Ingezonden persbericht
Diederik Samsom (PvdA) tijdens uitreiking eerste certificaat duurzame Stadsdistributie :
'Milieu zones beter handhaven'
Cargohopper chauffeur Mike van Rooijen (20) ontving vanmorgen uit handen van gedeputeerde van de provincie Utrecht Wouter de Jong en wethouder beheer openbare ruimte en mobiliteit van Utrecht Ingrid de Bondt het eerste officiële certificaat duurzame Stadsdistributie. De bijeenkomst werd bijgewoond door de PvdA Tweede Kamerleden Hans Spekman en Diederik Samsom. Tijdens de korte discussie die volgde liet de laatste zich kritisch uit over het handhaven van de milieuzones in Nederlandse binnensteden.
De kersvers gecertificeerde Cargohopper chauffeur Mark van Rooijen was even helemaal beduusd. Waren al die politici speciaal voor hem gekomen? Maar zijn training in klantvriendelijkheid die een onderdeel is van zijn opleiding als binnenstadchauffeur redde hem. Breed glimlachend nam hij beleefd het erepapier in ontvangst en even later was hij druk in de weer met het uitleggen van de voordelen van het Cargohoppersysteem aan de verzamelde pers: Mike krijg je niet gek. Hoewel hij als trainee begon hij aan zijn opleiding met de gedachte chauffeur te worden op een grote vrachtwagen, geniet hij nu dagelijks van zijn baan als chauffeur op Cargohopper. "Ik maak in de Utrechtse binnenstad wel gekkere dingen mee met mijn 16 meter lange distributietrein. Tijdens mijn opleiding heb ik inmiddels geleerd dat als je op een duurzame manier goederen vervoert, de mensen dat over algemeen prachtig vinden. Zeker ook omdat mijn Cargohopper zo lekker smal is en ik dus vrijwel nergens het verkeer echt hinder tijdens mijn werk. Vergeleken bij het werk van een gewone chauffeur op een bestelwagen vind ik dat ik als eco chauffeur eigenlijk een erebaan heb. Ik kan het iedereen aanbevelen."
Of Mike in de nabije toekomst veel collega's in het duurzame transport gaat krijgen, ligt voor een deel in handen van de politiek. Zeker op lokaal niveau is die weliswaar regelgevend bezig zoals de Utrechtse wethouder Ingrid de Bondt nog eens benadrukte tijdens een kort debat tussen de aanwezige vertegenwoordigers van de verschillende bestuurslagen. Maar in de praktijk laat dat nog wel wat ruimte voor verbetering. Met name Samsom, Spekman en De Jong stelde zich kritisch op ten opzichte van de handhaving van dit soort regelgeving die toch bedoeld is om binnensteden te ontlasten en de leefkwaliteit te verbeteren. Diederik Samsom was het meest stellig in zijn opvatting dat als je milieuzones instelt, je ze ook moet handhaven. Zeker ook om nieuwe duurzame distributie initiatieven de optimale kans te geven zich voorspoedig te ontwikkelen. "Amsterdam laat zien dat het de stad ook werkelijk ernst is." De Jong voegde daaraan toe dat hier ook de Provincies in hun als toezichthouder een actieve rol hebben. "Wij kunnen steden weliswaar niet dwingen maar wel een vinger aan de pols houden."
De Tweede Kamerleden Spekman en Samsom stelden met het omdraaien van een schakelaar de zonnepanelen op Cargohopper officieel in gebruik. Daarmee werd het eerste deel van de pilot officieel afgesloten. Het tweede deel, hoe Cargohopper zich in winterse omstandigheden gaat houden, kan nu beginnen. Daartoe krijgt het voertuig komende week andere panelen, die speciaal bij grijs weer een hogere opbrengst hebben. Tot nu toe werd sinds 18 augustus 3341 kW/u stroom gegenereerd: meer dan een gemiddeld huishouden per jaar verbruikt. De pilot met zonne-energie wordt gesubsidieerd door de Provincie Utrecht.
Het certificaat chauffeur duurzame stadsdistributie is een initiatief van VTL, de grootste opleider in het transport en logistiek in Nederland. Het certificaat benadrukt het belang, om leerlingchauffeurs via projecten als Cargohopper bekend te maken met de nieuwe technieken die het rijden op alternatieve energie met zich meebrengen. Mariël Oolthuis van VTL vindt dat dit soort nieuwe vervoersmethoden ook bijzonder geschikt zijn, jongeren te interesseren voor het transport. "De meeste stagiaires zijn nog te jong om op een vrachtwagen te mogen rijden als ze met hun opleiding beginnen. Ze worden dan ook vaak te werk gesteld in de loods. Bij projecten als Cargohopper kunnen al vrij snel zelf rijden. Niet alleen doen ze zo veel meer ervaring op, ook hun belangstelling en enthousiasme voor het vak is daarmee gebaat. En daarmee overwinnen wij een grote bottleneck bij onze pogingen ook voor de toekomst voldoende nieuwe chauffeurs te kunnen blijven afleveren. De beroepsgroep vergrijst en de instroom blijft achter."
Ingezonden persbericht