Tweede KMO Marketing Congres op 9 oktober 2009
24/09/2009 11:04
DESMYTTERE & PARTNERS BVBA
Na het grote succes van vorig jaar vindt op 9 oktober 2009 voor de tweede keer in België het marketingcongres plaats dat zich specifiek richt tot de Belgische KMO's. De bedoeling is op één dag de marketing- en communicatiekennis van KMO's een flinke stimulans te geven door praktische informatie te verschaffen die deze doelgroep aanspreekt. De KMO-markt kent een eigen specificiteit en is zeer praktisch en no-nonsens georiënteerd. De meeste congressen, workshops en seminaries zijn voor deze doelgroep minder interessant omdat de presentaties niet aansluiten bij de leefwereld van de KMO's. Het KMO marketingcongres wil hieraan tegemoet komen met een programma dat onmiddellijk bruikbare kennis aanbiedt.
Het thema dit jaar is : Progressie in tijden van recessie. Een actueel en nuttig onderwerp, want het is juist in deze economisch moeilijkere tijden dat ondernemingen de neiging hebben om in hun marketingplannen te snoeien. Het programma is ook dit jaar zo opgesteld dat deelnemers buitengaan met tips die ze metee
Op 9 oktober 2009 wordt in het congrescentum Ter Elst in Edegem, vlak bij Antwerpen, het tweede KMO marketingcongres gehouden. Het wordt georganiseerd door Peter Desmyttere, in samenwerking met 360° Academy en een aantal partners.
Het idee om informatie rond marketing en communicatie, specifiek gericht naar de KMO-markt te brengen speelde al lang bij Ine van Dongen, oprichter van de 360° Academy. "De KMO-sector is een zeer dynamische groeimarkt", zegt ze. "Alleen mankeert het de ondernemers op deze specifieke markt dikwijls aan marketingkennis. Maar ook aan tijd om deze kennis te vergaren en aan middelen om er iets mee te doen." Toevallig kwam zij in contact met Peter Desmyttere, auteur van het boek "101 marketingtips voor ondernemers" en onafhankelijk consulent gespecialiseerd in marketingadvies en begeleiding van KMO's. "Zijn boek biedt precies waar veel KMO-ers op zitten te wachten: praktische tips waar je onmiddellijk mee weg kunt, rechttoe rechtaan geschreven in een taal die elke ondernemer aanspreekt." De ideale basis voor een verdere samenwerking.
"Door mijn werk sta ik dicht bij de KMO-marketingproblematiek", zegt Peter Desmyttere. "Er is een grote behoefte aan informatie, maar tijd om workshops te volgen is er niet altijd. Al vlug kwamen we uit op het idee van een congres te organiseren, dat even rechttoe rechtaan en praktisch is als het boek."
Programma
De 7 sprekers zijn gespecialiseerd in één facet van de marketingdienstverlening, maar vooral zelf KMO-ers of werken in een bedrijf dat zich richt tot KMO's. Ze spreken dus de taal van hun publiek. "Op dit congres willen we geen academische hoogdraverij, of onbetaalbare internationale voorbeelden. Het wordt een programma dat zich focust op rentabiliteit: in deze budgetgevoelige periode telt elke communicatiecent, en er wordt verwacht dat die flink opbrengt", gaat Desmyttere verder. "De bedoeling is deelnemers direct toepasbare informatie mee te geven." En voor een betaalbare prijs. "Als ze buitenkomen met 10 bruikbare tips, dan heeft hen dat ten hoogste net iets minder dan 20¤ per tip gekost." De bedoeling is van het congres een jaarlijkse ontmoeting voor KMOers te maken. Het congres richt zich voorlopig uitsluitend tot Vlaamse KMO's. Voor de toekomst wordt onderzocht of een nationaal congres haalbaar is.
Voor het volledige programma en informatie over de sprekers klik hier: www.kmomarketingcongres.be/programma
Netwerking Ook aan netwerking, een belangrijk aspect van elk congres, werd gedacht. "Met eensgelijken over onderwerpen van gedachten wisselen en nuttige contacten leggen is een belangrijk onderdeel van dergelijke samenkomsten", legt Desmyttere uit.
Testimonials
De eerste editie was meteen een groot succes. Dit zeiden congresgangers erover:
Marc Degreef, Zaakvoerder, Almasi:
"Het is een echte aanrader. Ik kom zeker opnieuw, en neem weer een klant mee. Het was zeer interessant."
Leen Wouters, marketingverantwoordelijke Uitg. De Boeck:
"Het congres heeft me zeker iets bijgebracht. Het aanbod was gevarieerd en toch to the point. Ik was gekomen met een collega, dus dit jaar komen we weer met twee en misschien met een collega extra. Ik kijk er echt naar uit!"
Koen Philips, managing partner Glue:
"Het vorig congres bood een mooie waaier van onderwerpen. Het was gevarieerd en interessant. Geen gespecialiseerd en hoogdravend congres, de sfeer zat goed. Ik heb goed kunnen netwerken. Ik was gekomen voor de internetonderwerpen, maar de voordrachten die me normaal niet interesseren zoals sales en persrelaties, hebben met toch iets bijgebracht.
Chris Leon, Zaakvoerder Eventually Productions
"Het congres was zeker de moeite waard. De congrestas die we meekregen was interessant, omdat je huiswaarts keert met enige bagage. Dat blijft hangen."
Patrick Moens, Dynamoo:
"Er zijn altijd dingen die je weet en toepast. Zo'n dag stilstaan bij een aantal materies waar je mee bezig bent is goed."
Jef Schrauwen, medezaakvoerder Schrijnwerkerij Eddy Schrauwen:
"Als het weer zo interessant is als vorig jaar zal ik er zeker bijzijn."
Praktisch
Het congres vindt plaats op 9 oktober in congrescentrum Ter Elst in Edegem. Vanaf 8u30 is er onthaal, na de laatste voordracht, voorzien rond 17u, volgt een receptie.
Deelname
Het congres is toegankelijk voor iedereen. De inschrijvingsprijs bedraagt ¤190. Vroegboekers (inschrijven voor 15 september) betalen ¤150. De partners bieden hun leden ook een korting aan (inlichtingen via de partners).
Voor eventuele hyperlinks en bijlagen:
Zie het origineel