Ingezonden persbericht


Persbericht

8% consumenten actief op zoek naar nieuwe woning

Driekwart koopwoningzoekenden raadpleegt algemene aanbodsites

Momenteel is 8% van de consumenten actief op zoek naar een nieuwe woning. Nog eens 27% is latent woningzoekend en houdt zich aanbevolen voor een nieuwe woonruimte. Driekwart (73%) van de mensen die op zoek zijn naar een koopwoning doet dat op algemene woningaanbodsites, zoals funda.nl. Onder huurwoningzoekenden is dat aandeel met 31% veel kleiner. Dit blijkt uit onderzoek van WoonKennis ten behoeve van het WoonKennis Jaarrapport 2009/2010.

Het oriëntatiegedrag van mensen die een nieuwe woning zoeken verschilt per type woonconsument. Diverse aspecten zoals leeftijd of inkomen spelen hierbij een rol. De grootste verschillen zijn echter te vinden tussen woonconsumenten die zoeken naar een koop- of een huurwoning. Ook actieve en latente woningzoekenden oriënteren zich verschillend. Helft koopwoningzoekenden zoekt op makelaarssites
Bijna driekwart (73%) van de koopwoningzoekenden raadpleegt algemene aanbodsites als funda.nl of jaap.nl. Daarnaast bezoekt ruim de helft (51%) van de koopwoningzoekenden websites van makelaars. Mensen die zich oriënteren op een huurwoning zoeken hun heil minder vaak op de website van de makelaar. Zes op de tien van deze groep surft juist naar het online aanbod van de woningcorporaties. Mensen die een nieuwe woning zoeken, maar geen voorkeur hebben voor huurof koopwoningen, blijken zich veel breder te oriënteren. Naast de bovengenoemde websites kijkt een aanzienlijk deel van hen ook in huis-aan-huisbladen en naar advertenties in etalages of winkels. Informatiebronnen ter oriëntatie nieuwe woning (in %)* Koopwoning Huurwoning Geen
voorkeur
Algemene woningaanbod sites (funda.nl, jaap.nl) 73 31 58 Sites van makelaars 51 17 59
Sites van woningcorporaties 12 61 47
Lokale weekkrant/huis-aan-huisblad 26 26 54
Advertentie in etalage/winkel 18 5 42
Regionaal dagblad 17 21 20
Bekenden/netwerk 18 18 17
Algemene zoekmachines (google.nl) 13 10 23
Anders, namelijk 4 6 0
Weet niet/geen mening 1 1 0
Bron: WoonKennis, september 2009
*Top-8 van antwoorden. Zie het WoonKennis Jaarrapport 2009/2010 voor de volledige lijst. Verschillen actief/latent woningzoekenden
Ook is er een verschil tussen actieve en latente koopwoningzoekenden. In het koopsegment blijken latent woningzoekenden vaker algemene aanbodsites te bezoeken dan actieve zoekers (75% tegen 65%). Dat ligt waarschijnlijk aan het algemene karakter van die sites als funda.nl of jaap.nl. Actieve zoekers bezoeken namelijk vaker de makelaar online (58%). Dat is al een concretere stap in het koopproces. De recessie blijkt het aandeel actieve woningzoekenden nauwelijks te beïnvloeden. Vorig jaar was 9% van de Nederlanders woningzoekend, tegen 8% in 2009. Dit komt doordat veranderingen in gezinssamenstellingen door levensfase, samenwonen of scheidingen gewoon doorgaan in crisistijd. Wel is het aandeel latent woningzoekenden gedaald van 31% naar 27%. De onzekere economische tijd zorgt dat meer mensen het idee van een verhuizing los hebben gelaten. Oriëntatiekanalen koopwoningzoekenden actief/latent (in %)* Actief
koopwoningzoekend
Latent
koopwoningzoekend
Algemene woningaanbod sites (funda.nl, jaap.nl) 65 75 Sites van makelaars 58 49
Lokale weekkrant/huis-aan-huis blad 19 28
Advertentie in etalage/winkel 15 19
Borden langs de weg/bouwlocatie 18 14
Regionaal dagblad 14 17
Sites van woningcorporaties 15 11
Algemene zoekmachines (google.nl) 14 12
Anders, namelijk 6 3
Weet niet/geen mening 4 1
Bron: WoonKennis, september 2009
*Top-8 van antwoorden. Zie het WoonKennis Jaarrapport 2009/2010 voor de volledige lijst. Grote populariteit online oriëntatiebronnen
De overeenkomst tussen koop- en huurwoningzoekenden is het gebruik van internet als oriëntatiebron. Bovenaan de lijst van populairste informatiebronnen staan namelijk algemene woningaanbodsites, sites van makelaars en sites van woningcorporaties. De meer traditionele informatiebronnen worden nog vooral geraadpleegd door woningzoekenden zonder voorkeur voor koop of huur en latent woningzoekenden. De diverse internetkanalen bedienen een doelgroep met heldere wensen. Hoe minder gericht woonconsumenten op zoek zijn, hoe diverser de gebruikte oriëntatiekanalen.
WoonKennis Jaarrapport Nederland 2009/2010
De volledige lijst van oriëntatiebronnen die woningzoekenden raadplegen in de zoektocht naar een nieuwe woning, vindt u binnenkort terug in het WoonKennis Jaarrapport Nederland 2009/2010. Het hoofdstuk Oriëntatiegedrag woningzoekenden zal uitgebreid op dit thema ingaan. Het WoonKennis Jaarrapport geeft u gemakkelijke en concrete handvatten om uw beleid uit te stippelen. Hierdoor is dit rapport een onmisbaar naslagwerk van menig commercieel beleidsmaker in de woonmarkt. Voor volledige informatie of om het rapport te bestellen kunt u hier klikken. U kunt daarnaast ook altijd contact opnemen met Frank Oberink van BouwKennis via oberink@bouwkennis.nl of 010-2066996. WoonKennis is een product van BouwKennis, uitgever van marktinformatie over de bouw-, installatie-, woon-, en vastgoedmarkt. De producten van WoonKennis ondersteunen managers bij het bepalen en invullen van het strategisch beleid.



Ingezonden persbericht