Ingezonden persbericht
Persbericht
8% consumenten actief op zoek naar nieuwe woning
Driekwart koopwoningzoekenden raadpleegt algemene aanbodsites
Momenteel is 8% van de consumenten actief op zoek naar een nieuwe woning. Nog eens 27%
is latent woningzoekend en houdt zich aanbevolen voor een nieuwe woonruimte. Driekwart
(73%) van de mensen die op zoek zijn naar een koopwoning doet dat op algemene
woningaanbodsites, zoals funda.nl. Onder huurwoningzoekenden is dat aandeel met 31% veel
kleiner. Dit blijkt uit onderzoek van WoonKennis ten behoeve van het WoonKennis
Jaarrapport 2009/2010.
Het oriëntatiegedrag van mensen die een nieuwe woning zoeken verschilt per type woonconsument.
Diverse aspecten zoals leeftijd of inkomen spelen hierbij een rol. De grootste verschillen zijn echter te
vinden tussen woonconsumenten die zoeken naar een koop- of een huurwoning. Ook actieve en
latente woningzoekenden oriënteren zich verschillend.
Helft koopwoningzoekenden zoekt op makelaarssites
Bijna driekwart (73%) van de koopwoningzoekenden raadpleegt algemene aanbodsites als funda.nl
of jaap.nl. Daarnaast bezoekt ruim de helft (51%) van de koopwoningzoekenden websites van
makelaars. Mensen die zich oriënteren op een huurwoning zoeken hun heil minder vaak op de
website van de makelaar. Zes op de tien van deze groep surft juist naar het online aanbod van de
woningcorporaties. Mensen die een nieuwe woning zoeken, maar geen voorkeur hebben voor huurof
koopwoningen, blijken zich veel breder te oriënteren. Naast de bovengenoemde websites kijkt een
aanzienlijk deel van hen ook in huis-aan-huisbladen en naar advertenties in etalages of winkels.
Informatiebronnen ter oriëntatie nieuwe woning (in %)*
Koopwoning Huurwoning Geen
voorkeur
Algemene woningaanbod sites (funda.nl, jaap.nl) 73 31 58
Sites van makelaars 51 17 59
Sites van woningcorporaties 12 61 47
Lokale weekkrant/huis-aan-huisblad 26 26 54
Advertentie in etalage/winkel 18 5 42
Regionaal dagblad 17 21 20
Bekenden/netwerk 18 18 17
Algemene zoekmachines (google.nl) 13 10 23
Anders, namelijk 4 6 0
Weet niet/geen mening 1 1 0
Bron: WoonKennis, september 2009
*Top-8 van antwoorden. Zie het WoonKennis Jaarrapport 2009/2010 voor de volledige lijst.
Verschillen actief/latent woningzoekenden
Ook is er een verschil tussen actieve en latente koopwoningzoekenden. In het koopsegment blijken
latent woningzoekenden vaker algemene aanbodsites te bezoeken dan actieve zoekers (75% tegen
65%). Dat ligt waarschijnlijk aan het algemene karakter van die sites als funda.nl of jaap.nl. Actieve
zoekers bezoeken namelijk vaker de makelaar online (58%). Dat is al een concretere stap in het
koopproces. De recessie blijkt het aandeel actieve woningzoekenden nauwelijks te beïnvloeden.
Vorig jaar was 9% van de Nederlanders woningzoekend, tegen 8% in 2009. Dit komt doordat
veranderingen in gezinssamenstellingen door levensfase, samenwonen of scheidingen gewoon
doorgaan in crisistijd. Wel is het aandeel latent woningzoekenden gedaald van 31% naar 27%. De
onzekere economische tijd zorgt dat meer mensen het idee van een verhuizing los hebben gelaten.
Oriëntatiekanalen koopwoningzoekenden actief/latent (in %)*
Actief
koopwoningzoekend
Latent
koopwoningzoekend
Algemene woningaanbod sites (funda.nl, jaap.nl) 65 75
Sites van makelaars 58 49
Lokale weekkrant/huis-aan-huis blad 19 28
Advertentie in etalage/winkel 15 19
Borden langs de weg/bouwlocatie 18 14
Regionaal dagblad 14 17
Sites van woningcorporaties 15 11
Algemene zoekmachines (google.nl) 14 12
Anders, namelijk 6 3
Weet niet/geen mening 4 1
Bron: WoonKennis, september 2009
*Top-8 van antwoorden. Zie het WoonKennis Jaarrapport 2009/2010 voor de volledige lijst.
Grote populariteit online oriëntatiebronnen
De overeenkomst tussen koop- en huurwoningzoekenden is het gebruik van internet als
oriëntatiebron. Bovenaan de lijst van populairste informatiebronnen staan namelijk algemene
woningaanbodsites, sites van makelaars en sites van woningcorporaties. De meer traditionele
informatiebronnen worden nog vooral geraadpleegd door woningzoekenden zonder voorkeur voor
koop of huur en latent woningzoekenden. De diverse internetkanalen bedienen een doelgroep met
heldere wensen. Hoe minder gericht woonconsumenten op zoek zijn, hoe diverser de gebruikte
oriëntatiekanalen.
WoonKennis Jaarrapport Nederland 2009/2010
De volledige lijst van oriëntatiebronnen die woningzoekenden raadplegen in de zoektocht naar een
nieuwe woning, vindt u binnenkort terug in het WoonKennis Jaarrapport Nederland 2009/2010. Het
hoofdstuk Oriëntatiegedrag woningzoekenden zal uitgebreid op dit thema ingaan. Het WoonKennis
Jaarrapport geeft u gemakkelijke en concrete handvatten om uw beleid uit te stippelen. Hierdoor is dit
rapport een onmisbaar naslagwerk van menig commercieel beleidsmaker in de woonmarkt. Voor
volledige informatie of om het rapport te bestellen kunt u hier klikken. U kunt daarnaast ook altijd
contact opnemen met Frank Oberink van BouwKennis via oberink@bouwkennis.nl of 010-2066996.
WoonKennis is een product van BouwKennis, uitgever van marktinformatie over de bouw-, installatie-, woon-, en
vastgoedmarkt. De producten van WoonKennis ondersteunen managers bij het bepalen en invullen van het
strategisch beleid.
Ingezonden persbericht