Foodretail: nog steeds groei, maar voor hoe lang?
Trends in Retail 2009-2010 onderzoek van Capgemini in samenwerking met TNS
NIPO
Publicatiedatum 9 October 2009
De supermarktsector is een van de weinige groeiers in de retailsector.
Over de maanden mei en juni 2009 groeide de omzet zelfs met meer dan
5%. Beeld en prestatie komen overeen met vorig jaar, toen in het
eerste halfjaar ook een bijna 5% hogere omzet werd gemeten. Maar de
groei zou echter wel wat kunnen afvlakken als de consument zijn manier
van boodschappen doen verder aanpast aan de huidige economische
situatie. Dat blijkt uit Trends in Retail 2009-2010. Dit rapport,
gebaseerd op het jaarlijkse consumenten-onderzoek van TNS NIPO, biedt
een boeiende kijk in de laatste trends, strategieën, percepties en
waardensets van retailers en consumenten.
Foodretailers hebben nog steeds de neiging om sterker te focussen op
de concurrent dan op de consument. Trends in Retail toont aan toont
aan dat innovatie aan de voorkant, daar waar de consument het verschil
kan zien en maken, essentieel is. Helder en daadkrachtig strategisch
en tactisch beleid, gericht op de nieuwe consument, verdient de
opperste aandacht. De sector is zich daarvan bewust, maar toch bestaat
in een groot aantal gevallen de hardnekkige neiging om sterker
gefocust te zijn op de concurrent dan op de consument. En als het gaat
om de wensen van de consument dan ligt het accent meestal uitsluitend
op de beïnvloeding van de prijsperceptie. De sector is zich hier van
bewust. Wanneer zetten supermarkten dit bewustzijn om in daden?
Binnen de supermarktomgeving laat de consument zich sterker dan
voorheen laat leiden door een afgewogen set van beleving, smaak,
kwaliteit en attractiviteit; de absolute prijsperceptie komt op een
lager plan. Prijs is nog steeds belangrijk, maar de consument wil ook
producten die de aspecten van exclusiviteit verenigen met onderscheid
en afstand nemen van het doorsnee-aanbod. In hun ongebreidelde ijver
een exclusieve variant te presenteren komen veel mainstreamretailers
niet verder dan een beetje window dressing. Daaronder schuilt dan een
product dat de middelmaat niet ontstijgt. De consument tuint er niet
in, zodat dergelijke formules er maar lastig in slagen upmarket te
gaan. Het blijkt dat de weg om van een dubbeltje een kwartje te maken
nog steeds hobbeliger is dan verwacht.
Het is duidelijk wat de consument verwacht van de supermarkt en wat
hem drijft bij de keuze voor een supermarkt. Ook wordt duidelijk dat
de consument een scherper, beter gefundeerd oordeel heeft dan ooit. De
consument ziet de supermarkt als een toprestaurant, dat altijd in
staat moet zijn om de behoefte van het moment in te vullen. Het aanbod
moet makkelijker, lekkerder, meer verantwoord en qua prijs of
prijsbeleving on par zijn. De uitbreiding van het aantal aspecten
waarop de consument de supermarkt afrekent, is blijvend. Dat dit
gegeven door veel formules nog steeds wordt genegeerd is opvallend -
en onverstandig.
Meer informatie? Bekijk de video waarin Bert Keizer een nadere
toelichting geeft op dit retailsegment of download Trends in Retail
2009-2010 (informatie over Foodretail vanaf pagina 49).