Wakker Dier start diervriendelijk alternatief voor kiloknaller
(11 oktober 2009)
Wakkere Winkelaar: de vegetarische en biologische aanbiedingen van de
supermarkt op een rij.
Vanaf vandaag kan iedereen op de hoogte blijven van alle
diervriendelijke folderaanbiedingen van de zes grote supermarkten met
de `Wakkere Winkelaar' van Wakker Dier. Deze e-mailnieuwsbrief is een
alternatief voor de gewone supermarktfolder, waar meestal met
kiloknallers het dierenleed van de voorpagina spat. "Een kilo kip in
de aanbieding voor EUR 2,99 trekt misschien mensen naar de winkel.
Maar je kunt begrijpen dat het dier de prijs betaalt. Laat
supermarkten liever biologische producten promoten in de folder, in
plaats van dierenleed", aldus de woordvoerster van Wakker Dier. AH en
C1000 zetten de afgelopen zes maanden niet één keer biologisch vlees
in de folder. De Wakkere Winkelaar is een vervolgstap in de campagne
tegen kiloknallers. Afgelopen vrijdag startte Wakker Dier een
radiocampagne: "bij goedkoop vlees betalen dieren de prijs".
De Wakkere Winkelaar
Op www.wakkerdier.nl/wakkerewinkelaar kun je je inschrijven voor de
Wakkere Winkelaar. Je krijgt dan elke twee weken de aanbiedingen van
vleesvervangers en van biologisch vlees, zuivel en eieren in de mail.
De aanbiedingen komen van de grootste 6 supermarkten: Albert Heijn,
C1000, Super de Boer, Jumbo, Plus en Dirk/Bas/Digros. In de folder
staat ook welke supermarkt deze week géén diervriendelijke aanbieding
heeft.
Supermarkten hebben (te)veel invloed op consument
Met hun folders en aanbiedingen hebben supermarkten veel invloed op
wat de consument eet. Door de recessie is deze invloed nog
duidelijker: 44% van de consumenten let op aanbiedingen . En 14 cent
van elke uitgegeven euro gaat naar aanbiedingen . In februari trok
de Europese Commissie aan de bel vanwege de groeiende macht van
supermarkten. "Onmiskenbaar blijkt dat van elke euro die aan voeding
wordt uitgegeven, steeds minder bij de boer terecht komt en steeds
meer bij de verwerkers en supermarkten", aldus een woordvoerder van
het Landbouw-economisch instituut in Trouw . Wakker Dier wil dat
supermarkten verantwoordelijker omgaan met hun macht, en dat ook laten
zien in hun folders.
Supers komen afspraak niet na
In 2001 en 2004 besloten supermarkten gezamenlijk om het aandeel
biologische producten in de winkel op te krikken naar 10%. Het
percentage ligt helaas nog steeds onder de 5%. Begin dit jaar tekenden
de supermarkten weer een convenant. Ditmaal om de biologische afzet
met 10% per jaar te laten stijgen. "Met promotie-acties op de
winkelvloer en in de folders, een betere presentatie en meer
schapruimte willen de supermarkten de consument verleiden tot de
aankoop van nog meer biologische producten", aldus het Centraal Bureau
Levensmiddelenhandel dit voorjaar. De supers zijn tot nu toe echter
vooral bezig geweest kiloknallers aan te bieden: goedkope
bbq-pakketten, plofkipfilets en karbonades. Er is het afgelopen jaar
anderhalf keer zo vaak gestunt met vleesproducten, aldus de heer Van
der Lee, woordvoerder van grootslachter Vion in het Agrarisch Dagblad
op 3 september 2009 .
Wakker Dier zette de aanbiedingen in de folder van de afgelopen 6
maanden op een rij van AH,C1000, Plus, Dirk en Super de Boer.
Gezamenlijk zette zij 831 in vlees in de aanbieding waarvan maar 34
keer biologisch. 24 daarvan waren bij Dirk. Ook vleesvervangers werden
weinig gepromoot in de folder: 33 keer. Biologische zuivel werd 14
keer gepromoot van alle 767 keren dat zuivel in de folder een plaatje
had.
Wakker Dier
Wakker Dier ageert al maanden met radiospots tegen het stunten met
dierenleed. De eerste dit voorjaar ging over het kiloknallen van de
C1000: `het is niet wijs, zo stunten met de prijs'. Een andere
radiospot ging over goedkoop bbq-vlees: `dat goedkope karbonaadje had
bij jou op de bbq meer frisse lucht dan toen het nog een varken was'.
Vorige week starte Wakker Dier een uitgebreid radio-offensief tegen
goedkoop vlees in de supermarkt Met de Wakkere Winkelaar wil Wakker
Dier ook op een positieve manier de consument een strijdwapen geven
tegen de kiloknaller.
Stichting Wakker Dier