Pearle opticiens winnaar beste winkelketen 2009 categorie optiek


Amstelveen, 20091009 -- Pearle Opticiens is gisteravond voor de tweede keer op rij categoriewinnaar geworden van de verkiezing Beste Winkelketen van Nederland. Pearle won in de categorie `Optiek' en scoorde met name op service, deskundigheid en klantvriendelijkheid. Voor de hele optiekbranche geldt dat aan Deskundig personeel het meeste belang wordt gehecht, namelijk 25%. Gevolgd door Service (19%) en Klantvriendelijk personeel (15%).

De prijzen zijn uitgereikt op basis van een door de Stichting Retail Jaarprijs uitgevoerd publieksonderzoek. Dit onderzoek, gebaseerd op ruim 325.000 consumentenbeoordelingen, is een van de grootste consumentenonderzoeken van Nederland. Voor het zevende achtereenvolgende jaar konden consumenten hun favoriete winkelketens benoemen en beoordelen. Er werden in 25 categorieën winnaars bekroond met het predicaat Beste Winkelketen van Nederland.

Rapport Pearle Opticiens

Gewogen eindcijfer: 7,7
Prijskwaliteitverhouding: 7,7
Prijsniveau: 7,5
Acties en aanbiedingen: 7,5
Assortiment: 7,7
Vernieuwing: 7,4
Service: 8,2
Deskundigheid: 8,2
Klantvriendelijkheid: 8,2
Sfeer: 7,7

Grootste netwerk gediplomeerde opticiens

"We zijn ontzettend blij dat we de prijs opnieuw gewonnen hebben. Deskundigheid staat bij ons zeer hoog in het vaandel en we investeren daar dan ook continu in," aldus Hans van der Heyden, CEO Pearle Benelux. "We kunnen met trots zeggen dat we in Nederland over het grootste netwerk gediplomeerde opticiens (meer dan 400) en contactlensspecialisten (200) beschikken. Verder zijn we vorig jaar gestart met het openen van optometriepraktijken in Pearle vestigingen. We zien in deze uitbreiding een belangrijke stap op weg naar een nog betere service voor onze klanten en het terugdringen van de wachtlijsten van de oogarts. Het is natuurlijk fantastisch als dit soort ontwikkelingen en intiatieven beloond worden met een dergelijke prijs," aldus Van der Heyden.

Pearle 50 jaar

De optiekketen begon precies 50 jaar geleden onder de naam Brilmij en zorgde in die hoedanigheid voor een revolutie in de brillenbranche. Tot die tijd lagen brillen opgeborgen in laatjes en koos de opticien de meest geschikte bril voor de klant. Alphons Clemens Hamer, oprichter van Brilmij, was de allereerste opticien in Nederland die brillen in houten railgoten aan de muur hing om ze zichtbaar te maken. Ook maakte hij de prijzen transparant, wat heel uitzonderlijk voor die tijd was. De brildrager zag de nieuwe brillenwinkel van Alphons Hamer direct zitten en werd een groot succes. De winkel van Hamer zou uiteindelijk het beeld van de optiek zoals we die nu kennen, bepalen. De uitbreiding van het aantal optometristen, ziet Pearle als een nieuwe fase in de ontwikkeling van het concern.

Dit is Pearle Opticiens

Pearle is in Nederland marktleider in brillen en contactlenzen. Pearle heeft het meest uitgebreide assortiment glazen, monturen, contactlenzen en zonnebrillen. Pearle staat voor deskundigheid, maar wel voor een scherpe prijs want Pearle brillen zijn voor iedereen. De eerste Pearle vestiging, dat toen nog Brilmij heette, werd geopend in 1959. Inmiddels beschikt Pearle over 245 filialen. In 2008 opende Pearle de eerste optometriepraktijk in een van haar winkels, die als schakel dient tussen de opticien en de oogarts. Pearle Opticiens is lid van de NUVO (Nederlandse Unie van Optiekbedrijven), de branche- en werkgeversorganisatie van de optiekbranche. Pearle heeft als enige optiekketen in Nederland het Optiekkeurmerk van het Keurmerkinstituut. Dit keurmerk garandeert deskundigheid en onafhankelijkheid en wordt officieel aanbevolen door Veilig Verkeer Nederland, waar Pearle al 15 jaar nauw mee samenwerkt. Meer informatie op www.pearle.nl





Ingezonden persbericht