging bij 'cold calling' verboden
10 oktober 2009 | nieuwsbericht | Telecom en consument
Vragen om een automatische machtiging bij `cold calling' is niet
toegestaan. De regel is dat wanneer een bedrijf nog geen relatie heeft
met een klant, hij deze niet ongevraagd via de telefoon om een
incassomachtiging mag vragen. Dat schrijft staatssecretaris Heemskerk
in een brief aan de Tweede Kamer naar aanleiding van een overleg over
diverse telecomonderwerpen op 1 juli 2009 jl.
'Verkoopmedewerkers die iemand ongevraagd bellen mogen, wanneer er nog
geen relatie met de klant is, niet vragen om hen telefonisch te
machtigen. Hiermee wordt voorkomen dat consumenten al aan allerlei
automatische betalingsstromen komen vast te zitten nog voordat men
iets op papier heeft gezien van het contract dat men telefonisch is
aangegaan,'aldus Heemskerk in een reactie.
Machtiging
Currence, de organisatie die het betalingsverkeer in Nederland
faciliteert, heeft laten weten dat wanneer zij klachten of signalen
van consumenten of anderen ontvangt dat consumenten bij 'cold calling'
toch gevraagd worden een machtiging te verstrekken, zij de hierbij
betrokken banken zal vragen corrigerend op te treden naar het
betreffende bedrijf. Wanneer banken hieraan geen gevolg geven, kunnen
zij op basis van de rules & regulations door Currence worden beboet,
of kan de licentieovereenkomst tussen Currence en de betreffende bank
worden opgezegd.
Spoedmaatregelen
In de brief zet Heemskerk verder uiteen dat hij in 2010 komt met
voorstellen waardoor de Consumentenautoriteit eerder kan optreden
tijdens een onderzoek naar malafide praktijken. In juni kondigde
Heemskerk al aan dat extra maatregelen nodig zijn, omdat soms aan het
begin van een onderzoek van de Consumentenautoriteit op voorhand al
duidelijk is dat het om overtredingen van het consumentenrecht gaat.
In zo'n geval zijn spoedmaatregelen nodig om te voorkomen dat meer
consumenten daar de dupe van worden. Dit kan nu nog niet.
Heemskerk is daarom van plan om een 'voorlopige last onder dwangsom'
in te voeren waarmee de Consumentenautoriteit gedurende een onderzoek
naar een bedrijf al kan optreden. Bij een 'voorlopige last onder
dwangsom' legt de Consumentenautoriteit een ondernemer dan de
verplichting op om de praktijken hangende het onderzoek direct te
staken of aan te passen op straffe van bijvoorbeeld een geldbedrag.
Ook onderzoekt Heemskerk of het mogelijk is dat bedrijven die
aanhoudend de regels overtreden naast een (voorlopige) last onder
dwangsom ook verplicht kunnen worden om contracten niet meer alleen
mondeling, maar ook schriftelijk af te handelen. Tot slot zal hij de
mogelijkheid van de Consumentenautorteit om consumenten tegen bepaalde
praktijken te waarschuwen, wettelijk verankeren.
Meer informatie:
Zie voor meer informatie de brief aan de Tweede Kamer.
Voor de pers: Edwin van Scherrenburg, woordvoerder Ministerie van
Economische Zaken, T 070-3796464, M 06-15028924,
e.v.vanscherrenburg@minez.nl
Meer informatie
* Kamerbrief Cold Calling brief | 10 oktober 2009 | Telecom en
consument | PDF document, 59 Kb Brief aan de
Tweede Kamer - Cold Calling - 10 oktober 2009
Verwante informatie
* Telecom en consument