Gemeente Zijpe


Het Veiligheidsbureau Anna Paulowna, Schagen, Zijpe getoetst.

In 2005 werd de Veiligheidsregio Noord-Holland Noord geformeerd. Anna Paulowna, Schagen en Zijpe zijn drie van de 26 gemeenten die gezamenlijk de Veiligheidsregio NHN vormen.
Om helder te krijgen hoe het was gesteld met kwaliteit van de brandweerzorg en de voorbereiding op de rampenbestrijding bij de deelnemende gemeenten heeft er in 2005 een zgn. 0-meting plaatsgevonden.

Op totaal 77 normen zijn de gemeenten toen getoetst.

Duidelijk werd dat vele gemeenten niet of niet volledig voldeden aan de gestelde eisen. Ook voor onze drie gemeenten werd dit vastgesteld.

In overleg met alle gemeenten heeft de Veiligheidsregio een versterkingstraject opgesteld met als doel dat alle gemeenten daar per 1 januari 2010 aan voldoen. Om te kunnen beoordelen of de gemeenten de verbeterslag hebben gemaakt worden de gemeenten regelmatig getoetst door middel van een âAuditâ (dit is een controle op de gehele bedrijfsorganisatie).

Om te gaan voldoen aan de gestelde normen hebben de gemeenten Anna Paulowna, Schagen en Zijpe de handen ineen geslagen en in 2007 een samenwerkingsovereenkomst gesloten om gezamenlijk de brandweerzorg en rampenbestrijding aan te pakken en op het niveau te brengen en te houden, zoals dit is afgesproken. Hiervoor hebben zij het Veiligheidsbureau opgericht.

Â

Inmiddels heeft er weer een âAuditâ plaatsgevonden voor de drie gemeenten. In de onderstaande tabel is te zien, dat het verbetertraject zijn vruchten afwerpt, vooral doordat het Veiligheidbureau in september 2008 operationeel is geworden. Het percentage geeft het aantal normen aan waarop voldoende of ruim voldoende is gescoord.

Â

Gemeente

2005

2006

2007/2008

2009

Anna Paulowna

55%

33%

29%

84%

Schagen

42%

42%

44%

88,3%

Zijpe

15%

36%

42%

88,3%

Â

Door een grote hoeveelheid zaken op elkaar af te stemmen, zie je dat daarmee de norm al vrij snel kan worden behaald. Denk aan dezelfde uitrukprocedures voor de brandweerkorpsen; de zorg dat er altijd 6 brandweerlieden op de auto zitten op het moment dat de kazerne wordt verlaten; zorgen dat de uitrukvoertuigen op een zelfde wijze zijn ingericht met een standaardbepakking. Zo is er ook veel makkelijker een uitwisseling van personeel mogelijk binnen de drie gemeenten.

Â

Verder is er afgesproken dat, bij een melding, wordt uitgerukt vanuit de kazerne die het dichts bij het opgegeven adres is gelegen. Ook op het niveau van bedrijfsplannen, procedures en de interne organisatie is veel vooruitgang geboekt.

Â

Maar er is ook zorg en nog het nodige te verbeteren.

Doordat wij met vrijwilligers werken lukt het niet altijd om binnen de norm van 8 tot12 minuten na een melding bij de brand of het ongeval te zijn. Verder speelt de bezetting een rol. Het is soms lastig om op bepaalde tijden van de dag voldoende vrijwilligers beschikbaar te hebben om met de genoemde zes brandweerlieden te kunnen uitrukken.

Â

Een andere punt is bijvoorbeeld de problematiek van verkeersdrempels. Waar je aan de ene kant het verkeer wilt afremmen voor te snel rijden, wil je aan de andere kant dat een brandweervoertuig zo snel mogelijk ter plaatse is.

Â

Kortom; als we op deze wijze doorgaan voldoen de brandweerkorpsen van Anna Paulowna, Schagen en Zijpe per 1 januari 2010 aan de gestelde normen.

Â