Port of Rotterdam

Havenbedrijf Rotterdam en Milieudefensie willen richting 80% CO2-reductie in 2050

Forse ambitie voor zeescheepvaart

09-10-2009

Het Havenbedrijf Rotterdam en Milieudefensie willen dat de zeescheepvaart de CO2-uitstoot drastisch verlaagt: met 30% in 2020 en richting 80% in 2050 ten opzichte van 1990. Milieudefensie en het Havenbedrijf doen deze oproep in aanloop naar de internationale milieuconferentie in december in Kopenhagen. Hans Smits, president-directeur van het Havenbedrijf: "De scheepvaart is niet meegenomen in het Kyoto Protocol. Maar juist in een sector die per definitie internationaal is, moet je internationaal afspraken maken." Frank Köhler, directeur Milieudefensie: "Deze sector is mondiaal verantwoordelijk voor 3% van de CO2-uitstoot, en zonder maatregelen zal dit aandeel verder toenemen."

Een reductie met 80% in 2050 is volgens wetenschappers nodig om de opwarming van de aarde te beperken tot 2º, de internationaal aanvaarde bovengrens. Transport over water is energie-efficiënter dan over land of door de lucht. In die zin is het duurzaam. Daarnaast zullen de komende decennia naar verwachting steeds meer goederen over water vervoerd worden. Er is dan ook alle reden om in te zetten op een forse CO2-reductie in de scheepvaart.

Het Havenbedrijf en Milieudefensie roepen de Nederlandse regering op om haar verantwoordelijkheid te nemen in de aanloop naar de klimaattop in Kopenhagen. Nederland heeft immers een grote maritieme traditie. De twee organisaties vragen de regering zich in te spannen om de genoemde percentages vast te leggen in een nieuw internationaal klimaatverdrag. Veel havenautoriteiten, waaronder het Havenbedrijf Rotterdam, willen meewerken aan de invoering van de internationaal te maken afspraken over CO2-reductie. Dat kan door CO2-reductie onderdeel te maken van de Environmental Ship Index (ESI). Deze index wordt nu in internationaal verband ontwikkeld om het varen met schone schepen te kunnen stimuleren. Dit kan bijvoorbeeld door prijsprikkels te introduceren in het havengeld dat schepen betalen als ze havens aandoen. Het Havenbedrijf Rotterdam is van plan om deze ESI te gebruiken om reders te stimuleren hun vloot te verduurzamen en schonere brandstoffen te gebruiken.