Gemeente Zijpe
Het Veiligheidsbureau Anna Paulowna, Schagen, Zijpe getoetst.
In 2005 werd de Veiligheidsregio Noord-Holland Noord geformeerd. Anna
Paulowna, Schagen en Zijpe zijn drie van de 26 gemeenten die
gezamenlijk de Veiligheidsregio NHN vormen.
Om helder te krijgen hoe het was gesteld met kwaliteit van de
brandweerzorg en de voorbereiding op de rampenbestrijding bij de
deelnemende gemeenten heeft er in 2005 een zgn. 0-meting
plaatsgevonden.
Op totaal 77 normen zijn de gemeenten toen getoetst.
Duidelijk werd dat vele gemeenten niet of niet volledig voldeden aan
de gestelde eisen. Ook voor onze drie gemeenten werd dit vastgesteld.
In overleg met alle gemeenten heeft de Veiligheidsregio een
versterkingstraject opgesteld met als doel dat alle gemeenten daar per
1 januari 2010 aan voldoen. Om te kunnen beoordelen of de gemeenten de
verbeterslag hebben gemaakt worden de gemeenten regelmatig getoetst
door middel van een âAuditâ (dit is een controle op de gehele
bedrijfsorganisatie).
Om te gaan voldoen aan de gestelde normen hebben de gemeenten Anna
Paulowna, Schagen en Zijpe de handen ineen geslagen en in 2007 een
samenwerkingsovereenkomst gesloten om gezamenlijk de brandweerzorg en
rampenbestrijding aan te pakken en op het niveau te brengen en te
houden, zoals dit is afgesproken. Hiervoor hebben zij het
Veiligheidsbureau opgericht.
Â
Inmiddels heeft er weer een âAuditâ plaatsgevonden voor de drie
gemeenten. In de onderstaande tabel is te zien, dat het
verbetertraject zijn vruchten afwerpt, vooral doordat het
Veiligheidbureau in september 2008 operationeel is geworden. Het
percentage geeft het aantal normen aan waarop voldoende of ruim
voldoende is gescoord.
Â
Gemeente
2005
2006
2007/2008
2009
Anna Paulowna
55%
33%
29%
84%
Schagen
42%
42%
44%
88,3%
Zijpe
15%
36%
42%
88,3%
Â
Door een grote hoeveelheid zaken op elkaar af te stemmen, zie je dat
daarmee de norm al vrij snel kan worden behaald. Denk aan dezelfde
uitrukprocedures voor de brandweerkorpsen; de zorg dat er altijd 6
brandweerlieden op de auto zitten op het moment dat de kazerne wordt
verlaten; zorgen dat de uitrukvoertuigen op een zelfde wijze zijn
ingericht met een standaardbepakking. Zo is er ook veel makkelijker
een uitwisseling van personeel mogelijk binnen de drie gemeenten.
Â
Verder is er afgesproken dat, bij een melding, wordt uitgerukt vanuit
de kazerne die het dichts bij het opgegeven adres is gelegen. Ook op
het niveau van bedrijfsplannen, procedures en de interne organisatie
is veel vooruitgang geboekt.
Â
Maar er is ook zorg en nog het nodige te verbeteren.
Doordat wij met vrijwilligers werken lukt het niet altijd om binnen de
norm van 8 tot12 minuten na een melding bij de brand of het ongeval te
zijn. Verder speelt de bezetting een rol. Het is soms lastig om op
bepaalde tijden van de dag voldoende vrijwilligers beschikbaar te
hebben om met de genoemde zes brandweerlieden te kunnen uitrukken.
Â
Een andere punt is bijvoorbeeld de problematiek van verkeersdrempels.
Waar je aan de ene kant het verkeer wilt afremmen voor te snel rijden,
wil je aan de andere kant dat een brandweervoertuig zo snel mogelijk
ter plaatse is.
Â
Kortom; als we op deze wijze doorgaan voldoen de brandweerkorpsen van
Anna Paulowna, Schagen en Zijpe per 1 januari 2010 aan de gestelde
normen.
Â